Jag fick hjälp med att ta ner 3st träd på min tomt 1Ek 1Björk och 1Tall alla tre var rättså stora. Frågan är nu hur jag ska göra med dessa om jag vill elda med de till vintern 2018/2019. Klöv en bit på tallen och den var fortfarande väldigt fuktig.
 
Se till att klyva senast till påsk. Det är ingen nackdel att vänta lite. Nu torkar det ändå inte, men riskerar att mögla. Så bäst är att klyva så tidigt som möjligt nästa år. Det skulle antagligen hå bra att klyva nu med.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Ek är väl inte det bästa att elda? Fått för mig det. Men annars skulle ja kapa o klyva allt de andra o låta torka 1-2 år.
 
Skulle alla 3sorter mögla om det klyvs nu eller är det bara björken som är känslig för sådant?
 
Det är gräns bjrken skulle jag tro, så ta den sist. Fur möglar sällan. Ek är riktigt bra ved. Men tydligen kan röken bli lite aggressivare. Det är å andra sidan attraktivt som snickerivirke.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Ok vet att ek är lite aggresiv med sin garvsyra, läst att den minskar ju längre man torkar veden troligtvis eldar jag den om 2år
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Klyv så fort som möjligt så den kan börja torka samt att färsk ved är lättare att klyva.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Det torkar ändå inte så här års.
 
Det "minsta" du ska göra är att randbarka stockarna och få upp dessa från backen. Om du inte hinner klyva direkt, vill säga.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Eken bör väl blandas med andra träslag när man eldar den så man inte får för mycket värme på en gång. Om du har möjlighet så klyv undan så snabbt som möjligt och stapla upp det bra så torkar det nog till nästa vinter. Kölden trycker också ur fukt ur trät. Om du inte har något emot att arbeta i kyla så brukar veden vara mera lättkluven när den är ordentligt frusen
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är ingen vits stt klyva eller randbarka. Det torkat ändå inte alls nu, luftfuktigheten är på tok för hög och det regnar var och varannan dag. Visst kan det torka även om det är kallt, men det torkar inte om det är blött. Klyver man nu är det för att det ska vara kluvet till våren, för nu kommer det inte att torka. Men det börjar hända saker redan tidigt nästa år.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen vits stt klyva eller randbarka. Det torkat ändå inte alls nu, luftfuktigheten är på tok för hög och det regnar var och varannan dag. Visst kan det torka även om det är kallt, men det torkar inte om det är blött. Klyver man nu är det för att det ska vara kluvet till våren, för nu kommer det inte att torka. Men det börjar hända saker redan tidigt nästa år.
Nä, låt skiten ligga på backen å klyv det i vår. Då hinner veden "götta till sig" riktigt ordentligt. Dessutom blir den väldigt mera lättkluven 1/2 år senare. Fasiken, har man tur kan stocken t om slå rot igen och växa sig lite större till våren. Så gjorde man förr.......tror jag?

Sorry Daniel, men att inte ta hand om veden bara för att det är höst är inget bra tips :confused:
 
Klyv den nu. Den blir inte lättare att klyva till våren. Att den inte skulle torka just nu är inget skäl. Det skall ju göras.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Visst ska det göras. Det kan absolut göras nu. Men att randbarka är enbart att kasta bort sin tid. Det blir inte bättre ved av att klyva nu jämfört med Mars.
 
Om de är kapade i 1 meters bitar kan du spräcka dem med kilar och klyva senare i mån av tid. Men har du tid nu så klyv direkt så slipper du i vår. Som någon skrev ovan, tror det är lättare att klyva färsk ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.