AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
OM du ägde din bostad fullt ut skulle du även få renovera utan att behöva utforma din toalett som någon annan vill
Om/när jag vill renovera kommer ingen att lägga sig i vad jag gör.

Och vi äger vår bil, men får inte köra i 220 km/h på vänster sida av vägen ändå.
Och du äger naturligtvis din kropp, och ditt liv är ditt. Men du får inte pumpa heroin hela dagarna för det.
Köper du en katt eller hund får du inte skära den i strimlor fast den är din.
Och tänk, du får inte sitta hemma i din ägandes bostad och tillverka bomber heller.

Det är klart att det finns vissa gränser för hur vi får utnyttja vår äganderätt.
Vi måste ju försöka leva tillsammans i vårt gemensamma samhälle.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
skulle du även få renovera utan att behöva utforma din toalett som någon annan vill
Lustigt nog är det så jag vill också.
Och jag är tacksam för att förståndigt folk har satt upp regler för hur jag skall bygga badrum m.m.

Själv kanske jag inte har insikt i alla aspekter av byggande.
Och min fru är glad att hon kan gå på toaletten och även duscha fastän hon nu är lite dålig.
 
  • Gilla
mstenl och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ett hus som byggs idag är dimensionerat för att hålla i femtio år. Ett badrum däremot brukar väl normalt hålla/gillas i 25 år.
Det där måste ju vara en skröna eller en grav feltolkning. Möjligtvis är den tekniska livslängden för tak, dränering, VA och det mesta av vikt passerad då men man får väl förutsätta någon form av underhåll efter att huset har byggts?
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Gör den inte?
Jag/vi äger vårt hus, vår bil, våra cyklar mm.
Trodde jag i alla fall :thinking:

Men du äger förstås inte din bostadsrätt.
Då får ni ombilda bostadsrättsföreningen och ändra till ägarlägenheter:
[länk]
Fast rent praktiskt kan du bli fråntagen det också väl, via expropriation? I det fall exempelvis staten får för sig att bygga motorväg just där... Lite som officialservitut, man får snällt gå med på det. :D
 
Redigerat:
Martin_B
S scim skrev:
Vilket vi konstaterat flera gånger att man får.
Det får man väl inte om man nu måste förhålla sig till reglerna för handikappanpassning? På vilket sätt får jag bygga min toalett som jag vill då?

Jag kan göra det rent tekniskt, men det blir ju inte godkänt och därmed inte lagligt.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Det får man väl inte om man nu måste förhålla sig till reglerna för handikappanpassning? På vilket sätt får jag bygga min toalett som jag vill då?

Jag kan göra det rent tekniskt, men det blir ju inte godkänt och därmed inte lagligt.
Nu pratar vi inte om samma sak, man kan bygga sitt hus precis som man vill, frångå alla rekommendationer, det är inte olagligt på något vis om jag gör det med mitt hus, inte bankens hus, då får man snällt följa de regler som finns.

Om jag vill göra ett badrum tio meter långt men en meter brett och fyra meter högt så finns inga instanser som kan neka mig det.

Huset blir kanske svårsålt när jag försvinner, det är en stor skillnad på vad man får, bör och inte skall göra, därav boverkets regler.
Men, vid en ombyggnation av en lägenhet är reglerna mera strikta, lägenheten är en del (oftast) av en förening som äger fastigheten där du äger lägenheten, oftast med lån, då äger banken lägenheten i slutändan, eller långivaren.

Klart att man kan renovera ett våtrum utan att måste handikappanpassa den, det sker hela tiden i lägenheter med fler än en toalett, även i hus med fler våtrum än ett.

Vitsen med att handikappanpassa vid renovering eller nyproduktion är inget som hittats på som något straff, det är i princip en rekommendation för att kommunen inte skall behöva bistå med pengar till renovering när det behövs, det behövs för de flesta som vill bo hemma när vi blir äldre, helt förklarligt.

Så oavsett om man vill eller inte vill så är det billigast i längden att göra det anpassat så långt det är rimligt för de som bor i just sin fastighet.

Tyvärr resulterar det endast i att fastighetsägaren får lägga ut med mera slantar vid renovering, kanske som ofta helt meningslös utgift för många, inte alla, det finns de som behöver vård i hemmet, stroke, hjärt, cancer, brutna delar, ja det finns många saker som tyvärr kan hända, tråkigt att behöva lämna sitt boende om man valt bort att inte handikappanpassa.

Nu är det nattning av lilla mig, sov gott på er alla.

Mvh P-A
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Där emot är jag för bygglov ska tillägas, detaljplaner måste skyddas, folk har ingen smak, gamla fina sekelskiftskvarter måste skyddas!
Ungefär förväntat, staten ska inte bestämma, mer om än det där staten har samma åsikt som jag.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Ungefär förväntat, staten ska inte bestämma, mer om än det där staten har samma åsikt som jag.
Hur du renoverar din toalett skiter jag i. Hur du förstör stadsbilden bryr jag mig mer om
 
Martin_B
P Pagno skrev:
Om jag vill göra ett badrum tio meter långt men en meter brett och fyra meter högt så finns inga instanser som kan neka mig det.
P Pagno skrev:
Klart att man kan renovera ett våtrum utan att måste handikappanpassa den, det sker hela tiden i lägenheter med fler än en toalett, även i hus med fler våtrum än ett.
Ja, men det blir ju inte godkänt om inte kommunen anser att det är handikappanpassat?

Jag kan ju så klart bygga som jag vill, men hur skall jag få det godkänt då?

Om vi tar följande exempel. Cirka 100 år gammalt hus, 1 liten toalett på BV som behöver flyttas till en mindre ny utbyggnad som skall syfta till att få ny entré. Man vill placera den lilla toaletten i den nya entréutbyggnaden, men toaletten kan inte göras större än vad den är idag. Det är precis så man kan klämma in den i entréutbyggnaden. Tvingas man göra en handikappanpassning så får toaletten inte plats och hela utbyggnaden grusas.

Hur göra? :D

Kommunen är ju "körd" i vilket fall som i så fall, om husägaren nu blir handikappad. Eftersom toaletten inte är handikappanpassad måste ju kommunen bistå med det om husägaren inte fixar det själv.
Samtidigt kan inte husägaren bygga ut med handikappanpassad toa, så om man nu skulle tillåta en sådan utbyggnad utan handikappanpassning, så är kommunen körd i alla fall, då den måste stå för handikappanpassning (i det fall nu kommunen skulle tillåta att icke handikappanpassa, något den ju inte kommer göra).

Så det enda som händer här är att husägaren helt enkelt inte kan bygga ut, p.g.a att kommunen kräver handikappanpassning.

Framtiden kanske dessutom visar att husägaren bor där hela livet och aldrig någonsin kommer behöva handikappanpassning. Sedan när han dör river de hela kåken och bygger nytt. Med andra ord hade en handikappanpassning varit totalt överflödig under alla år.

Fan så mycket bättre i min värld, att när det inte är så himla enkelt att fixa handikappanpassning, så slipper man det också. Låt nybyggare bygga handikappanpassat om de så önskar, men tvinga för tusan inte på det på renoverare som måste exempelvis flytta en toa.
Och OM det nu behövs en handikappanpassning, så ta det då istället för att i förebyggande syfte konvertera till handikappanpassat något alldeles frenetiskt. Nästan som om hela befolkningen bestod av fysiskt handikappade människor. Jag känner just nu inte en enda människa som sitter i rullstol, helt ärligt!
Hur ofta ser man rullstolsbundna rulla in på handikapptoaletter rent procentuellt? Det är ju banne mig inte ofta! :D
 
Martin_B Martin_B skrev:
Om vi tar följande exempel. Cirka 100 år gammalt hus, 1 liten toalett på BV som behöver flyttas till en mindre ny utbyggnad som skall syfta till att få ny entré. Man vill placera den lilla toaletten i den nya entréutbyggnaden, men toaletten kan inte göras större än vad den är idag. Det är precis så man kan klämma in den i entréutbyggnaden. Tvingas man göra en handikappanpassning så får toaletten inte plats och hela utbyggnaden grusas.
Vad är det som hindrar att du gör din fina utbyggnad en halvmeter bredare för att få plats med en riktig toalett? Det låter för mig som ett riktigt I-landsproblem.
Tar vinkylen eller 65"-TV:n emot eller vad?
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad är det som hindrar att du gör din fina utbyggnad en halvmeter bredare för att få plats med en riktig toalett? Det låter för mig som ett riktigt I-landsproblem.
Tar vinkylen eller 65"-TV:n emot eller vad?
Haha, ja vem vet.
Som exempel tidigare har jag skrivit följande:
Martin_B Martin_B skrev:
exempel. Man vill bygga till en viss area, men handikappanpassningen kräver 50 cm extra åt "fel håll", vilket gör att man hamnar med väggen framför ett fönster, vilket ju inte går. Det i sin tur kräver att man antingen förminskar rumsstorleken, vilket i sin tur kanske inte är praktiskt möjligt, eller att man går förbi fönstret med den nya väggen och "bygger in" fönstret istället. Det i sin tur resulterar i att man inte får in dagsljus genom det fönstret och därför får ordna ljusinsläpp på annat sätt. Det kanske blir dubbelt så illa när våningen precis nedanför har ett fönster exakt under fönstret i fråga, varför plötsligt 2 fönster påverkas. På våningen nedanför kan man inte ordna ljusinsläpp överhuvudtaget.
Allt detta medför i sin tur även att utbyggnaden måste bli så bred att hela taket måste ritas om, vilket i sin tur medför ytterligare problem och nya huvudvärk.
Osv.
Ett exempel som sagt, och det finns säkert många.
Finns säkert ännu fler exempel på när man vill flytta toaletten inom det befintliga huset, och då kanske det blir väldigt trångt.
 
Martin_B
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tar vinkylen eller 65"-TV:n emot eller vad?
Jag sitter hellre med en 20 år gammal vinflaska framför min 65" TV, med kateter mellan benen, än ränner till toaletten med min rullstol stup i kvarten om jag blir handikappad :D
J/K
 
Martin_B
OLED skall det vara också! Ingen plasma eller LCD skit :D
 
Martin_B Martin_B skrev:
Jag sitter hellre...med kateter mellan benen
Vänta du tills du är där. Jag lovar, det är inget du skall önska dig!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vänta du tills du är där. Jag lovar, det är inget du skall önska dig!
Ja, jag vet, det var därför jag avslutade med J/K = Just kidding :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej men att renovera känns som en smal sak i sammanhanget. Varför i helvete ska jag behöva anpassa mitt hem för att någon jävel kanske köper den i framtiden som kanske möjligen råkar vara handikappad. Det är dårskap.

edit: superbra om det finns riktlinjer, men det ska inte vara krävande

Det handlar inte om en framtida köpare, det kan vara du själv som råkar ut för en olycka och blir handikappad, då måste kommunen punga ut med en massa pengar för att handikappanpassa ditt hus så att du kan bo kvar,
denna enormt stora kostnad behöver alla kommuner få bort för att kunna lägga pengar på andra saker, typ skola, åldringsvård och likn.
Lagen om handikappanpassning togs i bruk 2011.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.