S sintorn skrev:
Förlåt, jag var otydlig, den lutar alltså inte, utan är sned på det horisontell planet...
Ritning:
[bild]
Resultat:
[bild]
Borde gå att lägga om brädorna, och börja vid huset, då ser det ju rakt ut där. Sen får man skruva foder på stommen, så det blir fyrkantigt. Inga stor sak å få det att se skapligt ut, vid bara å lossa brädorna, och börja lägga i från andra hållet.
 
Så här tänkte jag lura ögat.
Nu är huset roterat några grader jämfört med trallen. Då har man inte linjerat trallen med varken huset eller poolen.
3D-modell av ett hus med en terrass som inte är linjerad med husets eller poolens vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Ymer Ymer skrev:
Så här tänkte jag lura ögat.
Nu är huset roterat några grader jämfört med trallen. Då har man inte linjerat trallen med varken huset eller poolen.
[bild]
Nu blir snickarna glada!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Kan man leva med en sned trall om man får lite pengar så kan det ju inte vara ett så stort problem, då kanske man kan leva med trallen även om den är sned, utan pengar, för den blir ju inget rakare för att man får en slant.
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
T torkelb skrev:
Nu blir snickarna glada!
Nja inte glada men det var inte mitt primära mål. Föslaget var mer tänkt att TS skulle bli nöjd och företaget skulle komma så billigt undan som möjligt. Att köpa ny trall för 30k och skruva dit den är billigare än kompensation för 100k som förekommit tidigare i tråden.
 
Varför inte lägga om trallbrädorna på altanen med minskat mellanrum ju längre bort man kommer? Om mellanrummet mellan brädandarna längst bort från poolen är 5 mm mindre än längst fram, kommer de att rätas upp 25 cm på 50 brädor (som det ser ut att vara ungefär). Hokus pokus, så är kilen invid huset borta.
 
Men då blir det ju inga pengar.
 
P
Hur fan man som snickare kan komma på iden att såga långa kilar av trallen är iaf för mig en gåta. Att man inte insett att det är snett innan man nästan gjort klart är ju helt otroligt om man kallar sig för snickare..Möjligen om nån ritning visar att trallen skall ligga på samma ledd på alla delar av altanen men även då borde man ringt kunden och frågat om man verkligen skall göra så. Snyggaste lösningen borde ju vara att lägga trallen på andra ledden på den sneda delen för att så lura ögat att allt är rakt. om man nu inte klarade av att räta upp det på annat vis. Det andra alternativet är väl att lägga "ramar" runt hus och pol och sen lägga trallen på den ledd som gör att det syns minst att det inte är rakt. Är inte snickare men hade skämts ögonen ur mig om jag var den som lagt trall på den där altanen som för utom trallen ser riktigt trevlig ut. prata inte kompensation utan ifrågasätt resultatet. dom får lägga lite tid på att göra nån snyggare lösning än såga långa kilar.. håll inne på del av betalning tills problemet är löst då du inte är nöjd med resultatet.. gör om gör rätt..
 
  • Gilla
Xilona och 4 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
borde /.../ ringt kunden och frågat om man verkligen skall göra så.
Tror faktiskt du är först med att säga det rakt ut. Bra för TS att ha med sig i en diskussion om man kör fast, vissa saker gör man bara inte utan att prata om det.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
Ett svårt läge tycker jag. Poolen verkar ju ha kommit lite snett av någon anledning, och det felet har nu fortplantat sig även till altanen. Själv stör jag mig på det mesta som inte är rakt, men detta är i gränslandet då altanen i övrigt ser välbyggd ut. Dock tycker man ju att snickarna kunde tänkt ut en lite mer kreativ lösning att "gömma" problemet på, än att bara köra på och snedkapa sista trallen. De borde i alla fall uppmärksammat problemet och diskuterat med beställaren. Men allt ska väl gå fort idag...

När vi beställde en altan fick vi en 3 cm "remsa" av trall längst in mot huset. Jag tycker man kunde planerat bättre när man byggde altanen så denna inte kom med, men nu finns den där och inget jag stör mig på.

/HLH
 
B
S sintorn skrev:
Förlåt, jag var otydlig, den lutar alltså inte, utan är sned på det horisontell planet...
Ritning:
[bild]
Resultat:
[bild]
Betala inte förens du är nöjd med deras presteringar!!!!!
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kan man leva med en sned trall om man får lite pengar så kan det ju inte vara ett så stort problem, då kanske man kan leva med trallen även om den är sned, utan pengar, för den blir ju inget rakare för att man får en slant.
Det handlar väl isåfall om att få någon typ av upprättelse. Om de inte kan komma och lägga om brädorna kan det kanske vara trevligt med en liten slant som en form av lön om man skulle göra jobbet själv. Låter man det vara snett så bör väl slanten också motsvara den relativa värdeminskningen på huset som man upplever, jämfört med om det vore rakt.

Personligen skulle jag inte vara nöjd med bara lite pengar, men då kan man ialla fall avsluta affären med byggfirman och sedan i lugn och ro fundera på nästa åtgärd.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vad jag är lite emot är att nästan alltid när något gått snett så är det i första hand pengar man vill ha och inte att det som gått fel rättas till. Finns felet kvar så borde det sticka lika mycket i ögonen i alla fall.
"jag" skadade en matta i ett rum i en lägenhet och "kunden" ville ha pengar, då jag tog dit en mattläggare som lade in en ny (samma matta) matta blev " kunden" än mer missnöjd. Så det enda han var ute efter var pengar och skadan på mattan var inte så viktig.
 
  • Gilla
Finndjävel och 3 till
  • Laddar…
Om det inte funnits riktlinjer från början vilket det kanske gjorde så borde byggfirma konsulterat TS i alla fall i stället för att gjöra en halv messyr på egen hand.
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
En sån grej skulle jag inte betalt för. Det hade varit "gör om, gör rätt" på både pool och altan, annars hade jag dragit det i rätten.

Sure, jag hade kanske inte vunnit i rätten, men jag hade kunnat kosta dem så mycket att det inte spelar någon roll vem som vinner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.