Ja.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
L
Svar ja , är den uppvärmd och isolerad , en vanlig central ,
inte uppvärmd ingen isolering , en högre kapslingsklass som rekommendation
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Svar ja , är den uppvärmd och isolerad , en vanlig central ,
inte uppvärmd ingen isolering , en högre kapslingsklass som rekommendation
Om friggeboden är en jordkällare?
 
L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Om friggeboden är en jordkällare?
Då gäller det att ha rätt kapsling annars inget förbud , men det vet elektrikern vad som behövs
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Får en mur och en friggebod vara ihopmurade?
Det är inga bekymmer med det , det som kan vara är att muren är stum och friggan rör lite på sig , bara lämna ett par centimeter mellan
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Får en friggebod sitta ihop med ett boningshus?

Vi pratar om en byggnad (ett pump- och filterhus) i den här storleken och av denna typ fast med en dörr för att dölja (pumpar, filter, eluttag och rör) det som finns där inne?

Friggebod med öppen förvaring full av vedstack intill en träbeklädd byggnad och grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
K
Rent teoretiskt får en friggebod inte sitta ihop med huset. Men håller du det riktigt litet kommer det inte att räknas som en friggebod och då bör det vara ok. Du får ju bygga ett mindre skärmtak utan bygglov
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Du får ju bygga ett mindre skärmtak
Får ett skärmtak ha väggar och dörrar?

Hur stort får ett skärmtak vara?

Som byggnaden på bilden fast med en dörr och låt oss säga 2.5 kvadratmeter stort?
 
Svaret på min fråga är nog....nej.

Men om jag bygger det som en del av en friggebod eller ett Attefallshus så bordet det funka?

Eller om jag gör det fristående och kallar det för en friggebod :)
 
L
Om du ska ha det till dina fiskar , så bygg det som en större hundkoja mot en frigga , ingen kommer att fråga om du har bygglov eller så , tänk bara på att du måste ha lite värme i det
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Häftigt projekt. Lite wild and crazy: Om tanken är att det ska kunna användas som spabad också hade jag gjutit en bassäng kanske 1 meter djup x2x3 meter med tillhörande cellplastisolering. Sen hade jag lagt liner och skifferklinkers i hela alltet. Kanske till och med byggt in avlopp och tilllopp för pump så att vattnet kan flöda året runt så den inte bottenfryser. Fiskarna hade stormtrivits, och när du tröttnar eller hägern kommer och ta dem så kör du spa-bad med ett egenbyggt lock. Har du någon gång varit på Yasuragi i Sthlm så förstår du vad jag menar :)

Lycka till!
 
L Liteavvarje skrev:
Om du ska ha det till dina fiskar , så bygg det som en större hundkoja mot en frigga , ingen kommer att fråga om du har bygglov eller så , tänk bara på att du måste ha lite värme i det
Du tänker att annars fryser det sönder på vintern? På vintern kommer jag att stänga av och tömma pumpar och filter på vatten. Så det är ingen fara.

H hemljuvahem86 skrev:
när du tröttnar eller hägern kommer och ta dem så kör du spa-bad med ett egenbyggt lock. Har du någon gång varit på Yasuragi i Sthlm så förstår du vad jag menar :)

Lycka till!
Tack!

Att hägern tar fiskar är inget som någon med koidamm tål att skämta om.

Jag hoppas att jag kommer att klara av att bygga dammen katt- och hägersäker och att det är jag som kastar in skylten långt innan fiskarna, och att de flyttar till bra dammar den dagen så sker.

H hemljuvahem86 skrev:
Kanske till och med byggt in avlopp och tilllopp för pump så att vattnet kan flöda året runt så den inte bottenfryser. Fiskarna hade stormtrivits,
Om man ska ha fiskarna i dammen på vintern ska man stänga av alla pumpar utom möjligen en liten liten pump som bara har som uppgift att hålla en vak öppen såvida man inte fixar det med en flytande "el-värmar-ring" som är byggd just för den uppgiften. Eller spendera en himmel massa pengar på att värma hela dammen vilket inte är det minsta miljövänligt.

Ja....jag kommer att kommer att ha ett avlopp i dammen.


H hemljuvahem86 skrev:
och skifferklinkers i hela alltet.
Det kommer att växa alger på skifferklinkers om man har det under vattenytan, tror jag.

Om man låter det bli kallt i dammen på vintern (Vilket jag kommer att göra) och tvingar fiskarna i dvala (Eller vad man ska kallat. Detta är förövrigt också en känslig fråga ;) )

Så är det bra om det är så lite alger som möjligt i dammen därför att algerna kommer att dö och ruttna. Vilket inte är bra, tror jag :)
 
Redigerat:
L
För jordbruksmark och fält karakteristiska figur 1,1-1,4 ton per kubikmeter.Ungefär väger som en kub på jorden i trädgården eller grönsaksland.Slutligen för lerjord densitet kan vara lika med 2,6 ton per kubikmeter, och det är tung jord som ingenting växer.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.