Flyttar till våren in i vårt nyköpta hus som är byggt 2004. I huset finns installerat ett larm med huvudenheter vid entré samt groventré och även deckare i hela huset. Larmet heter vad jag fått fram DSC 832.

Nuvarande ägare som ägt det sedan 2010 har aldrig haft igång larmet och inte brytt sig om det över huvudtaget. Någon kod till det har han inte en aning om heller. Notera även att huset inte marknadsförts att det har larm eller liknande utan detta är bara en "bonus" så hade vart fint och kunna använda sig av det på något sätt.


Finns det några möjligheter att få igång detta och på vilket sätt fungerar ett sådant gammal larm?

DSC 832 hemlarm med LCD-display och tangentbord monterat på en vägg, visar datum och tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet kretskort och batteri för hemlarmssystemet DSC 832 med synliga kablar och komponenter i ett elskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Larmet i sig är det inget fel på, det är ett stabilt och bra larm. Däremot lämnar installationen lite att önska, ffa med avseende på blandningen av starkström och larmkablar. Det borde sitta ett skyddslock över trafon och inkommande matning. Om batteriet är orginal, eller från 2010, så är det nog också uttjänt och behöver bytas.

Installationsmanual och användarmanual. Manualen för din manöverpanel (MAP) LCD5500Z får du googla själv :)

Installatörskoden är, om man inte har ändrat den 5010. Prova att slå in sekvens *8 5010 och se om du kommer in. Om den är ändrad och du inte har koden kan du prova en hardware reset (kolla installatörsmanualen, man byglar Z1 och PGM1). Om installer lockout är programmerad är det tyvärr kört, då kan du inte återställa panelen och den är i princip värdelös. Däremot är det jätteenkelt att köpa ett nytt huvudkort och bara sätta i. Jag köpte mitt PC1864 på ebay för en tusenlapp. Detta är en av fördelarna med trådbundet larm.
 
  • Gilla
Nicke_A
  • Laddar…
"Normal" utseende på installationen skulle jag säga.
Skåpet ska vara stängt, låst och ej tillgängligt för obehöriga personer.
 
  • Gilla
puttrix och 1 till
  • Laddar…
N Nicke_A skrev:
Finns det några möjligheter att få igång detta och på vilket sätt fungerar ett sådant gammal larm?
Inga problem så länge den inte är s.k. installatörslåst, fungerar inte att göra fabriksåterställning.
Skulle det vara så så får du se det som att iaf kablage o detektorer finns. Och du kommer kunna använda dessa till ett nytt larm.

Du kommer nog behöva någon form av larmsändare då denna är för koppartele.
Finns flera att välja på beroende på om det ska kopplas till en larmcentral eller kanske bara skicka sms.
Finns också tredjepartskort för att koppla upp den mot nätet o få app med möjlighet att kontrollera/styra systemet

Du kan iaf lita på att all hjälp/support du kan behöva finns här på forumet.
 
  • Gilla
Nicke_A
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Installatörskoden är, om man inte har ändrat den 5010. Prova att slå in sekvens *8 5010 och se om du kommer in. Om den är ändrad och du inte har koden kan du prova en hardware reset (kolla installatörsmanualen, man byglar Z1 och PGM1). Om installer lockout är programmerad är det tyvärr kört, då kan du inte återställa panelen och den är i princip värdelös.
Är den köpt i Sverige så är default installatörskod 5555.
Prova båda innan så behöver du inte reset'a i onödan
 
  • Gilla
Nicke_A och 1 till
  • Laddar…
tommib
E etompau skrev:
"Normal" utseende på installationen skulle jag säga.
Skåpet ska vara stängt, låst och ej tillgängligt för obehöriga personer.
Spelar ingen roll. Elcentralen är också stängd för obehöriga men man får inte dra klenspänningskablar kors och tvärs i den för det. Det handlar om dubbla isolationsbarriärer som saknas här.

Sen har du säkert rätt i att det är ett normalt utseende och riskerna är små, men det är formellt fel.
 
  • Gilla
Nicke_A och 1 till
  • Laddar…
Oj va många svar, tusen tack!

Då verkar det som att vi kan få detta att rulla ändå. Ska ta tag i detta under inflytt och se om samtliga koder funkar, ni kan vara säkra på att tråden kommer uppdateras då. Tack ännu en gång!
 
Säkringen för strömmatningen ligger i bottan i den svarta plastbiten och den får du stoppa in vid "sockerbiten" för 230V.
tommib tommib skrev:
Spelar ingen roll. Elcentralen är också stängd för obehöriga men man får inte dra klenspänningskablar kors och tvärs i den för det. Det handlar om dubbla isolationsbarriärer som saknas här.

Sen har du säkert rätt i att det är ett normalt utseende och riskerna är små, men det är formellt fel.
Det är sant att reglerna säger det.
Jag kan säga att mesta delen av alla trådbundna larm ser lika ut från sockerbiten till trafo, så vi får anta att de ledarna redan från fabrik är dubbel isolerade.
Inkommande 230V borde vara extra isolerade eller kabel där håller jag med fullt då de ligger svagströmskablar så nära.
 
tommib tommib skrev:
Spelar ingen roll. Elcentralen är också stängd för obehöriga men man får inte dra klenspänningskablar kors och tvärs i den för det. Det handlar om dubbla isolationsbarriärer som saknas här.

Apparaturen korrekt installerad behöver inte vara dubbelisolerad (dvs skyddskåpa) då den ska installeras med skyddsjord.
Just denna installation lämnar dock en hel del att önska.
Värst är nog att skyddsjorden inte är inkopplad över huvudtaget, dragningarna kors o tvärs blandat svagström och starkström är inte heller något vidare.
Dock inget formellt fel på produkten, bara fel på installationen.

Tyvärr ser otaliga installationer runt om i landet ut precis som denna.

Tycker dock vi lämnar det ämnet i denna tråd så kan vi hålla den till Nicke_A's larmprojekt när det blir dags
 
  • Gilla
puttrix
  • Laddar…
" Deckare i hela huset" men bara 2 sektioner använda?
Sabotagekontakten på centralen borde kopplas in och kanske även sab på sirénen.
Kan sektion 5 vara nån sorts larmförbikopplare? Nyckelbrytare?
 
P puttrix skrev:
" Deckare i hela huset" men bara 2 sektioner använda?
Sabotagekontakten på centralen borde kopplas in och kanske även sab på sirénen.
Kan sektion 5 vara nån sorts larmförbikopplare? Nyckelbrytare?
Kan vara hybrid med trådlösa detektorer också

Sirénmotståndet sitter iaf inte på ca-kortet så något rätt har de gjort
 
tommib
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Apparaturen korrekt installerad behöver inte vara dubbelisolerad (dvs skyddskåpa) då den ska installeras med skyddsjord.
Problemet är inte larmkapslingen som sådan. Problemet är att det är en enkel isolationsbarriär (FKn) mellan trådar som går ut och starkström. Isoleringen på fyrsnöret (EKKX eller vad det kan vara) räknas inte eftersom den inte är klassad för minst 230V.

Sen är inte skyddsjorden inkopplad alls, om det inte är med en sån liten metallflärp som sitter i sockerbiten (troligen inte).

Men visst, vi kan släppa det ämnet.
 
  • Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
tommib
För att återgå on topic så kan du ersätta centralkortet rakt av med t.ex. detta PC1616 som är en modernare variant. Den är kompatibel med knappsatsen du har (om det faktiskt är den på bilden).

Säljaren är baserad i Bulgarien (EU, ingen risk för tull) och verkar vara inne på åtminstone tredje namnet på Ebay (lite dodgy) men jag har köpt i två omgångar av honom och det har inte varit några som helst problem.
 
tommib tommib skrev:
Problemet är inte larmkapslingen som sådan. Problemet är att det är en enkel isolationsbarriär (FKn) mellan trådar som går ut och starkström. Isoleringen på fyrsnöret (EKKX eller vad det kan vara) räknas inte eftersom den inte är klassad för minst 230V.

Sen är inte skyddsjorden inkopplad alls, om det inte är med en sån liten metallflärp som sitter i sockerbiten (troligen inte).

Men visst, vi kan släppa det ämnet.
Skyddsjorden borde vara inkopplad då det borde sitta en metallflik in i sockerbiten men utan att kontrollera vet man aldrig hur det är.
Med det sagt så måste jag även ge dig rätt då det även ska sitta en jordledare inkopplad i kretskortet, det benämndes som "åskskydd" förr i tiden men meningen är att den ska skydda kretskortet.
Den extra jorden kan förlänga livslängden enorm på centralen.
Förr pratades det om att det skulle vara minst 1cm (inget avstånd får vara mindre än ett fingers tjocklek sades det på kurserna än gång i tiden) mellan inkommande 230V, batteri och övriga inkopplingar/kablar, senast ja kollade en manual stod det 6,4mm men alltid bättre med större marginaler.
Som det ser ut i centralen är inte riktigt korrekt men lätt åtgärdat genom att böja fk:n lite samt några buntband (jag gillar självhäftande buntbandsankare).
Jag håller med om att en extra skyddsbarriär inte hade varit fel t.ex från en kabel.
 
Pma versionsnummer på centralen så kan jag fixa manual åt dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.