Närbild på kant av svart fönsterprofil med tecken på drag genom små dammpartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett fönster med defekt tätning och synliga dragningar, indikerande dålig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
R RoBo skrev:
Nej! Utifrån där tröskelblecket karm och foder möts. Tycker fortfarande det ser ut som det inte finns drevmån under dörren, måste ju dra kallt där under.
Ser du bättre nu? Jo det drar lite.
 
Jag tror det läker inne i hörnet och då det inte är drevat drar vattnet in. Dom måste ta ur dörren och montera den rätt.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
De har ju inte monterat ett riktigt överbleck som går bakom panelen.
[länk]
Det är också fel gjort men hyfsat säker att läckaget beror på det jag skrev tidigare.
Kan tom. vara så att vattnet drar in under tröskelblecket av kapilärkraften och draget.
 
  • Gilla
Ulrika Henriksson
  • Laddar…
Såhär gjorde jag vid min dörr... Helt lekmannamässigt... Men jag ser inga skruvar på din plåt heller?
 
  • 1508345952298465440146.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ulrika Henriksson
  • Laddar…
Det ser ut som om fodret är monterat utanpå panellocken. Överblecket likaså. Då är det hål för regn mellan locken. Blåser det lite blir det blött.

Det ser ut som om de monterat ett underbleck som överbleck. Det behöver inte vara fel.

Om de exempelvis sågat av locken i 15 graders vinkel med sänksåg och skena så hade de kunnat låta snittet gå in några mm i panelen. Sedan går det att sätta inviket på ett underbleck (som är avsett för spåret i underkant på vanliga fönster i trä) i spåret. Med hjälp av lämplig fog (ej silicon. Det kan hända att man vill måla om) går det att få tätt nog.

Det blir en underhållspunkt att med jämna mellanrum titta över.

Överbleck har bara uppvik. Tanken är att det skall monteras under panelen. Inte så krångligt vid nybygge. Ofta orimligt mycket merarbete vid eftermontering i en gammal fasad.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för svar. Ska kolla i morgon på allt ni tagit upp. Sen ringa snickar'n
 
Sannolikt överblecket som tidigare sagt sitter helt fel på locken. Ser ut som dom tätat där med latex oxå?
Är det så blir det aldrig tätt och vattnet rinner in och ner på insidan.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Sannolikt överblecket som tidigare sagt sitter helt fel på locken. Ser ut som dom tätat där med latex oxå?
Är det så blir det aldrig tätt och vattnet rinner in och ner på insidan.
Ja det vet jag inte... Tar för givet att det är gjort efter konstens alla regler som dom själv sa..... Vi ska öppna upp inifrån och se hur det ser ut! Ska kolla överblecket också!
 
Hej UIrika, har ni blivit klokare än?
 
T tobbbias skrev:
Hej UIrika, har ni blivit klokare än?
Nja, vi har väl inte tagit tag i det men vi har öppnat upp inifrån och där ser det torrt och fint ut.... Både uppe och på sidorna.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.