Chaly
B Boan skrev:
Absolut. Har du enplanshus går det dock ofta att borra upp genom karmen ända till vinden, trycka i 10mm VP rör och sätta dold magnetkontakt. Långt borr bara 12mm,sen utefog för att fixera magnetkontakten....
Skulle funka men lite bökigt...

Skalskyddet blir ju sämre men hellarmat borde väl en rörelsedetektor ge OK skydd?
Optimalt vore väl magnetkontakt och trådlös limmad glaskrossdetektor.
 
RilleRock
shalafi shalafi skrev:
Har någon försökt sig på att installera SPC Web gateway (från Lundix IT) på en modern Debian (9)?
Jag lyckats inte speciellt bra då jag får
root@server:/opt/spc-web-gateway# ldd /opt/spc-web-gateway/spc-web-gateway
linux-vdso.so.1 (0x00007ffc463db000)
libpthread.so.0 => /lib/x86_64-linux-gnu/libpthread.so.0 (0x00007f549e521000)
libcrypto.so.1.0.0 => not found
libdl.so.2 => /lib/x86_64-linux-gnu/libdl.so.2 (0x00007f549e31d000)
libc.so.6 => /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6 (0x00007f549df7e000)
/lib64/ld-linux-x86-64.so.2 (0x0000563bc53ee000)

Testat en fuling genom att symlänka, ln -s /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libcrypto.so.1.1 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libcrypto.so.1.0.0

Men då får jag /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libcrypto.so.1.0.0: version `OPENSSL_1.0.0' not found (required by /opt/spc-web-gateway/spc-web-gateway)

Har någon något bättre och mer korrekt tips?
Det är nog bara kungen Göran som kan svara på det.
 
  • Gilla
shalafi
  • Laddar…
RilleRock
Chaly Chaly skrev:
Ytterligare frågor till er larmkunniga i forumet...

Går det att ha rörelsedetektor placerad i sovrum 3 enligt skiss nedan om man kör med en kombidetektor? Fönstret den "ser" är ca 1x1.5 m på ca 3,5 meter avstånd. Solen lyser in på förmiddagen.
Vet att det inte rekommenderas att montera rörelsedetektorer på detta vis men tänkte att det kanske funkar om man kör en kombi (Bosch Blue Line G2 Kombi)?
De två andra hörnen är tyvärr lite svåra och det markerade hörnet skulle vara absolut enklast. Lätt värt merkostnaden för den givaren om det funkar utan stor risk för ständiga falska larm.

Bör jag ha sensor även i hallen mellan sovrummen?
De blå cirklarna är magnetkontakter.

Tacksam för kommentarer!

[bild]
Du kommer inte ha några problem med solen i sovrum 3 med en bosch kombidetektor.
Behövs inget i hallen då det kommer att larma när man "beträder viktiga delar ur skyddssynpunkt".

Klarar detektor i vardagsrum och matplats detektera hela sin längd?
 
RilleRock
J JSNIP skrev:
Vissa sektioner har 3 x mk 4k7 och vissa ska vara 4 mk. Kan jag då köra 1k motstånd plus eol 1k just på de sektionerna som är fler än 3 mk och behålla 4k7 vid de sektioner som är <4?

Finns det nackdel att köra 1k motstånd, varför gör man inte alltid det isf? Vad innebär det om jag sätter i systeminställningar till EOL bred? nackdel?
Alla sektioner som skall ha mer än 1mk på sig hade jag kört med 1k annars kommer du få problem.
Har du tur kan du köra 2 men inget ja hade rekommenderat.
Ingen nackdel eller betydelse.
Det har alltid levererats med 4.7k motstånd och oftast så har man bara 1 detektor per sektion.

Det man vill få bort är de som lägger på för många detektorer på samma sektion.
Därför har de stramat åt gränsvärdena rejält enligt europa normerna.
Men väljer man "Eol bred" så får man de gränsvärdena som fanns i version 3.1 och tidigare som hade lite mer marginal.
 
Chaly
RilleRock RilleRock skrev:
Du kommer inte ha några problem med solen i sovrum 3 med en bosch kombidetektor.
Behövs inget i hallen då det kommer att larma när man "beträder viktiga delar ur skyddssynpunkt".

Klarar detektor i vardagsrum och matplats detektera hela sin längd?
Tack för det! Då kör jag nog på kombidetektor i sovrum 3.

Gällande längd i sovrum och vardagsrum så är det på håret... Kollade längderna och begränsade detekterade området till 12 m (som de anger i databladen). Borde funka om de faktiskt funkar på 12 meter. Se skiss nedan.

Eller borde jag köra på en 18-meters i vardagsrummet?

Planritning över hus med markerade detektionsområden för rörelsedetektorer i olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RilleRock
Chaly Chaly skrev:
Tack för det! Då kör jag nog på kombidetektor i sovrum 3.

Gällande längd i sovrum och vardagsrum så är det på håret... Kollade längderna och begränsade detekterade området till 12 m (som de anger i databladen). Borde funka om de faktiskt funkar på 12 meter. Se skiss nedan.

Eller borde jag köra på en 18-meters i vardagsrummet?

[bild]
De har alla det jag testat gjort.
Brukar ha med mig en lasermätare för att dubbelkolla avståndet.

Iomed att det räcker hade jag kört med den vanliga i detta fallet.
Du har väl inget värdeskåp i den hörnan? ;)
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
Chaly
RilleRock RilleRock skrev:
De har alla det jag testat gjort.
Brukar ha med mig en lasermätare för att dubbelkolla avståndet.

Iomed att det räcker hade jag kört med den vanliga i detta fallet.
Du har väl inget värdeskåp i den hörnan? ;)
Inget värdeskåp just där, nej.... :)

Ibland är ju databladsprestanda och verklig lite skilda ting där det som anges i datablad i princip bara går att få i laboratoriemiljö med optimala förhållanden och månen i rätt fas.

Merkostnaden att bara köra med kombidetektorer blir relativt liten (900 kr totalt). Vore det kanske värt det med avseende på mindre risk för falsklarm?
 
RilleRock
Chaly Chaly skrev:
Inget värdeskåp just där, nej.... :)

Ibland är ju databladsprestanda och verklig lite skilda ting där det som anges i datablad i princip bara går att få i laboratoriemiljö med optimala förhållanden och månen i rätt fas.

Merkostnaden att bara köra med kombidetektorer blir relativt liten (900 kr totalt). Vore det kanske värt det med avseende på mindre risk för falsklarm?
I mindre krävande utrymmen som bostäder och kontor har aldrig någon kund hört av sig angående falsklarm från en bosch quad.
Enda stället jag vart med om satt en vanlig befintlig optexpir och kunden hade en fax som skrev ut papper när det var pålarmat.
Där sattes en bosch kombi och inga mer problem.

Men med tanke på den lilla merkostnaden så hade ja köpt bosch kombidetektor.
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
Alla sektioner som skall ha mer än 1mk på sig hade jag kört med 1k annars kommer du få problem.
Har du tur kan du köra 2 men inget ja hade rekommenderat.
Ingen nackdel eller betydelse.
Det har alltid levererats med 4.7k motstånd och oftast så har man bara 1 detektor per sektion.

Det man vill få bort är de som lägger på för många detektorer på samma sektion.
Därför har de stramat åt gränsvärdena rejält enligt europa normerna.
Men väljer man "Eol bred" så får man de gränsvärdena som fanns i version 3.1 och tidigare som hade lite mer marginal.

underbart, tack för svar, stod ju inget om det i manualen direkt.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Chaly
RilleRock RilleRock skrev:
I mindre krävande utrymmen som bostäder och kontor har aldrig någon kund hört av sig angående falsklarm från en bosch quad.
Enda stället jag vart med om satt en vanlig befintlig optexpir och kunden hade en fax som skrev ut papper när det var pålarmat.
Där sattes en bosch kombi och inga mer problem.

Men med tanke på den lilla merkostnaden så hade ja köpt bosch kombidetektor.
Perfekt! Tack för att du delar med dig av din erfarenhet och kunskap!
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock
J JSNIP skrev:
underbart, tack för svar, stod ju inget om det i manualen direkt.
Finns tabell längre bak i manualen men det är bara de nya värdena som är med där så nej inte helt lätt.
Hållt på med denna centralen sen första version 1.0 så lite har fastnat.

Sen en stor om inte den största anledningen till att man kan ha flera olika motståndsvärde beror ju på att man skall kunna byta ut större system utan att behöva in i varenda detektor och byta motstånd.
Blir ju mkt billigare i större system med allt från 50 till flera 100 sektioner.
Då tex Galaxy centralen som är väldigt populär bland installatörer kör med 1k default.
 
  • Gilla
JSNIP
  • Laddar…
Någon som varit med om att spc går offline på LAN? Säger SPC Offline i panelerna. Går ej att nå via appen. Porten på switchen lyser (trodde det var glappkontakt men verkar ej vara det). Svarar på ping, men webinterfacet är dött. Ända som funkar är ifall jag gör allt strömlöst. Då hoppar allt igång. Hänt två gånger på två dagar.
 
Chaly
Är lite osäker angående val av MAP... Står mellan K521 och K623, men K623 är relativt mycket dyrare (skiljer nästan 1700 kr). Har dock erfarenhet av dåliga touch-interface...
Hur trivs ni som har K521 med touchinterfacet? Funkar det bra eller är det segt? Nåt ni stört er på?
 
  • Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
Den 521:a som jag har svarar ibland inte på knapptryckningar. Det verkar hjälpa att slicka på fingertoppen och trycka igen när det händer.
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Den 521:a som jag har svarar ibland inte på knapptryckningar. Det verkar hjälpa att slicka på fingertoppen och trycka igen när det händer.
Hur gammal är
den panelen tro? Tänkte om de åtg nått på nyare versioner av MP.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.