Telia kommer nog att fungera om man ser till täckningen för det har jag haft möjlighet att testa med en bekants mobiltelefon. Frågan är hur det fungerar med Telias egna prylar och med de hastighetsbegränsningar som ersättningslösningen har, 5-20 Mbit. Känns som den finns för att nätet inte ska bli överbelastat när många måste gå över till 4g.

Andy78, alla 4g-leverantörer påstår att de har täckning i mitt område men när jag testade Tele2 och fick dåligt resultat och kontaktade dem höll de med mig att det nog är dåligt hos mig. Hoppades på att du visste något om Telenor vs Tele2 som gjorde det värt ett test.

AndersS har du ett ersättningsabonnemang från Telia eller vanligt mobilt bredband.
Det är bindningstiden på 12 mån som gör att jag letar efter erfarenheter från andra innan jag skriver på.
 
Vanliga abonnemang då fritidshuset aldrig haft fast telefoni, har sedan kört både med separat abonnemang mobilt bredband (ligger nu vilande) och kör idag extrakort till mobilen som sitter i mobilpucken.
Nu har jag inte koll på hur Telia begränsar sina 5-20Mbit/s, men för normalanvändare räcker det till och blir över. Vilken hastighet har du kunnat få ut från din befintliga xDSL-förbindelse, för det ger en bild av vad du kan förvänta dig av en 4G uppkoppling.
 
Har bara 8Mbit idag (lby.se) vilket känns i underkant när man tittar på playtjänster men det är stabilt 8 Mbit med bara en handfull (<5) avbrott på över 5 år. Avståndet till station hindrar högre hastighet. Har Telias adsl på jobbet och det är allt annat än stabilt. Utlovade 20Mbit där är nere på 2-4 Mbit ibland under korta stunder och Telia tycker det är ok från deras sida.
 
hsd
Har Ni flera användare på jobbet blir mätningen missvisande då de andra kan dra kapacitet samtidigt med mätningen
Varför körs bara 20M adsl ,det hade förmodligen passat bättre med 60M

Gamla kopparledningar har sina begränsningar och 3/4G har andra, jag skulle ta telias alternativ och testa ordentligt första veckan skulle det inte funka så har de väl 30dagars prövotid
 
Har du 8Mbit/s xDSL idag så kommer du troligtvis inte märka någon skillnad på en 4G ansluten router med hyfsad mottagning. Vad är det som gör att du uppfattar 8Mbits som i underkant när du kör en playtjänst, fryser den eller pixlar?
Hade 8Mbit/s xDSL före vi skaffade fiber och inga problem med streaming, vid problem var det istället källan som var orsaken eller kapaciteten till den. Kunde få 60Mbit/s men bryde mig aldrig om att byta.
 
Funkar att streama bara man inte hittar på annat samtidigt som drar mycket bandbredd. Är väldigt nöjd med det jag har idag, utom möjligtvis upphastigheten när man ska ladda upp bilder i molnet. Synd bara att när Telia lägger ner stationen får min internetleverantör inte erbjuda adsl trots att de egentligen kan så länge ledningarna är kvar.
 
Din tillfälliga mobila lösning har inte samma begränsningar med upphastigheten så det problemet försvinner.
När Telia stänger ned så är det i regel pga av kopparledningarna, stolpar eller minskad volym. Förstår nog inte riktigt vad du avser med att annan operatör ska kunna nyttja dem, misstänker att det inte finns någon annan aktör som vill ta över ansvaret med service och underhåll av gamla kopparnät många med luftledningar, det är ju nu dags för höststormarna och då lever luftledningar farligt.
 
A AndersS skrev:
Din tillfälliga mobila lösning har inte samma begränsningar med upphastigheten så det problemet försvinner.
När Telia stänger ned så är det i regel pga av kopparledningarna, stolpar eller minskad volym. Förstår nog inte riktigt vad du avser med att annan operatör ska kunna nyttja dem, misstänker att det inte finns någon annan aktör som vill ta över ansvaret med service och underhåll av gamla kopparnät många med luftledningar, det är ju nu dags för höststormarna och då lever luftledningar farligt.
Mitt adsl är inkopplat på ledningen parallellt med stationen och drivs fristående från denna av en annan operatör som förlorar många kunder på ett bräde då Telia bestämde sig att 20 stationer där de själva inte erbjuder adsl behövde läggas ner men de där de själva erbjuder adsl får vara kvar trots att de är lika gamla.
Angående underhållet så har Telia inte hängt upp ledningen efter stormen Per 2007 så den är iochförsig lätt att underhålla.
När jag pratade med Telia om möjligheten för någon annan att ta över driften under det år som det tar tills fibern är klar, så är svaret blankt nej.
 
J
A AndersS skrev:
Kommer fiber inom ett år som du anger och du kommer att beställa är det väl bara att köra på med det erbjudande du fått. Har du täckning med 4G så kommer det med största sannolikhet att fungera till 99,x% och det är ju inga stora pengar. Kostar mera i tid och kraft att hålla på att leta runt för att ev. spara någon krona.
Tänk på att idag är det bara datakom som går i 4G-nätet, såvida du inte kör någon form av IP-telefoni. Så om du testar telefoni i en mobil så går den via GSM/3G nätet även om mobilen visar 4G-mottagning.
Kör 4G i fritidshuset med ca 5km fågelvägen till 4G-master mitt ute i skogen och inga problem där PlayTV fungerar utan minsta hack. Som jag förstod är ju inte TV aktuellt men det var som exempel hur stabil vår uppkoppling är.
Och så kan man ju montera extern antenn om jag uppfattat det riktigt på de paket som erbjuds när kopparnätet kopplas ned.
Nja, flera mobiltelefoner har numera stöd för volte, alltså voice over lte, som det svenska 4g kallas rent tekniskt. Man ringer alltså över 4g om mobilen klarar det. Exempelvis Samsung galaxy s8 och note 8, iPhone 6s och nyare Sony Xperia.
 
M Mike N skrev:
Mitt adsl är inkopplat på ledningen parallellt med stationen och drivs fristående från denna av en annan operatör som förlorar många kunder på ett bräde då Telia bestämde sig att 20 stationer där de själva inte erbjuder adsl behövde läggas ner men de där de själva erbjuder adsl får vara kvar trots att de är lika gamla.
.
Kan du förklara lite mera för jag förstår inte riktigt, hur är det kopplat parallellt med stationen?
Har en annan operatör DSLAMar (xDSL utrustning) på stationen som ska läggas ned?
 
J Jocke Best skrev:
Nja, flera mobiltelefoner har numera stöd för volte, alltså voice over lte, som det svenska 4g kallas rent tekniskt. Man ringer alltså över 4g om mobilen klarar det. Exempelvis Samsung galaxy s8 och note 8, iPhone 6s och nyare Sony Xperia.
Jodå jag vet, men är det fullskaligt utrullat i näten för de flesta av operatörerna skriver "påbörjar" och "succesivt" och det påbörjades väl på försommaren/sommaren i år när de började göra reklam för det.
 
A AndersS skrev:
Kan du förklara lite mera för jag förstår inte riktigt, hur är det kopplat parallellt med stationen?
Har en annan operatör DSLAMar (xDSL utrustning) på stationen som ska läggas ned?
Det är fiber framtaget till ett fristående skåp precis intill Telias station av en lokal operatör och från den får jag mitt adsl och några närboende fiber.
 
Aha, och det är från det skåpet som man sedan kommer att fortsätta bygga ut fiber i området så du kan fiberansluta dig? Då är jag med på hur det är byggt.
Kan inte det juridiska men kan bli lite knepigt om Telia avvecklar station/kopparnätet att låta någon annan aktör driva det vidare då det är Telia som har ledningsrätten, etc, men det är ju nu ovidkommande då beslut finns att det ska avvecklas.
Så testa något av de förslag du fått på mobillösning och fungerar det inte kan du ju avbeställa inom viss tid.
 
Telia erbjuder två routerlösningar som jag fått lite luddig info om av Telias personal:
1. Huawei B5186 med möjlighet att ansluta en eller två trådlösa telefoner via uttag på baksidan. Enligt Telia lämnar routern 4g och går över till 3g eller 2g vid samtal in eller ut. Hm är det bra?
2. Huawei B525 med möjlighet till att ansluta en telefon likt ip telefoni vilket gör att den skulle klara samtal över 4g (volte?). Ny teknik enligt Telia. Osäker?

Vilken man får vid teckning av abonnemang gick inte att välja utan blir det som finns tillgängligt då.
Åsikter eller erfarenheter.
 
Behöver du fast telefon i hemmet eller skulle du klara dig med en mobil?
När det gäller routrarna och detta med telefoni har det inte så stor betydelse. Har du täckning för 4G med Telia så har du oftast bra täckning med GSM/3G i områden utanför tätort. Går det att ansluta extern antenn till routrarna. Fördelen med 4G VoLTE är att den behåller 4G kopplingen och att det inte påverkar övrig datatrafik om jag förstått tekniken riktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.