Vi har testat 12 lövblåsar, både batteri-, nät- och bensindrivna. Vilken lövblås som är bäst beror på hur din trädgård ser ut, men också på din fysik och dina personliga preferenser. En expert berättar hur du tar hand om löven kretsloppsanpassat med lövblås och gräsklippare.


Du kan läsa artikeln här: Lövblås test och kretsloppsanpassad metod för att samla löv
 
K
Spara pengarna, låt löven ligga kvar och efter ett par veckor in på våren finns inte ett löv kvar. Träd och buskar får näring då det mesta ligger under dem, gräset får näring då en del av löven blåst ut på gräsmattan. Det är kretsloppet i ett nötskal!

Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi har testat 12 lövblåsar, både batteri-, nät- och bensindrivna. Vilken lövblås som är bäst beror på hur din trädgård ser ut, men också på din fysik och dina personliga preferenser. En expert berättar hur du tar hand om löven kretsloppsanpassat med lövblås och gräsklippare.


Du kan läsa artikeln här: Lövblås test och kretsloppsanpassad metod för att samla löv
 
  • Gilla
O och 5 till
  • Laddar…
I
Jag förstår fördelen med en lövblåsare gentemot en räfsa på singel och plattor. Jag gissar att det är en rolig grej, jag kunde haft nytta av en sådan när jag städar i garaget, blåsa ut allt damm som letat sig in mellan, bakom alla prylar. Kanske funkar att blåsa torr bilen med efter en tvätt också.
Jag förstår däremot inte varför man skulle använda den på gräsmattan? Måste vara bättre att köra en höstklippning direkt, så blir ju gödseln jämnt fördelad per automatik. Samt löv i rabatterna gör mest nytta hela då de skyddar mot frost, jag brukar faktiskt sprida lite extra där av den anledningen.
Med det i åtanke behöver man kanske inte en så stor.
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
I
kfol skrev:
Spara pengarna, låt löven ligga kvar och efter ett par veckor in på våren finns inte ett löv kvar. Träd och buskar får näring då det mesta ligger under dem, gräset får näring då en del av löven blåst ut på gräsmattan. Det är kretsloppet i ett nötskal!
Och miljövänligare.
 
M
Köpte en Bosch ALS30 förra veckan och är toknöjd! Jag använder bara sugfunktionen och den fungerar jättebra till att suga upp stora lönnlöv som ligger i drivor i trädgården. Den är stark, elmotorn är på över 4hk, så mindre grenar åker med också och smulas sönder till en tiondel av sin storlek. Gräsmattan är typ 1/4-del av min tomt, så jag kör mest på ytor med gårdssingel och altan där löven är hopplösa att sopa fram under ändbrädorna på planket.
 
kfol skrev:
Spara pengarna, låt löven ligga kvar och efter ett par veckor in på våren finns inte ett löv kvar. Träd och buskar får näring då det mesta ligger under dem, gräset får näring då en del av löven blåst ut på gräsmattan. Det är kretsloppet i ett nötskal!
Du har ju inte läst artikeln. Blås ihop dem och finfördela så att näringen återgår till gräsmattan. På så sätt får du både snygg trädgård och tar tillvara näringen.
 
Varför ska man blåsa ihop dom då? Är det inte bättre att låta dom ligga utspritt över hela gräsmattan?
 
  • Gilla
bjl
  • Laddar…
"Suga upp löv med en lövblås – en onödig funktion"

Ganska trångsynt kommentar tycker jag. För mig är uppsugnings/kvarnfunktionen minst lika viktig som blåsfunktionen. Jag har av medicinska skäl svårt att kratta alla löv som faller ned i omgångar på gräsmattan, de skulle helt enkelt bli liggande om jag inte hade lövblås. När löven sedan ligger i en stor hög så skulle de uppta ett stort antal pappersäckar som sedan behöver köras iväg till återvinningscentralen. Med sug/kvarnfunktionen får alla plats i den stora gröna tunna för trädgårdsavfall som hämtas av sopbolaget varannan vecka. Med hörselskydd, gärna med inbyggd radio, behöver man inte besväras av ljudet av "exploderande löv".

Det som kan synas onödigt för vissa, kan vara oumbärligt för andra.
 
  • Gilla
O och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför ska man blåsa ihop dom då? Är det inte bättre att låta dom ligga utspritt över hela gräsmattan?
Har man mycket träd, och i synnerhet ekar, så kväver man gräset om man låter löven ligga kvar. Allt beror på vad det är för förutsättningar, men vill man ha en riktigt fin gräsmatta ska den städas ordentligt på hösten. Gräs behöver luft, sol och vatten för att må bra.
 
  • Gilla
OXYD och 2 till
  • Laddar…
Blåsa bort från trädstammar som kan skadas av gräsklipparen och blåsa fram löven från otillgängliga platser.
 
kfol skrev:
Spara pengarna, låt löven ligga kvar och efter ett par veckor in på våren finns inte ett löv kvar. Träd och buskar får näring då det mesta ligger under dem, gräset får näring då en del av löven blåst ut på gräsmattan. Det är kretsloppet i ett nötskal!
Haha, inte hos mig iaf. Blir en kompakt lövmatta som kväver det mesta
 
  • Gilla
OXYD och 1 till
  • Laddar…
M
Jag bor högt och fritt, 1,5km till havet, västkusten, sprida löven jämt på gräsmattan? Jo tjena! Efter en dag ligger det högar i varenda hörn och skrymsle på tomten. Vi har naturligtvis alla olika förutsättningar. För min del så fördedrar jag att bli av med löven och gräsmattan gödslar jag med gödsel.
 
Eklöv bryts ner långsamt och försurar marken, så det är ingen fördel att varken låta dem ligga kvar (och inte heller klippa ner dem med gräsklippare). För övrigt så är robotgräsklippare allt mer vanligt nu och de finhackar oftast inte löven om man inte har en tillsats för det (äldre modeller saknar förmågan helt).

Synd att testpanelen inte utvärderade lövsugsfunktionen riktigt, då jag primärt är på jakt efter en bra lövsug och inte en lövblås.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
I
useless useless skrev:
Varför ska man blåsa ihop dom då? Är det inte bättre att låta dom ligga utspritt över hela gräsmattan?
De menar nog att man ska blåsa löven från gångar och plattor till gräsmattan och köra över dem med klipparen där. Har man inga eller sparsamt med sådana platser känns det meningslöst med en blås, skulle möjligen vara till att damma av i garaget med då.
"
4. Bädda in rabatterna.
Du vill inte ha för tjockt lövtäcke på din gräsmatta (eftersom gräset därunder kan kvävas och ruttna), men i rabatterna gör löven bara nytta! Kratta dem dit, täck all bar jord med löv och riktigt bädda in växterna inför vintern (men täck dem inte fullständigt, de behöver ljus och luft också). Förutom att verka som ett skyddande täcke kommer också löven på sikt multna och tillföra fint organiskt material till jorden i rabatterna. "
https://www.algomin.se/sa-enkelt-undviker-du-vinterskador-tradgarden/
 
Att ha löv i rabatterna är säkert väldigt bra, men jag skulle först suga upp dem med sugen och få dem finfördelade innan jag la ut dem. Dels underlättar det nedbrytningen men framförallt blåser de inte bort, och tillbaka ut på gräsmattan, lika lätt då.
 
  • Gilla
shadowfire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.