Jag är övertygad om att den inredda vinden ger ett stort mervärde! Svårt att säga hur mycket, men behöver man värdera upp huset tex för att kunna låna mer kan man få hjälp av banken att värdera huset.
 
  • Gilla
Björk82
  • Laddar…
B
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror att Björk inte är ute efter några tekniska råd. Hon ville veta om vinden ger extra värde på huset.
Jag tror faktiskt inte. Som boyta räknas det bara om takhöjden är minst 1.90 på en bredd på minst 0.6 m. Om man tittar på första bilden med 1.95 till nocken och fönsterbredden 62 cm så ser det inte ut som extra boyta.
Man kanske kan använda rummet som extra förråd, alltså biutrymme.
Däremot skulle jag helt avstå från att buda på detta hus pga den konstiga skumisoleringen. När den börjar brinner utvecklas ganska otrevliga gaser.
[länk]
och här en avhandling från Chalmers:

Polyuretanisoleringens brandbeständighet är sämre än stenullsisoleringens och
beroende på användningen av flamskyddsmedel i polyuretanisolering varierar
dess brandklass från B till E. Eftersom polyuretan är en termohärdad plast som
förkolnar vid höga temperaturer så droppar aldrig materialet vid brand, vilket
annars är ett vanligt problem för plastisolering. En nackdel med polyuretan är att
det uppkommer kraftig rökutveckling när materialet brinner och då frisläpps
kolmonoxid, vätecyanid och isocyanater.

Jag skulle aldrig våga sovaa i detta rum, eller låta mina barn sova där.
Björk är en han btw.
 
B
Anna_H Anna_H skrev:
Jag är övertygad om att den inredda vinden ger ett stort mervärde! Svårt att säga hur mycket, men behöver man värdera upp huset tex för att kunna låna mer kan man få hjälp av banken att värdera huset.
Tack. Det ska jag ha i åtanke.
 
K
T Polos skrev:
Jo skummet finns och är mycket mycket bättre än lösull.
Många använder skummet i attefallare för att få mycket tunnare väggar och fortfarande ha rätt energikrav.
Teoretiskt isolerar det inte bättre än lösull så att man skulle kunna använda det för att uppnå energikrav låter märkligt. I verkligheten är det säkert som findus skriver.
 
B
T Thomas_Blekinge skrev:
Ett större fönster skulle kosta <10.000 med allt och skulle ge mångfald tillbaka. Men nu är jag tjatig...
Just ja. Jag kollade just på kvittot för mitt fönster och med frakt från det land det kommer ifrån och insättning av det, så vart det en totalkostnad på 639 riksdaler och det är ju tillochmed <1.000kr.
 
  • Gilla
epw och 1 till
  • Laddar…
Jag tror värdet ökar med ca 65000kr-70000kr. 250000kr om du byter ut fönstret om ett större.

Vad är du för en stolle som startar en tråd och börjar kalla folk för jävlar?

Folk har åsikter, deal with it!
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
B
K Klabbarparn skrev:
Jag tror värdet ökar med ca 65000kr-70000kr. 250000kr om du byter ut fönstret om ett större.

Vad är du för en stolle som startar en tråd och börjar kalla folk för jävlar?

Folk har åsikter, deal with it!
Jävla jävel du är då!
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
B Björk82 skrev:
Jävla jävel du är då!
Japp!:rofl:
 
  • Gilla
Björk82
  • Laddar…
B
K Klabbarparn skrev:
Japp!
Snyggt
 
Hej vi har gjort samma sak....byggde 2 vindsrum på vinden så alla i familjen fick eget sovrum. Vi har aldrig räknat det som värdehöjande eller ökad boyta detta pga att jag läst att det räknas som riskkonstruktion att isolera kallvind. Ser nu att det räckte med 190 i takhöjd på minst 0.6m bredd för att räknas som boyta och då blev det helt plötsligt 40m2 boyta till i huset.... Även om vi valde lite större fönster än du så är det ändå mindre fönsteryta än i ett vanligt sovrum. Det har underlättat att få det riktigt mörkt i sovrummet och det är mysigt att lägga sig under snedtaket och sova. Så det viktigaste är kanske inte svaret på frågan om värdehöjning utan komforthöjningen för jusst er familj. Sist en liten tanke. Om du inte isolerar klädkammaren har du en stor utmaning att se till att varm luft inte kan vandra in där och bli till kondens när den möter den kalla för då blir det stora problem.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
B
K kanelen2 skrev:
Hej vi har gjort samma sak....byggde 2 vindsrum på vinden så alla i familjen fick eget sovrum. Vi har aldrig räknat det som värdehöjande eller ökad boyta detta pga att jag läst att det räknas som riskkonstruktion att isolera kallvind. Ser nu att det räckte med 190 i takhöjd på minst 0.6m bredd för att räknas som boyta och då blev det helt plötsligt 40m2 boyta till i huset.... Även om vi valde lite större fönster än du så är det ändå mindre fönsteryta än i ett vanligt sovrum. Det har underlättat att få det riktigt mörkt i sovrummet och det är mysigt att lägga sig under snedtaket och sova. Så det viktigaste är kanske inte svaret på frågan om värdehöjning utan komforthöjningen för jusst er familj. Sist en liten tanke. Om du inte isolerar klädkammaren har du en stor utmaning att se till att varm luft inte kan vandra in där och bli till kondens när den möter den kalla för då blir det stora problem.
Jaha okej. Ja det ska jag ta upp med nån snickare i närheten. Tack.
Ja värdeökningen är inte jätteviktig att veta, bara intressant och kul. Vi är inget par som är ute efter ett ljust rum då det ska användas för just sovrum.
Huset är redan värt mer än dubbelt så mycket mot vad jag gav för det 2011. Och vi har inga som helst planer på att flytta. Vi och framförallt barnen har det alldeles för bra här med alla kompisar.
 
Kul att höra att Björn inte är ute efter värdeökning. Men det är en viktig tanke, att man inte överinvesterar i sitt hus.
Så Björn och familj planerar att bo där längre och kommer troligen att gå in i flera projekt. Tyvärr har dom gjort två felbedömningar hittills: Att snåla på superbilligt och olämpligt fönster, och att slösa pengar på tveksam isoleringsmetod.
Allt detta kan man ångra eller ej. Men mitt råd till TS är att fråga kompetensen t ex här på BH innan beslut.
 
det där fönstret får du göra nåt åt :p nej då de blir ju smutt när de blir klart. men jag skulle kosta på lite isolering i garderobsdelen. hojta till om du behöver isolering :)
///karja
 
B
T Thomas_Blekinge skrev:
Kul att höra att Björn inte är ute efter värdeökning. Men det är en viktig tanke, att man inte överinvesterar i sitt hus.
Så Björn och familj planerar att bo där längre och kommer troligen att gå in i flera projekt. Tyvärr har dom gjort två felbedömningar hittills: Att snåla på superbilligt och olämpligt fönster, och att slösa pengar på tveksam isoleringsmetod.
Allt detta kan man ångra eller ej. Men mitt råd till TS är att fråga kompetensen t ex här på BH innan beslut.
Man lär sig så länge man lever, och säg att jag och frugan har det där rummet i ca 10-12 år, sen är alla barnen utflyttade. Och då kan vi ha det som gästrum eller bara nån myshörna eller bara ha det som förråd.
 
B
Före och efter.
 
  • Vy från en korridor till ett vardagsrum med trägolv, valvbåge och fönster med rutig gardin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat vardagsrum med ny trappa och modern öppen planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.