Martin_B Martin_B skrev:
Ja, men det blir ju inte godkänt om inte kommunen anser att det är handikappanpassat?
Vadå godkänt? En vanlig renovering av badrum är inte bygglovspliktig så kommunen och alla andra kan tycka vad de vill, men det är irrelevant.

Däremot, när jag behöver renovera mitt badrum inom 10 år, så kommer jag se till att det blir handikappanpassat, för allt annat vore idiotiskt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur du renoverar din toalett skiter jag i. Hur du förstör stadsbilden bryr jag mig mer om
Båda är väl inskränkningar av den så heliga äganderätten? Bara det att det ena ligger dig varmare om hjärtat?
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Ja, men det blir ju inte godkänt om inte kommunen anser att det är handikappanpassat?

Jag kan ju så klart bygga som jag vill, men hur skall jag få det godkänt då?

Om vi tar följande exempel. Cirka 100 år gammalt hus, 1 liten toalett på BV som behöver flyttas till en mindre ny utbyggnad som skall syfta till att få ny entré. Man vill placera den lilla toaletten i den nya entréutbyggnaden, men toaletten kan inte göras större än vad den är idag. Det är precis så man kan klämma in den i entréutbyggnaden. Tvingas man göra en handikappanpassning så får toaletten inte plats och hela utbyggnaden grusas.

Hur göra? :D

Kommunen är ju "körd" i vilket fall som i så fall, om husägaren nu blir handikappad. Eftersom toaletten inte är handikappanpassad måste ju kommunen bistå med det om husägaren inte fixar det själv.
Samtidigt kan inte husägaren bygga ut med handikappanpassad toa, så om man nu skulle tillåta en sådan utbyggnad utan handikappanpassning, så är kommunen körd i alla fall, då den måste stå för handikappanpassning (i det fall nu kommunen skulle tillåta att icke handikappanpassa, något den ju inte kommer göra).

Så det enda som händer här är att husägaren helt enkelt inte kan bygga ut, p.g.a att kommunen kräver handikappanpassning.

Framtiden kanske dessutom visar att husägaren bor där hela livet och aldrig någonsin kommer behöva handikappanpassning. Sedan när han dör river de hela kåken och bygger nytt. Med andra ord hade en handikappanpassning varit totalt överflödig under alla år.

Fan så mycket bättre i min värld, att när det inte är så himla enkelt att fixa handikappanpassning, så slipper man det också. Låt nybyggare bygga handikappanpassat om de så önskar, men tvinga för tusan inte på det på renoverare som måste exempelvis flytta en toa.
Och OM det nu behövs en handikappanpassning, så ta det då istället för att i förebyggande syfte konvertera till handikappanpassat något alldeles frenetiskt. Nästan som om hela befolkningen bestod av fysiskt handikappade människor. Jag känner just nu inte en enda människa som sitter i rullstol, helt ärligt!
Hur ofta ser man rullstolsbundna rulla in på handikapptoaletter rent procentuellt? Det är ju banne mig inte ofta! :D
Godmorgon på er alla, som vanligt har vi rätt till våra åsikter, som vanligt är det svårt att läsa vad vi/ni/jag/du menar, man läser ofta rakt av och det blir ofta feltolkat, troligtvis för att den som lägger in ett inlägg inte kan skriva vad som menas med alla vinklar och aspekter.

En liten summering:

- Att tvingas bygga handikappanpassat är fel, det borde göras fördelaktigare på något vis, vet inte hur bara.
- Att inte bygga handikappanpassat är, enligt mig, som fd. våtrumsentreprenör bortkastade investeringar, under de premisser att det är nyproduktion vi talar om, inte renoveringar.
- Att man inte får ett våtrum godkänt, om det inte är anpassat, är både rätt och fel, beror helt på förutsättningarna.
- Att man inte får något godkänt av kommunen betyder för övrigt ingenting i det hela, kommunen har inget med din/ min fastighet att göra, långivaren och försäkringsbolaget är de som kan krångla.
( jag vet att jag får mothugg här om regler, men kan förklara efter hand, vid behov, så inga korkade påhopp, ge mig kritik så svarar jag snällt)
- Jo, något mera var det, tror jag, kommer inte riktigt på vad.....

Idag blir det svampplockning hela dagen!
Ha det gott, alla!

Mvh P-A
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Fan så mycket bättre i min värld, att när det inte är så himla enkelt att fixa handikappanpassning, så slipper man det också.
Den möjligheten finns ju redan i befintliga regler.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
S scim skrev:
Båda är väl inskränkningar av den så heliga äganderätten? Bara det att det ena ligger dig varmare om hjärtat?
Visst, men den ena gör det av en vettig anledning, åter igen jag skiter i hur du renoverar inomhus, har du fult där är det bara du som lider.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Visst, men den ena gör det av en vettig anledning, åter igen jag skiter i hur du renoverar inomhus, har du fult där är det bara du som lider.
Ja, det är ju viktigare att du inte stör dig på avvikande taklutningar än att hus är tillgängliga för handikappade.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Martin_B
V Vatthagen skrev:
denna enormt stora kostnad behöver alla kommuner få bort för att kunna lägga pengar på andra saker, typ skola, åldringsvård och likn.
Enormt stora kostnad? Det är väl knappast kostnaden för handikappanpassning som gör att skola, äldrevård, sjukvård, tandvård med mera, blir lidande i detta land!

Hur förklarar du att samhället har fungerat rätt bra innan? Sverige har ju i princip varit världsledande på välfärd, sjukvård, tandvård med mera. Sveriges befolkning har ju haft det riktigt bra förut. Varför ruttnar hela samhället sönder mer och mer?
Varför är sjukvården så himla kass, tillsammans med många övriga välfärdsinstanser, så det är ett av frågorna i kvällens Agenda exempelvis?
Varför får man läsa om mord, våldtäkter och våldsbrott dagligen? Varför vågar många kvinnor inte gå ut ensamma i mörker längre?
Allt är "kostnaden för handikappanpassningen"´s fel :D

Men vänta, du skriver "Lagen om handikappanpassning togs i bruk 2011.". Det var ju hela 6 år sedan nu, samtidigt som samhället är ännu mer "ruttet" än 2011. Borde inte alla problem med skola, åldringsvård, sjukvård med mera, vara löst idag då, när nu kostnaden för handikappanpassningen sedan 6 år tillbaka är lagd över på nybyggare/renoverare osv? :)
 
Hemmakatten
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jadu, du tycker säkert också det är rättvist att när jag tar tar ut föräldrapenning är taket satt vid 37k men när jag skattar ska jag betala både statlig inkomstskatt och värnskatt.
Jaha, och vadå? Vi betalar också statlig skatt och värnskatt - utan att gnälla. OCH har varit hemma med föräldrapenning för våra barn. OCH tycker att det är rättvist både moraliskt och socialt att vi som tjänar mer betalar lite mer i skatt. (Dina 37' i föräldrapenning är mer än de flesta har i månadslön.)
 
  • Gilla
Demmpa och 2 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Tror knappast det är pensionärernas fel, och att de lever lite längre idag, att resurserna tryter. De får ju dåligt med mat på vissa boenden, och personalen slarvar (har lite inside info så jag vet att det är så).
Det är väldigt olika på olika ställen, väldigt många ställen, privata såväl som kommunala är mycket bra. (har lite inside info så jag vet att det är så)
 
Det finns ju en enkel lösning på problemet med litet wc i en utbyggnad: dra fram vatten och avlopp och rita in en städskrubb med tvättställ. Bygg sedan det hela och köp en utslagsvask för en hundring på nån återvinningsbutik. När allt är klart bygger man om "städskrubben" till wc.
Och ombyggnad av befintliga utrymmen skiter som sagt kommunen i. Vi valde att tillgänglighetsanpassa vårt badrum ändå när vi byggde om, då det dessutom är kombinerat med tvättstuga.

Vill för övrigt notera att tillgänglighetsanpassa INTE är samma sak som att handikappanpassa.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Svågern var tvungen att sätta in en ramp eller hiss till sitt tillbygge.
Ett helt sjukt krav som löstes med en ramp på utsidan men hur någon skulle ta sig från den gamla delen och ut till rampen kunde kommunen inte svara på...

En annan vän fick krav på att dra tomrör till en eventuell framtida trapphiss och detta tycker jag var ett relevant krav.
En liten merkostnad som kan spara mycket jobb i framtiden.
 
Martin_B
Anna_H Anna_H skrev:
Det är väldigt olika på olika ställen, väldigt många ställen, privata såväl som kommunala är mycket bra. (har lite inside info så jag vet att det är så)
Likväl som privata såväl som kommunala är mycket dåliga, i många fall. Det finns naturligtvis båda delar.

Återigen, räcker du har tittat på kvällens Agenda så får du svar på hur det ser ut inom sjukvården. Äldrevården är i ungefär samma klass.
Eller så menar man att SVT ljuger, men det är i så fall lika illa det. Det blir illa hur man än vänder och vrider på det.

Den som försvarar den svenska välfärden har förmodligen inte bott i landet under många års tid. Och ja, svensk välfärd är fortfarande mycket bra globalt sett, men vi skall ju inte jämföra oss varken med de sämsta länderna på området, och heller inte med snittet. Vi skall naturligtvis jämföra Sverige med sig självt under tidigare decennium.
 
Som sagt, det finns både bra och dåliga. Och väldigt många är mycket bättre än vad det var på 70-talet.

Där min mamma bor nu är de 10 "intagna" med små lägenheter med eget badrum och pentry. När jag sommarjobbade där 1984 (ja, på exakt samma avdelning) var det 30 personer på samma avdelning, med två badrum i hela korridoren, som inte var handikappanpassade och inte hade lift. På de små rummen fanns tvättställ och vi fick tvätta pensionärerna med tvättlappar varje morgon.

Annars kan jag rekommendera ett studiebesök på nybyggda demensboendet i Munkfors (elelr ja, det är väl 4 år gammalt nu), helt underbart ställe!

Så nog har det blivit mycket bättre om man jämför med hur det var förr.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Martin_B
Okej, jag ger mig. Äldrevården är superbra idag, bättre än någonsin förr.
Sjukvården likaså.
Tryggheten i landet skall vi inte ens tala om. Den är i absoluta toppen!

Japp japp.

:)
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jaha, och vadå? Vi betalar också statlig skatt och värnskatt - utan att gnälla. OCH har varit hemma med föräldrapenning för våra barn. OCH tycker att det är rättvist både moraliskt och socialt att vi som tjänar mer betalar lite mer i skatt. (Dina 37' i föräldrapenning är mer än de flesta har i månadslön.)
VI betalar redan mer i absoluta belopp då skatt är en procentsats, progressiv skatt är sjukt orättvis, borde avskaffas direkt.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.