B
Ja huset ligger ju på just 78 kvm boyta, innan övervåningen
 
Det där är verkligen värdefullt för huset, det tycker jag. Hur mycket det ökar värdet är omöjligt att säga. Det allra mest avgörande för det är ju var huset ligger. Med tanke på det låga värdet innan så antar jag att det inte ligger i någon storstadsregion?

Håller helt med om att inte ha kläder i ett oisolerat utrymme. Stor risk för dålig lukt. Detta beror också mycket på var det ligger. Kustnära i södra Sverige så kommer du ha väldigt hög luftfuktighet under stora delar av höst och vinter. I norra norrlands inland så är det betydligt mindre risk.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Fundera även på att sätta in ett större fönster.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
B
F Franken. skrev:
Var fint det har blivit :)

Har du betalt ett företag för att isolera och vad kostar sånt ?

Mvh
Frank

Ja, jag lejde bort det till Foamking som ligger/låg i Stockholm och det kostar ca 1000-1500kr/kvm. Det funkar som fogskum och 7cm tjock massa ska motsvara 35cm lösull. Dom isolerar så att det blir helt slutet, från golvytan och upp till nock och ner till golvet igen. Det behövs ingen luftspalt heller för skummet absorberar ingen fukt, men jag har byggt med luftspalt iallafall.
Ytan dom skummade ligger på 26 kvm och det kostade 22.500kr har jag för mig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Håller helt med om att inte ha kläder i ett oisolerat utrymme. Stor risk för dålig lukt.
Håller jag inte med om. Jag har en mängd kläder i en nästan oisolerad bättre kattvind. I för sig är dessa kläder inte i dagligt bruk men det finns inga fukt eller luktproblem alls. Kanske för att det drar en del där.
 
  • Gilla
vidamic och 1 till
  • Laddar…
B
V vectrex skrev:
Det där är verkligen värdefullt för huset, det tycker jag. Hur mycket det ökar värdet är omöjligt att säga. Det allra mest avgörande för det är ju var huset ligger. Med tanke på det låga värdet innan så antar jag att det inte ligger i någon storstadsregion?

Håller helt med om att inte ha kläder i ett oisolerat utrymme. Stor risk för dålig lukt. Detta beror också mycket på var det ligger. Kustnära i södra Sverige så kommer du ha väldigt hög luftfuktighet under stora delar av höst och vinter. I norra norrlands inland så är det betydligt mindre risk.
Ett samhälle som ligger ca 5 mil från uppsala och husen ligger väl mellan 1.1m-2m här
 
B
T Thomas_Blekinge skrev:
Håller jag inte med om. Jag har en mängd kläder i en nästan oisolerad bättre kattvind. I för sig är dessa kläder inte i dagligt bruk men det finns inga fukt eller luktproblem alls. Kanske för att det drar en del där.
Bra bra. Såna svar gillar jag.
 
Värdet vågar jag inte gissa på då det är så många andra faktorer som spelar in. T ex hur många hus som ser ut som ert, antal rum, prisnivå på dessa osv osv. Men pengarna har du iaf igen.

Men...för mig så drar det där lilla fönstret ner väldigt mycket. Satsa på ett större fönster och är det insyn ni vill slippa så kör frostad glasfilm på nederdelen. Ni får in mer ljus och rummet kommer att kännas mer naturligt.
 
B
H Holmspel skrev:
Värdet vågar jag inte gissa på då det är så många andra faktorer som spelar in. T ex hur många hus som ser ut som ert, antal rum, prisnivå på dessa osv osv. Men pengarna har du iaf igen.

Men...för mig så drar det där lilla fönstret ner väldigt mycket. Satsa på ett större fönster och är det insyn ni vill slippa så kör frostad glasfilm på nederdelen. Ni får in mer ljus och rummet kommer att kännas mer naturligt.
Okej, men vi är nöjda med det "lilla" vi har.
Vi kommer ut om det är så, och en vrandstege har jag liggandes, så den ska upp på väggen innan vi flyttar upp.
 
Vi har garderober på vår kallvind. Förvarar vinterkläder etc. Har aldrig märkt av att det är fuktigt eller att något luktar. Jag tror det största problemet är väl att man fryser när man står där inne om det är kallt. Men lite isolering kan man väl kosta på ?!
 
  • Gilla
Björk82
  • Laddar…
B
Så såg det ut i februari 2015.
 
  • Renoveringsprojekt med isolering på vinden och oputsade tegelväggar, bild från februari 2015.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Franken. och 4 till
  • Laddar…
B Björk82 skrev:
fogskum och 7cm tjock massa ska motsvara 35cm lösull
Detta tror jag inte på. Det skulle ju betyda att skummet isolerar 5 gånger bättre än lösull. Sådant material har inte uppfunnits ännu.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Foamkings datablad anger en deklarerad värmeledningsförmåga på 0.036 W/mK. iCell anger för sin lösull en värmeledningsförmåga på 0.039 - 0.040 W/mK, alltså ungefär samma. Så du har betelat mycket pengar för ganska verkningslöst skum.
 
  • Gilla
Björk82
  • Laddar…
B
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta tror jag inte på. Det skulle ju betyda att skummet isolerar 5 gånger bättre än lösull. Sådant material har inte uppfunnits ännu.
Jo fast det stämmer. Det har funnits sen -70 talet, fast då användes det mest i Norge. Det kom tilö Sverige på 80 talet har jag för mig.
Ring till Foamking och hör efter. Jag tror inte att dom ljuger.
 
B
T Thomas_Blekinge skrev:
Foamkings datablad anger en deklarerad värmeledningsförmåga på 0.036 W/mK. iCell anger för sin lösull en värmeledningsförmåga på 0.039 - 0.040 W/mK, alltså ungefär samma. Så du har betelat mycket pengar för ganska verkningslöst skum.
Ääh. Det funkar. Det håller samma temp där uppe som på vanliga boplan. Även på vintern, och det blir inte direkt varmare på sommaren än i resten av huset. Så den 70mm tjocka ytan dom skummat räcker för oss. Men det kanske är bättre hos oss eftersom vi har luftspalt?
 
  • Gilla
Franken.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.