B
T Thomas_Blekinge skrev:
Foamkings datablad anger en deklarerad värmeledningsförmåga på 0.036 W/mK. iCell anger för sin lösull en värmeledningsförmåga på 0.039 - 0.040 W/mK, alltså ungefär samma. Så du har betelat mycket pengar för ganska verkningslöst skum.
Kul att testa något som inte så många andra har.
 
Jag kan bara se de tekniska data som säger att skummet och lösull har samma isolationsvärde. Om du hade lagt 70 mm mineralull eller glasull hade du fått samma resultat till mycket lägre pris. Fundera på det i nästa rum.
Påstår Foamking att 7 cm av deras skum är likvärdigt 35 cm lösull? Då ljuger dom verkligen.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
B
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag kan bara se de tekniska data som säger att skummet och lösull har samma isolationsvärde. Om du hade lagt 70 mm mineralull eller glasull hade du fått samma resultat till mycket lägre pris. Fundera på det i nästa rum.
Påstår Foamking att 7 cm av deras skum är likvärdigt 35 cm lösull? Då ljuger dom verkligen.
Det kanske inte var lösull, det kanske var något annat då.
 
B
B Björk82 skrev:
Det kanske inte var lösull, det kanske var något annat då.
Men men. Jag kommer iallafall inte byta ut det nu.
 
Hur ska man klara av att komma ut när det brinner? Det finns krav på två oberoende utrymningsvägar. Den ena är trappan, men det fönstret man ser är alldeles för litet och högt placerat för att klara utrymningskraven. Det är alltså inte ens säkert att ni får ta upp det som sovrum i husbeskrivningen, utan bara en isolerad förrådsvind.......
Jag hade inte velat sova i ett sovrum som kan vara en dödsfälla.
 
B
volvo volvo skrev:
Hur ska man klara av att komma ut när det brinner? Det finns krav på två oberoende utrymningsvägar. Den ena är trappan, men det fönstret man ser är alldeles för litet och högt placerat för att klara utrymningskraven. Det är alltså inte ens säkert att ni får ta upp det som sovrum i husbeskrivningen, utan bara en isolerad förrådsvind.......
Jag hade inte velat sova i ett sovrum som kan vara en dödsfälla.
Fortfarande så har vi bygglov.
 
K
Fönstret ska vara minst 50x60 vilket det ser ut att kunna vara. Dessutom räcker det med ett utrymningsbart fönster på våningen för att uppfylla kravet om två utrymningsvägar.

Edit. Eller så släpper vi diskussionen med boverkets: "Består bostaden eller lokalen av fler än ett våningsplan inom samma
brandcell ska det finnas minst en utrymningsväg från varje vånings-
plan."
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
B
K Kallebo skrev:
Fönstret ska vara minst 50x60 vilket det ser ut att kunna vara. Dessutom räcker det med ett utrymningsbart fönster på våningen för att uppfylla kravet om två utrymningsvägar.

Edit. Eller så släpper vi diskussionen med boverkets: "Består bostaden eller lokalen av fler än ett våningsplan inom samma
brandcell ska det finnas minst en utrymningsväg från varje vånings-
plan."
Tack! Fönstret är 62x62 btw.
 
Jag rekommenderar ändå ett större fönster för då börjar det likna ett rum istället för ett förråd.

Här ser man tyvärr också hur ett PVC-fönster stjäl väldigt mycket glasyta i jämförelse med ett smäcker träfönster. Detta blir ju speciellt påtagligt vid mindre fönster. Tyvärr.
 
B
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag rekommenderar ändå ett större fönster för då börjar det likna ett rum istället för ett förråd.

Här ser man tyvärr också hur ett PVC-fönster stjäl väldigt mycket glasyta i jämförelse med ett smäcker träfönster. Detta blir ju speciellt påtagligt vid mindre fönster. Tyvärr.
Aja nog om fönster m.m. det var inte det jag var ute efter. Rummet har det det behöver för att uppfylla alla krav. Jag tror att jag har fått svaret på min fråga.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Tycker att ert rum blev jättebra med de förutsättningar som ni hade (dvs inte en "ren" övervåning/takhöjd). Stort plus för att ni satt in en riktig trappa (y)

Jag hade dock - med risk för att nu bli halshuggen ;).. också rekommenderat att ni skulle satt ett minst dubbelt så stort fönster än ni har idag. Inte pga av några "regler" utan rent estetiskt och trivselmässigt. Ni kan inte göra så mycket åt att rummet inte har "full takhöjd" eller att taket sluttar mot kanterna.. eller att rummet blir lite långsmalt. Men ni kan förbättra en miljö med fönstersättning..

Naturligt ljus är viktigt för "myskänslan" och även om ni valt ljusa färger osv, så blir rummet väldigt "mörkt/instängt". Det har ju att göra med förutsättningarna i huset, inte färgvalen ni gjort (de är ju utmärkta)

Skälet till att jag påpekar det är för att du funderar på värdehöjningen.. och generellt så är ju ett hus alltid värt vad någon annan vill betala (oavsett vad en värderingsman säger).. och hur man då presenterar ett utrymme är väldigt viktigt.

I ett litet hus kan sådana där utrymmen vara extremt värdefulla (speciellt om området är fullt av små hus med få sovrum tex). Men om det inte känns som ett "mysigt sovrum" (som någon vill använda som just sovrum) utan mer som ett förråd med litet fönster.. ja då betalar man också därefter. Och har man då, som ni, lagt ner manken på att tex bygga en riktig trapp.. och välja material/ytskikt med omsorg och tanke.. så är det ju synd om ett fönster (eller det naturliga ljuset snarare) skulle förminska er arbetsinsats.

Svårt att förklara hur jag menar. Men kontentan av det hela är " en riktig trapp förtjänar ett riktigt fönster " :cool:

Jag vet att du inte ville ha tjafs om ett fönster, men jag menade inget illa och jag tipsade i all välmening.. pga din fråga om just värdeökning!

-
Pengarna du lagt ner får du oavsett tillbaka har jag en känsla av, men när man gör något vill man ju alltid ha mer.. (y) och den delen är lite beroende på vilka sorts hus (storlekar och standard) ni har i området kring er (och var i sverige ni bor). Förhoppningsvis har ni bara småhus med få sovrum i närheten.. då blir era nya kvadrat troligen väldigt eftertraktade vid en ev försäljning/värdering :)

Oavsett, bra jobbat och ha en trevlig kväller - Hoppas att NI är nöjda och trivs iaf!
 
  • Gilla
vidamic och 6 till
  • Laddar…
B
Ja självfallet är det ju så som du skriver, men eftersom jag inte har erfarenhet om byggen så vart det ett litet och "billigt" fönster, men ändå inom lagliga normer, men som alla säger så kanske man skulle ha kollat hur andra skulle ha gjort innan vi gjorde som vi gjort.

Men nu är det som det är, och jag orkar fan inte göra något åt det. Vi kommer att stormtrivas uppe i vårat nya sovrum med en bamsegarderob.
Och ungarna kommer bli grymt nöjda, då dom får varsina egna sovrum.

Rummet har kostat totalt 60.000kr att färdigställa och det är med isolering och trappa och insättning av den.
 
  • Inomhusbild som visar en nyinstallerad trappa till ett sovloft, med takbelysning och gardinklädda fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Tycker det ser bra ut. Alternativet hade ju varit inget alls :) vi kommer göra något liknande under nästa år. Fast vi har snäppet större yta då det är ca 80cm plan yta uppe vid nock innan snedtaket går neråt. Men det jag kollar på är en form av balkongfönster alt långa takfönster. Skulle ni sakna det i framtiden så är det ju inget som är omöjligt att sätta in. Takhöjden blir nämligen lite högre just där sådana hamnar
 
  • Gilla
Björk82
  • Laddar…
B
Hej. Våran vägg där fönstret sitter är påbyggd lite extra och är 57 cm tjock. Jag tror inte att jag klarar av att kapa ur och regla upp för ett nytt fönster. Plus så är det inget jag kommer att göra.

Men tack för att du gillar det.
 
Blev riktigt fint, nuförtiden är det smidiga regler med att få sätta in två takkupor. (Om det kan göras så det passar husstilen) Kan vara intressant i framtiden och kan skapa en öppning i rummet där man får plats med tex ett litet skrivbord.
Väldigt kul att se hur man med "bara 60 000" få till så mycket mer av huset. Det är alltid intressant vid en husvisning att det finns lite extrautrymmen som lekrum, syrum, gästrum mm. Och då är det helt plötsligt en budgivare till, så är du redan ikapp med de där slantarna. Idag höjer man ju 100t i stöten.
 
  • Gilla
vidamic och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.