Den bästa tiden för att så gräsmatta är, tro det eller ej, under hösten.

Du kan läsa artikeln här: Så gräs på hösten
 
H
Får access denied
 
Visst är hösten bäst, men slutet av augusti till början av september menar man då. Nu börjar det verkligen bli för sent. Min gräsmatta har helt slutat växa tex.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
elpaco elpaco skrev:
Visst är hösten bäst, men slutet av augusti till början av september menar man då. Nu börjar det verkligen bli för sent. Min gräsmatta har helst slutat växa tex.
Ja, det kan inte vara på många platser i landet där det gäller det som står i artikeln:
Så länge det är över 10 grader går det utmärkt att så.
Det ska ju dessutom gälla i några veckor framöver också.
 
Vissa grässosorter är ok att så ner till +4 grader.
 
I allmänhet gror gräs över sju-åtta grader, men man måste tänka på att det tar 2-4 veckor innan gräset kommer upp. Sedan vill man att det gärna skall bli kanske 5-6cm innan snön. Det hinner du aldrig.
 
Tomture61
Sundsvall har det snöat en sväng :D
 
Hoppas folk som kanske blir inspirerade av artikeln även läser kommentarerna. Gräsfrön är ju ganska dyra, synd att kanske tro på artikeln rakt av för att helt misslyckas med sådden, och kastat både pengar och tid i sjön.
 
Vad pratar ni om? Oktober kokar ju, i alla fall i Småland och Skåne! Får se om det vänder efter helgen men mitt gräs växer så det knakar. 17 grader idag
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Jag har inte haft så fin och välvuxen gräsmatta under hela säsongen som nu. Tät och fin, men nu är det ju bara jobbigt att vara ute och klippa, mörkt och trist och uppsamlaren blir full direkt. På våren är man ju betydligt mer sugen... bor i Helsingborg, så jag räknar med att få klippa några gånger till
 
BirgitS
G Ganescha skrev:
Vad pratar ni om? Oktober kokar ju, i alla fall i Småland och Skåne! Får se om det vänder efter helgen men mitt gräs växer så det knakar. 17 grader idag
Visst har det varit brittsommar under några dagar i delar av landet men den är nog över nu för prognosen är 11 grader i Kalmar och 14 grader i Malmö i morgon em. och på fredag är det mulet. Ska man så gräs ska man ju kunna lita på temperaturen håller sig på en bra nivå i några veckor framöver.
 
Visst får man så klart ta ställning efter hur man bor, i Umeå så är det väl lite bistrare tex.

Men tror du verkligen ditt gräs kommer att spiral om 5veckor i slutet av november?

G Ganescha skrev:
Vad pratar ni om? Oktober kokar ju, i alla fall i Småland och Skåne! Får se om det vänder efter helgen men mitt gräs växer så det knakar. 17 grader idag
 
elpaco elpaco skrev:
Visst får man så klart ta ställning efter hur man bor, i Umeå så är det väl lite bistrare tex.

Men tror du verkligen ditt gräs kommer att spiral om 5veckor i slutet av november?
Äsch, det va menat med en liten glimt ögat, självklart är det andra förutsättningar var man bor.
Att gräset slutat växa i slutet av november tvivlar inte på men jag sådde någon vecka in i oktober och det växer gått. Skulle nog vilja påstå att det är en bit in i hösten i alla fall. Tror det fortsätter växa in i november absolut, slutet nädå. Hoppas verkligen inte det då jag gjorde sista klippningen för 2 veckor sedan. ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.