Stenen levererad. Blev en lerig tillställning innan alla tre bilarna var lossade.
 
  • Staplar av röda levererade byggstenar på en lerig byggarbetsplats i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Petter Forsen och 1 till
  • Laddar…
Roligt med stenhus :)(y)

Ska följas!
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Första varvet på plats och i våg. Nu är det bara att limma varje varv. Armering på vart tredje varv. Vi murar upp både ytterväggar och innerväggar samtidigt.
 
  • Arbetsplats med första varvet av murningsblock på plats, armeringsjärn och byggarbetare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
Fy fasen vad grymt! Snyggt jobbat. Appropå framtida familjer som vill bo där så kan man ta ytan längst ner till höger på planritningen och sätta upp några innerväggar så har man ett master bedroom där sen. Inga problem.
Riktigt trevlig planlösning i övrigt. Sjukt att du köttar på med allt på en gång. Både pool och stort hus och garage. Kommer rulla dineros. Men nu är ju stenen i rullning. Kul att du uppdaterat så bra än så länge. Du får gärna krydda på med ännu mer bilder. Detta är den roligaste lektyren jag vet.

Ps. jag tror inte du skrev någonstans vilka lättbetongstenar du köpte till slut? Höll du kalkylen? Ds.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Fy fasen vad grymt! Snyggt jobbat. Appropå framtida familjer som vill bo där så kan man ta ytan längst ner till höger på planritningen och sätta upp några innerväggar så har man ett master bedroom där sen. Inga problem.
Riktigt trevlig planlösning i övrigt. Sjukt att du köttar på med allt på en gång. Både pool och stort hus och garage. Kommer rulla dineros. Men nu är ju stenen i rullning. Kul att du uppdaterat så bra än så länge. Du får gärna krydda på med ännu mer bilder. Detta är den roligaste lektyren jag vet.

Ps. jag tror inte du skrev någonstans vilka lättbetongstenar du köpte till slut? Höll du kalkylen? Ds.
Tack för det

Det blev det som nu heter Bauroc. Deras 375+. Blev totalt 210000 kr för hus och garage inkl limmet.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Rolig tråd. Den här kommer följas.

Ett stort lycka till än så länge. Hoppas på många uppdateringar.
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Tjena RoffeN

Riktigt spännande bygge du gör !
Vad är det för densitet & isolerings värde på dessa Bauroc 375+ stenar ?

Du bygger ju minst sagt en rejäl kåk, så du lär behöva en hel del kWh höst/vinter & vår.
Bauroc utger väl 0.20 i u-värde på dessa stenar, men jag tror sanningen hamnar mer runt 0.22-0.23
Har du räknat på vilket u-värde klimatskalet får ? ( d.v.s golv/vägg/tak )

Tippar du behöver minst 15 kWh effekt när det är -20 ute & du vill ha 21+ inomhus.
Och första 2-3 åren kommer kräva mer effekt (tills lättbetongen torkat ur)
Vad ska ni ha för värmekälla ?

Har själv byggt ett stenhus på egen hand som jag flyttade in i 2012, men det är i Leca & falsad 200 mm eps.
Och med 63 cm lösull i taket (snetak), samt riktigt bra fönster så lyckades jag komma ned i 0,156 i u-värde.
Måååånga svåra konstruktionsdetaljer att lösa vart det, men till slut fick jag ihop det på ett genomtänkt sätt.

Byggde en 190 kvm stort hus med 90 kvm källare, värmebehovet vid -20 grader vart då 3996 watt på timme d.v.s 4 kWh.
Det har visat sig stämma bra nu efter 5 år i huset, och källaren behöver endast tillluften från FTX för att hålla ca 19 grader, och då håller jag 21,7 grader på markplanet på 1 m höjd.
Har 5,4 m i takhöjd på markplanet så självklart är det betydligt varmare uppe i taket, och jag tror FTX:en drar in ca 23 gradig luft som den växlar, och således skickar ut ca 20 även i källardelen.

Mvh Jawen
 
  • Gilla
pacharan och 2 till
  • Laddar…
Hej! Kul att se, du gör samma resa som jag gör :) Jag bygger ett 200kvm stenhus ute på landet i egen regi (gör en hel del själv). Vi startade med grunden för ett par år sedan och håller nu på att göra klart invändigt.

Vi valde en dubbelarmerad platta 150mm tjock med L-block och vattenburen golvvärme (bergvärme). Jag tittade länge på baurock, men det blev till slut Ytong (Xella). Ingen armering i väggarna, men en gjuten betongram högst upp runt hela huset. Lättputs på utsidan och gipsputs på insidan (allt från Caparol). Även alla innerväggar är uppmurade av Ytong.

Vår plan var att köra med diffusionsöppen färg på alla innerväggar (silikatfärg) för få ett riktigt bra inomhusklimat. Stenen har förmåga att buffra "fukt" och släppa tillbaka in i huset när det behövs. För att få den funktionen behövs en diffusionsöppen färg på insidan. Det blev dock en riktig utmaning med en hel del problem och nu blir det en kompromiss. Silikatfärg i delar av huset och "vanlig" väggfärg i vissa delar.

Just nu försöker vi hitta en vettig avloppslösning. Är det ett reningsverk du lagt ner? Vi har problemet att grannarna inte vill att vi släpper ut renat vatten i det gemensamma diket, så vi funderar på ett reningsverk och sen en infiltration efteråt.

Jag har samlat på mig stora erfarenheter, läst många undersökningar och pratat med massor av kunnigt (och okunnigt) folk i byggbranschen under byggets gång. Jag delar gärna med mig! Har själv fått mycket hjälp från detta forum. Hör gärna av dig om du har några funderingar :)
 
Redigerat:
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Tjena RoffeN

Riktigt spännande bygge du gör !
Vad är det för densitet & isolerings värde på dessa Bauroc 375+ stenar ?

Du bygger ju minst sagt en rejäl kåk, så du lär behöva en hel del kWh höst/vinter & vår.
Bauroc utger väl 0.20 i u-värde på dessa stenar, men jag tror sanningen hamnar mer runt 0.22-0.23
Har du räknat på vilket u-värde klimatskalet får ? ( d.v.s golv/vägg/tak )

Tippar du behöver minst 15 kWh effekt när det är -20 ute & du vill ha 21+ inomhus.
Och första 2-3 åren kommer kräva mer effekt (tills lättbetongen torkat ur)
Vad ska ni ha för värmekälla ?

Har själv byggt ett stenhus på egen hand som jag flyttade in i 2012, men det är i Leca & falsad 200 mm eps.
Och med 63 cm lösull i taket (snetak), samt riktigt bra fönster så lyckades jag komma ned i 0,156 i u-värde.
Måååånga svåra konstruktionsdetaljer att lösa vart det, men till slut fick jag ihop det på ett genomtänkt sätt.

Byggde en 190 kvm stort hus med 90 kvm källare, värmebehovet vid -20 grader vart då 3996 watt på timme d.v.s 4 kWh.
Det har visat sig stämma bra nu efter 5 år i huset, och källaren behöver endast tillluften från FTX för att hålla ca 19 grader, och då håller jag 21,7 grader på markplanet på 1 m höjd.
Har 5,4 m i takhöjd på markplanet så självklart är det betydligt varmare uppe i taket, och jag tror FTX:en drar in ca 23 gradig luft som den växlar, och således skickar ut ca 20 även i källardelen.

Mvh Jawen
Hej Jawen och tack för din kommentar!

Jag har följt din byggtråd med stor behållning. Då höll jag som bäst på att planera mitt projekt.

Stenen har U= 0,2 densitet är 300 kg/m3

Jag använder bergvärme med 200m borrhål och 15kwh vp. Kommer att värma garaget också. Har en acctank också och solfångare. Förberett för biobränsle i garage/förråd, ev en stirlingmotor som är pelketseldad och som ger både värme och el. Kommer också att använda frikyla från borrhålet.

Min arkitekt/ka fipplade med något program och fick fram att energi-behovet skulle bli 9,2 kwh men det var nog bara för bygglovet. Själv går jag mest på känsla och kloka människors råd
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R rsa skrev:
Hej! Kul att se, du gör samma resa som jag gör :) Jag bygger ett 200kvm stenhus ute på landet i egen regi (gör en hel del själv). Vi startade med grunden för ett par år sedan och håller nu på att göra klart invändigt.
LH

Vi valde en dubbelarmerad platta 150mm tjock med L-block och vattenburen golvvärme (bergvärme). Jag tittade länge på baurock, men det blev till slut Ytong (Xella). Ingen armering i väggarna, men en gjuten betongram högst upp runt hela huset. Lättputs på utsidan och gipsputs på insidan (allt från Caparol). Även alla innerväggar är uppmurade av Ytong.

Vår plan var att köra med diffusionsöppen färg på alla innerväggar (silikatfärg) för få ett riktigt bra inomhusklimat. Stenen har förmåga att buffra "fukt" och släppa tillbaka in i huset när det behövs. För att få den funktionen behövs en diffusionsöppen färg på insidan. Det blev dock en riktig utmaning med en hel del problem och nu blir det en kompromiss. Silikatfärg i delar av huset och "vanlig" väggfärg i vissa delar.

Just nu försöker vi hitta en vettig avloppslösning. Är det ett reningsverk du lagt ner? Vi har problemet att grannarna inte vill att vi släpper ut renat vatten i det gemensamma diket, så vi funderar på ett reningsverk och sen en infiltration efteråt.

Jag har samlat på mig stora erfarenheter, läst många undersökningar och pratat med massor av kunnigt (och okunnigt) folk i byggbranschen under byggets gång. Jag delar gärna med mig! Har själv fått mycket hjälp från detta forum. Hör gärna av dig om du har några funderingar :)
R rsa skrev:
Hej! Kul att se, du gör samma resa som jag gör :) Jag bygger ett 200kvm stenhus ute på landet i egen regi (gör en hel del själv). Vi startade med grunden för ett par år sedan och håller nu på att göra klart invändigt.

Vi valde en dubbelarmerad platta 150mm tjock med L-block och vattenburen golvvärme (bergvärme). Jag tittade länge på baurock, men det blev till slut Ytong (Xella). Ingen armering i väggarna, men en gjuten betongram högst upp runt hela huset. Lättputs på utsidan och gipsputs på insidan (allt från Caparol). Även alla innerväggar är uppmurade av Ytong.

Vår plan var att köra med diffusionsöppen färg på alla innerväggar (silikatfärg) för få ett riktigt bra inomhusklimat. Stenen har förmåga att buffra "fukt" och släppa tillbaka in i huset när det behövs. För att få den funktionen behövs en diffusionsöppen färg på insidan. Det blev dock en riktig utmaning med en hel del problem och nu blir det en kompromiss. Silikatfärg i delar av huset och "vanlig" väggfärg i vissa delar.

Just nu försöker vi hitta en vettig avloppslösning. Är det ett reningsverk du lagt ner? Vi har problemet att grannarna inte vill att vi släpper ut renat vatten i det gemensamma diket, så vi funderar på ett reningsverk och sen en infiltration efteråt.

Jag har samlat på mig stora erfarenheter, läst många undersökningar och pratat med massor av kunnigt (och okunnigt) folk i byggbranschen under byggets gång. Jag delar gärna med mig! Har själv fått mycket hjälp från detta forum. Hör gärna av dig om du har några funderingar :)
Hej rsa och vad roligt att höra om ditt projekt!
Vi hade tur med marken och kunde göra en enkel infiltration, trots närheten till Mälaren. Det flesta andra runt omkring har fått göra olika varianter av reningsverk. Skönt att slippa
Jag har gjort och gör som du. Söker information överallt där den går att hitta. Är just nu inne i en intensiv fas. Hoppas att vi ska vara vädertäta om ca sex veckor Är just nu mycket glad över det fina vädret
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Idag ställde vi upp stolpar. Dessa ska hålla upp Hea-balkarna jag beställt av smeden i grannbyn. Han svetsade även fast plåtar så vi kunde bulta fast dem.
Spännande att se formen för skjutpartierna i köket!
 
  • Stolpar monterade på en byggplats med verktyg och material i förgrunden och landskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
andthe och 2 till
  • Laddar…
Mycket intressant. Jag går i samma tankar, bygga ett stenhus där man kan leva ut sina dagar. :)
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Kommer ni ha takstolar av trä och traditionell råspont? I så fall är ett tips att isolera taket omgående. Jag fick på taket ungefär den här tiden för två år sedan och väntade med isoleringen till våren. Blev en hel del påväxt (mögel) på takstolar och råsponten. Det trots att vi inte hade någon värme på. Värmer du upp huset utan isolering i taket kommer det ganska snart börja droppa vatten från råsponten :rolleyes:

När vi väl isolerade taket blev det med cellulos lösull utan traditionell luftspalt :)
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
R rsa skrev:
Kommer ni ha takstolar av trä och traditionell råspont? I så fall är ett tips att isolera taket omgående. Jag fick på taket ungefär den här tiden för två år sedan och väntade med isoleringen till våren. Blev en hel del påväxt (mögel) på takstolar och råsponten. Det trots att vi inte hade någon värme på. Värmer du upp huset utan isolering i taket kommer det ganska snart börja droppa vatten från råsponten :rolleyes:

När vi väl isolerade taket blev det med cellulos lösull utan traditionell luftspalt :)
Tack för det tipset. Så långt har faktiskt jag inte tänkt. Det betyder att jag får snabba på med ventilationen så jag kan spruta in lösullen. Har också funderat på cellulosa men med luftspalt i alla fall...
 
Var på El-mässan i Kista idag. Har beslutat mig för att använda Dali för styrningen av belysning. Har inte helt koll på hur det fungerar men det ger sig.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.