rogge_vvs skrev:
Att ånyo använda "yrkesfolk" bjuder emot.....
Otur för dig, annars hade jag kunnat råda dig och förklara för och nackdelarna med de olika lödmetoderna.
rogge
Personligen så skulle jag vilja ha dessa för- och nackdelar. Kan vara bra att veta någon gång säkert.
 
Är lödning med en lödtång från Clas Ohlsson ett alternativ? Någon som har erfarenhet av en sådan? Det står att tångtemperaturen är 520 grader, det bör väl räcka till va?

Citerat från Clas ohlssons hemsida:
"Lödtång för kopparrör ersätter vanlig lödlampa och kan även användas i många utrymmen där lödning med öppen låga skulle vara riskfylld. 230 V/115 W (575 W max). Tångtemperatur 520° C. Levereras med stativ och huvud för 15 mm rör.
30-7823       598,00"

/Niklas


 
Generellt sett har forumet varit extremt negativa till denna. Men jag har kört den för mjuklödning på 12 och 15 koppar och det har fungerat alldeles utmärkt. Slipper öppen låga och det blir snygga och täta fogar. Kanske tar lite tid ibland men det har uppvägts av de andra fördelarna. Men så är jag ju bara en hemmapulare med obegränsat med tid ;)
 
swehjo skrev:
Generellt sett har forumet varit extremt negativa till denna. Men jag har kört den för mjuklödning på 12 och 15 koppar och det har fungerat alldeles utmärkt. Slipper öppen låga och det blir snygga och täta fogar. Kanske tar lite tid ibland men det har uppvägts av de andra fördelarna. Men så är jag ju bara en hemmapulare med obegränsat med tid  ;)
På dessa rördimensioner fungerar den säkert bra. Men skall man "greja" lite i pannrummet så är dessa dimensioner för små och på större dimensioner är nog tångens effekt för klen...... om de ens finns utrustning för större dim.

Kollade i katalogen och det finns upp till 22 mm, men jag tror nog att det blir svårt med den storleken eftersom kopparrör i den dim. leder bort väldigt mycket mer värme än rör med klenare dim.

Har dock själv inte provat produkten, utan har använt hårdlödning på mina installationer.
 
Jag är av samma åsikt. 12/15mm är ok, att använda den till 22mm skulle jag vara tveksam till. Enda fallet är väl när man inte vill/kan köra med öppen låga och inte klämringskoppling heller. Det går säkert, men man lär få värma rätt länge med tången för att det ska fungera.
 
mercixus skrev:
Jag har sett en ny produkt, böjar, skarvar och T-rör som kläms med en speciell tång och tätar med O-ringar. Dyrt men snabbt. Undrar hur det fungerar efter 20 år?
Om 19 år och 11 månader ska jag svara på den frågan, bara du kommer ihåg att ställa den igen då. Under installationens första driftmånad har jag fått efterdra en handfull vanliga kopplingar med mutter, men de som klämts med elhydrauliskt verktyg håller tätt allihop. Jag hoppas de fortsätter med det, för det finns massor. Däremot inte en enda lödning.
 
apersson850 skrev:
[quote author=mercixus link=1085580541/30#54 date=1139598545]Jag har sett en ny produkt, böjar, skarvar och T-rör som kläms med en speciell tång och tätar med O-ringar. Dyrt men snabbt. Undrar hur det fungerar efter 20 år?
Om 19 år och 11 månader ska jag svara på den frågan, bara du kommer ihåg att ställa den igen då. Under installationens första driftmånad har jag fått efterdra en handfull vanliga kopplingar med mutter, men de som klämts med elhydrauliskt verktyg håller tätt allihop. Jag hoppas de fortsätter med det, för det finns massor. Däremot inte en enda lödning.
[/quote]

Det är nog en väldigt smidig lösning om man har tillgång till "den dyra" tången......

Har för mig att den gick att köpa hos Rinkaby för så där 8-10 tusingar plus backar för varje dimension.
 
Enligt Peter (rörläggaren, alltså) finns dessa fördelar:

Snabbare än att löda.
Man kan sätta ihop ett större rörpaket och se hur det passar ihop, innan man behöver klämma till. Packningarna gör att det blir hängande någorlunda, medan man passar ihop rören med varandra.
Ingen värme. Bra vid känsliga utrymmen.
Blir alltid tätt, inga porer.
Blankt och snyggt, inte svart och bränt.
Totalt sett billigare för kunden, när varje minut kostar över 7 kronor.

Men om de håller i 20 år vet ju inte han heller. Än.
 
OK, då får kärringen rapportera att han (eller hon, då) har räknat till ungefär 80 pressade skarvhylsor i pannrummet. Så många det kan bli!
 
apersson850 skrev:
[quote author=mercixus link=1085580541/30#54 date=1139598545]Jag har sett en ny produkt, böjar, skarvar och T-rör som kläms med en speciell tång och tätar med O-ringar. Dyrt men snabbt. Undrar hur det fungerar efter 20 år?
Om 19 år och 11 månader ska jag svara på den frågan, bara du kommer ihåg att ställa den igen då. Under installationens första driftmånad har jag fått efterdra en handfull vanliga kopplingar med mutter, men de som klämts med elhydrauliskt verktyg håller tätt allihop. Jag hoppas de fortsätter med det, för det finns massor. Däremot inte en enda lödning.
[/quote]

Har ett hus med kopplingar av samma princip. Efter drygt 20 år så fick man fått byta dessa kopplinga p.g.a. oringen i dom torkat. 38 år i mitt fall vad jag vet, det kan ju trots allt någon som droppar som jag inte märkt av än. I vart fall oringen har torkat, och ifall det börjar läcka beror på om röret rör på sig så pass att det intorkade gummit släpper från röret.

Hur länge dessa 'nya' presskopplingar beror väl mycket på kvaliteten på oringarna. Gummit kanske är lite bättre nuförtiden. Hur klämringskopplingar åldras vet jag faktiskt inte, heller.
 
Hur länge dessa 'nya' presskopplingar beror väl mycket på kvaliteten på oringarna. Gummit kanske är lite bättre nuförtiden.
Kanske gammalmodig men jag tror inte riktigt på sk presskopplingar med gummitätningar. Det används av i princip alla "rörmontörer" idag och är tillåtet för dolt montage  :-/ Men.... efter den första april är det inte tillåtet för dolt montage (säker vatteninstallation)
Installationer som är dolt placerade och inte inspekterbara i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning ska utföras utan fogar [länk]
Apersson rörläggare Peter beskriver fördelarna med presssystemet rätt väl förutom
Blir alltid tätt, inga porer.
läckaget från pressdelarna har varit de senaste årens stora problem för rörbranschen och försäkringsbolagen, bla därför har säker vatteninstallation tagits fram.

Totalt sett billigare för kunden, när varje minut kostar över 7 kronor
Detta är också ett skäl som diskuteras flitigt idag, det har gjorts relativt stora undersökningar som visar att det är tvärtom mycket pga att delarna är dyrare än symdelar (löddelar) och arbetet går inte heller fortare.

Hårdlödning vs mjuklödning kontra kopplingar:
Mjuklöda med en bärbar gasoltub tex funkar bra till i princip alla rörstorlekar, viktig med rengöring och lödpasta.
Hårdlödning har varit den överlägset mest vanliga metoden genom alla år och bedöms som mycket säkert.
Kopplingar är bra att ha när vattnet rinner längs armarna vid inkopplingstillfället annars alldeles för dyrt att använda till en större installation.

Lödning har på senare år fått stå tillbaka för presssystemen men det finns företag etc som diskuterar att införa det igen tack vare läckagerisken. Läckagen uppstår oftast när de olika presssystemens delar blandas med varandra och det pressas med fel sorts pressverktyg. Sedan finns risken att en skarv glöms att pressas, finns det då inget läckagesystem (läcker när det inte är pressat) så kan det börja spruta efter en vecka då det uppstår en tryckstöt eller någon stöter till röret.

Den stora fördelen med presssystem är att det inte behövs någon öppen låga och därmed ingen brandrisk för de som inte vet hur man gör.
rogge
 
rogge_vvs skrev:
Läckagen uppstår oftast när de olika presssystemens delar blandas med varandra och det pressas med fel sorts pressverktyg. Sedan finns risken att en skarv glöms att pressas, finns det då inget läckagesystem (läcker när det inte är pressat) så kan det börja spruta efter en vecka då det uppstår en tryckstöt eller någon stöter till röret.
rogge
Liten reflektion att du säger att detta kanske inte är så ovanligt.

Hade en presskoppling i pannrummet som började läcka (läcka är en underdrift) det var inkommande vatten till pannan. Vattnet sprutade ut. Opressad koppling som höll tätt i tre år. Tog några sekunder att fixa till, ingen skada skedd i slutändan ingen kortslutning i pannan eller någonting, golvbrunn i pannrummet o.s.v.

Man kan säga att man hade tur i oturen att det var på rätt ställe de glömt pressa ihop den.

Hittat en bild på de kopplingar jag refererat till:
http://www.zazozora.com/anders/rorkoppling/koppl2.jpg
På den vänstra så ser man den gamla tillplattade och uttorkade o-ringen i botten av kopplingen. Dessa kopplingar klämdes inte ihop för att hålla rören kvar på plats utan det var en skruv som man skruvade in. Detta är ju givetvis på vattenrören till elementen som de sitter på.
För den kostnadsmedvetna så går dessa att renovera med en ny o-ring.

Men jag tror inte på konstruktionen med att ha en gummibit som tätar mot ett varmt rör. Men efter 20 år kanske man kan vänta sig andra saker också så då spelar kanske inte just detta någon roll.

-----------

Startade tråden förut för jag vill veta lite om skillnaden mellan hård- mjuklödning inte själva metoden utan risken att använda mjuklödning istället. Men enkelt sagt är mjuklödning ett 'godkänt' sätt eller är det förkastligt när det gäller installationer som skall hålla i längden. Både på rör från pannan och färskvattnets rör(eller vad det nu heter egentligen).

(Jag har väldigt få ställen som jag har dolda rör på, Sammanlagt dryga en meter för elementrören, räknar inte genomföringar av golv.)
 
Jaha, där ser man. Det är olika bud från olika yrkesmän. Det kan ju vara så, att det i mitt fall inte har varit några problem för den rörläggaren, så att hans uppfattning stämmer med hans personliga erfarenhet.

Nu pressade han bara pannrummet, som är i en källare med murade väggar. Rören till solfångeriet drog vi skarvlöst (mjuka rör) från vinden till källaren, just för att ha så få skarvar som möjligt inne i huset. Så lite förstånd tycks han ha, i alla fall.
 
  • Gilla
Andreas Berg
  • Laddar…
Startade tråden förut för jag vill veta lite om skillnaden mellan hård- mjuklödning inte själva metoden utan risken att använda mjuklödning istället. Men enkelt sagt är mjuklödning ett 'godkänt' sätt eller är det förkastligt när det gäller installationer som skall hålla i längden. Både på rör från pannan och färskvattnets rör(eller vad det nu heter egentligen).
Korrekt utförd mjuklödning är tillräkligt stark, utan problem. jag känner dock ej till normer och regelverk. Kolla så försäkringen gäller om det är relevant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.