P
Att såga kilar på längden av trallvirket för att försöka lösa att det är snett med flera decimeter kan väl knappast anses som fackmanna mässigt utfört. Sen borde väl firman lösa problemet snarare än att ge pengar tillbaka. Firman har väl till och med rätt att få lösa problemet i första hand. Gör om gör rätt. Att dra det ända till domstol är väl knappast att rekomendera då det kan gå precis hur som helst när ett knippe lagvrängare (även kallade advokater) ska försöka reda ut vad som står i lagen och hur det ska tolkas. :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det är ju dessutom samma firma som gjort poolen, så första åtgärden när man märkte att poolen var sned borde ju vara att rätta till den.

När det är samma firma så finns det dessutom ingen att skylla på. Har man inte beställt att få det snett så har de gjort fel. Det går knappast att hävda att det är orimligt att kräva rättning då.
 
Jag har haft exakt samma problem på ett jobb jag gjorde (jobbar som snickare). Då satt poolen också snett i förhållande till huset nästan exakt på samma sätt som din. Var dock inte jag som gjorde poolen. Jag kompenserade lite med glipa för varje bräda mellan pool och vägg. Sen som andra redan föreslagit, så byggde jag trappen rak i förhållande till altanen och kilsågade varje bräda (på trappstegen) något. Märks knappt om man inte vet om det.

Ändra trappen så tror jag du kommer bli nöjd :) Kilen vid väggen blir svårare att lösa utan större ändringar. Annars ser det ju väldigt bra och välgjort ut bortsett från kilarna:)
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
För er som är intresserade så har detta hänt, Jag har fört långa diskussioner med entreprenören om altanen och vad som är fel, jag har fått höra allt från att altanen är sned, vilket inte borde spela någon roll eftersom altanen inte har någon kontakt med uterummet, till att huset inte ligger i vinkel :) (blev lite mållös när jag hörde det, man kan ju trots allt argumentera för att huset låg där från början). Dom påstår också att dom utgått ifrån långsidan på huset och att husets inte är vinkelrätt, vilket inte heller är relevant eftersom altanen endast ligger mot kortsidan.

Samtalen resulterade i varje fall att entreprenören inte tyckte att dom gjort något fel, jag sa då att jag blir tvungen att anlita en besiktningsman som oberoende kan avgöra om det förekommer ett fel eller inte.

Besiktningsmanen kom fram till att det är felbyggt, han tyckte vidare att det kanske inte är befogat att riva allt och börja om utan hans förslag var att entreprenören justerar trappan så att den livar med altanen, det löser ju inte hela problemet eftersom altanen fortfarande är sned och trappan sedan också kommer at var sned, så utöver justering av trappan tycker han att 10 000 i kompensation är rimligt.

Jag har fått entreprenören att gå med på detta, men jag vill också att han kompenserar mig för besiktningen då jag ju var tvungen att göra den för att han skulle erkänna att han gjort fel, besiktningen kostar 4500:-, inte jättemycket pengar, men det äter ju upp halva min kompensation och jag hade inte haft några möjligheter till någon form av kompensation utan den, han säger att det är frivilligt för honom att betala, stämmer det?
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Det är väl frivilligt så tillvida att du i nuläget inte har möjlighet att ta till några tvångsmedel mot hantverkaren bara utifrån besiktningsmannens utlåtande. Däremot är väl nästa steg för dig att stämma hantverkaren och då är ju besiktningen ett gott bevis på att det levererats en undermålig tjänst.

Vänder man på steken så har besiktningsmannen rekommenderat en lösning som kostar hantverkaren x antal timmars arbete plus 10.000 men kunden nöjer sig inte med det utan vill ha 50 % mer i handen.

En process om det kostar säkerligen mer än det smakar för er båda, så försök kompromissa om de sista tusenlapparna och få saken ur världen.
 
  • Gilla
Alko och 3 till
  • Laddar…
Trist läge. Tror det kommer att kosta mer än det smakar om du drar det vidare. Jag skulle gå på Nötegårdsgubbens linje och därefter inte lägga mer energi på det. Tyvärr.
Jag tycker du har gått rätt väg genom att anlita besiktningsman och kontakt med entreprenören. Om du drar fallet vidare tror jag inte , på något sätt, det blir vinst för dig.
 
P
Jo tyvärr så vet ju ingen hur det går om du väljer att gå vidare med det så håller med Nötegårdsgubbens åsikt där. Försök komma överens med firman då ingen av är säker på att vinna om ni driver det vidare. kan ju bli dyrt att driva det vidare. Ta dealen eller föreslå att ni delar på besiktningskosnaden för att se vad firman svarar då.
 
4500kr för en besiktning att konstatera att det var snett? 8h jobb typ?
 
S
P para skrev:
4500kr för en besiktning att konstatera att det var snett? 8h jobb typ?
Reagerade också på det, jag menar. Det här kan omöjligt ha tagit besiktningsmannen mer än 30 minuter att genomföra, vad han nu gjorde för typ av besiktning.

Man skulle blivit besiktningsman ;)
 
H
Men är det inte dags nu och försöka få ett avslut på detta så du kan njuta av din altan.

Du får trappan justerad + 10 000kr detta låter för mig helt perfekt. Det kan väl knappast vara snickarens problem att besiktningsmanen är dyr.

Passa på och njut i höstsolen innan snön kommer, det skulle jag ha gjort.
 
Passa på och kläm åt besiktningsmannen också 4500:- för att besiktiga en altan är ju rent ocker.
 
Det är väl inte helt osannolika att han åkt några mil besiktat trappen åker hem skriver en rapport över vad han sett så 4500 kr låter inte helt fel tycker jag.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Märkligt att de inte la altanen pararellt med huset och kompensera med liten vinkel på ändkapningen på trallen mot poolen (eller frisen) och frisat ut hela djupet på altanen.
Och fortsatt in ett par trallrader längst ner till vänster för att kompensera så att hela poolen täcks med pararella brädor.
Jag menar, de borde ju ha sett felet på uppreglingen...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.