T
Har du dubbelkonto eller?

https://www.byggahus.se/forum/threads/fog-lossnar-redan-efter-1-manad.302203/

Eller är det frugan som har startat denna tråd?

Visst med makrobilder så kan man hitta "fel" även hos den bästa plattsättaren, ta bilder från 1-2 meter istället så man får en helhetsbild istället. Besiktning ska utföras på detta sätt och inte med förstoringsglas med det sagt så tycker jag inte med tanke på dina bilder att det skiljer så mycket i storlek på fogarna men dom var inte snygga i kulören, lite flammiga. Be dom att kratsa ur all fog istället och foga om med en ljusare fog. Bara skitsnack från deras sida att det inte går att kratsa bort, dessutom har du ju inte så mycket fog heller med tanke på att plattorna är rätt så stora. Borde ta 2-3 timmar att kratsa ur och sedan en timme omfogning.
 
T
L Liteavvarje skrev:
Ser en sak , i övrigt lite av blandade syner som inte ser bra ut
Vem har satt duschblandaren , ska inte skruvas i en fog läckagerisk
Vad yrar du nu om? Vilken läckagerisk?
 
L
T tank77 skrev:
Vad yrar du nu om? Vilken läckagerisk?
Jag yrar inte ett skvatt , tar man till sådana ord som du gör , ska man ha väldigt mycket på fötterna för att pekpinna om något
Nu är det så , man sätter aldrig skruv i en fog i ett duschutrymme , det vet varenda röris med lite klass på , det finns alltid en risk med vattengång bakom plattorna
 
T
L Liteavvarje skrev:
Jag yrar inte ett skvatt , tar man till sådana ord som du gör , ska man ha väldigt mycket på fötterna för att pekpinna om något
Nu är det så , man sätter aldrig skruv i en fog i ett duschutrymme , det vet varenda röris med lite klass på , det finns alltid en risk med vattengång bakom plattorna
Hoppas du är medveten om att fogen släpper igenom vatten och till och med en platta släpper igenom vatten, alltså det rinner vatten bakom plattorna hela tiden, det är därför man har ett tätskikt bakom plattorna!

Så kan du nu då förklara vilken skillnad det blir i att sätta en skruv i fog kontra mitt på platta?
 
L
Om du är en röris , har du då inte fått lära dig i din skola att man aldrig sätter fästpunkter i en fog .Detta för att risken för läckage blir mycket större med sådant montage , då en borrning genom tätskikt på ett sådan ställe kan skada densamma , då flisor vid genomgång på kant av kakel eller klinker på insidan kan gå runt med borren och fräsa upp lite innanför
 
L Liteavvarje skrev:
Ser en sak , i övrigt lite av blandade syner som inte ser bra ut
Vem har satt duschblandaren , ska inte skruvas i en fog läckagerisk
Hej, tack för svar. Det ska vara en rörmontör som installerat blandaren, men har ju inte sett med egna ögon att det verkligen var han. Är det en som sak som skulle få underkänt vid en besiktning?
 
Ingen som kan uttala sig om fogbredden? Får avståndet diffa över 2 mm mellan de olika fogarna på en liten yta, som det gör? Och skulle en besiktningsman ha synpunkter på att fogbreddn vid de kantskurna plattorna är runt 4 mm mot rekommenderade 1-2 mm? Just det är ju som sagt främst ett estetiskt problem. Utgår då ifrån att övriga problem åtgärdas korrekt, har facit om några veckor.

och hur stor är chansen att de åtgärdar fogarna snyggt när de skrapar upp dem med tanke på hur det ser ut nu? Känner som ni säkert förstår inte så stort förtroende för dem, eftersom det här var slutresultatet efter omfattande påtryckningar från oss.

Vad skulle ni som är kunniga kräva för åtgärder?
 
L Liteavvarje skrev:
Ser en sak , i övrigt lite av blandade syner som inte ser bra ut
Vem har satt duschblandaren , ska inte skruvas i en fog läckagerisk
Kan du precisera vad mer du tycker inte ser bra ut och vad som är godtagbart? Förstår att det är svårt att avgöra av bilderna, men de ger ju ändå en del. Jag tycker att det är svårt att veta vad vi ska kräva att de åtgärdar och vad vi ska släppa. Känns inte så kul att badrummet ser ut att ha många år på nacken redan, hur ska det då bli när vi använt det ett tag liksom? :)
 
L
A ali01 skrev:
Kan du precisera vad mer du tycker inte ser bra ut och vad som är godtagbart? Förstår att det är svårt att avgöra av bilderna, men de ger ju ändå en del. Jag tycker att det är svårt att veta vad vi ska kräva att de åtgärdar och vad vi ska släppa. Känns inte så kul att badrummet ser ut att ha många år på nacken redan, hur ska det då bli när vi använt det ett tag liksom? :)
Det ska väl vara ojämheterna i fogarna då , men det kan ingen av oss på forumet , varken säga bu eller bä om vad du ska göra , det är bara en opartisk besiktningsman som kan säga något .
godkänna eller inte godkänna , har du haft en där , var kom hen från , vem har beställt hen
 
T tank77 skrev:
Har du dubbelkonto eller?

[länk]

Eller är det frugan som har startat denna tråd?

Visst med makrobilder så kan man hitta "fel" även hos den bästa plattsättaren, ta bilder från 1-2 meter istället så man får en helhetsbild istället. Besiktning ska utföras på detta sätt och inte med förstoringsglas med det sagt så tycker jag inte med tanke på dina bilder att det skiljer så mycket i storlek på fogarna men dom var inte snygga i kulören, lite flammiga. Be dom att kratsa ur all fog istället och foga om med en ljusare fog. Bara skitsnack från deras sida att det inte går att kratsa bort, dessutom har du ju inte så mycket fog heller med tanke på att plattorna är rätt så stora. Borde ta 2-3 timmar att kratsa ur och sedan en timme omfogning.
Haha ja det stämmer, nu gällde frågan främst plattsättning, fogbredd och fogningsarbetet, så därför startade jag en egen tråd. även om vi fortsatt är väldigt fundersamma över att de lämnat en glipa bakom brunnen, samt att det lossnar så mycket fog runt brunnen.

Läste någonstans att man ska sätta hårdfog pga att vatten kan stängas in bakom mjukfog? Men runt brunnen är det väl bäst att sätta tunn mjukfog så att det kan röra sig lite?

Och som jag tidigare skrivit så handlar det om ett helhetsintryck som inte kan fångas på bild på avstånd, men uppfattas när man ser det fysiskt, även på avstånd. detaljbilderna är för att visa olika mindre problem som sammantaget gör att det inte känns godkänt. Bra att veta att vi bör kunna kräva att de skrapar upp all fog och sätter en ljusare, det skulle göra att fogbredd och ojämnheter inte syns lika mycket.
 
Redigerat:
L
Stefan N Stefan N skrev:
Vad är skillnaden mot att sätta mitt i plattan?
Stefan N Stefan N skrev:
Vad är skillnaden mot att sätta mitt i plattan?
Vid åverkan på keramiska plattor på kanterna , så går det flisor ur dom , större eller mindre kan ingen veta , enär dom sitter bakom , är det då större och dom går med runt i kladdet på silikon som ska vara där , så kan det rivas upp revor i tätskiktet , inga stora kanske men kan finnas där och vatten rinner bakom plattorna har framkommit i tidigare inlägg .
Borra mitt i en platta blir detsamma men flisorna blir mera som damm och inte i större bitar med mindre risk att tätskiktet skadas
 
  • Gilla
ali01
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Vid åverkan på keramiska plattor på kanterna , så går det flisor ur dom , större eller mindre kan ingen veta , enär dom sitter bakom , är det då större och dom går med runt i kladdet på silikon som ska vara där , så kan det rivas upp revor i tätskiktet , inga stora kanske men kan finnas där och vatten rinner bakom plattorna har framkommit i tidigare inlägg .
Borra mitt i en platta blir detsamma men flisorna blir mera som damm och inte i större bitar med mindre risk att tätskiktet skadas
Kollade nu och skruvarna ser ut att sitta strax nedanför fogen, så det verkar inte vara skruvhål i den i alla fall, men menar du att man ska borra mer centrerat på en platta och inte ut mot en kant?
 
L Liteavvarje skrev:
Det ska väl vara ojämheterna i fogarna då , men det kan ingen av oss på forumet , varken säga bu eller bä om vad du ska göra , det är bara en opartisk besiktningsman som kan säga något .
godkänna eller inte godkänna , har du haft en där , var kom hen från , vem har beställt hen
Nej nästa steg blir att ta in en besiktningsman, så då undrar jag om det, givet att de åtgärdar fogningen på ett godkänt sätt som de nu utlovat, är någon mening att göra det eller om det bara riskerar att bli en extra utgift och mer meck för oss? Jag vet inte vad som anses acceptabelt, men tror att detta faller utanför, baserat på BKR's riktlinjer och det jag kunnat läsa mig till. Men jag är ju bara en lekman, man är verkligen i underläge kunskapsmässigt. Om de fortsatt inte får till fogningen så tar vi in en oberoende besiktningsman oavsett. Grejen är att hade de varit vettiga, lösningsorienterade och trevliga att ha att göra med och inte betett sig så illa under så lång tid så hade vi haft överseende med mycket, men nu är tålamodet rätt begränsat.
 
Efter din beskrivning i inledningen så hade jag förväntat mig värre bilder än vad det nu är.
Att själva fogningen inte är bra, det kan kan vi konstatera, den bör göras om.
Men...att det skiljer mycket i fogbredd kan i iaf inte jag se, och att en platta diffar lite i bredd
kan helt enkelt bero på att plattorna isig inte är lika stora!
Kan var stora skillnader mellan plattor, kan skilja ett par mm i värsta fall.
Sen är det inte alltid att dom är exakt vinkleräta heller, många tror att en kakel eller klinkerplatta är exakta, men ofta långt därifrån.
I ditt fall iaf enl bilder så tror jag det är mer estetiskt, och det blir svårt att hävda att det är ngn form av teknisk felaktighet.
 
J Jörgen Ö skrev:
Efter din beskrivning i inledningen så hade jag förväntat mig värre bilder än vad det nu är.
Att själva fogningen inte är bra, det kan kan vi konstatera, den bör göras om.
Men...att det skiljer mycket i fogbredd kan i iaf inte jag se, och att en platta diffar lite i bredd
kan helt enkelt bero på att plattorna isig inte är lika stora!
Kan var stora skillnader mellan plattor, kan skilja ett par mm i värsta fall.
Sen är det inte alltid att dom är exakt vinkleräta heller, många tror att en kakel eller klinkerplatta är exakta, men ofta långt därifrån.
I ditt fall iaf enl bilder så tror jag det är mer estetiskt, och det blir svårt att hävda att det är ngn form av teknisk felaktighet.
Nej, det är precis det jag säger också, däremot avviker både fogbredd som differens från standard, även om det är väldigt svårt att återge den diffande fogbredden på bild. Visst kan plattor variera men det här är laserskurna plattor som bör vara relativt raka, och man ser för blotta ögat att de inte är jämnt satta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.