Håller på med att beställa kök och nu är det bara bänkskivan kvar att välja.

Vi hade först tänkt snåla med en laminatskiva men det såg så trist ut att vi nu börjar fundera på alternativ.
Det vi kollar på nu är silestone för ca 7100-8800kr/m2 och riktigt carreramarmor för 6500kr/m2
Nu till min fråga, är det sant att marmor är svårt att inte förstöra?
Jag är inte pedant men jag tar alltid väl hand om mina grejer men jag vet att vissa i familjen gillar att lägga smörkniv på bänken istället för i slasken. Detta gäller även vissa släktingar som ibland besöker som inte häller de är så försiktiga.
Så, är man galen om man kikar på marmor skiva med dessa risker?
 
Jajjemän, lite galen är du troligtvis.
Marmor kräver mer än att en i familjen är försiktig...
:rolleyes:

Mvh P-A

Men, jag vill bara säga att det spelar ingen roll vad någon annan tycker, klart att du skall ha marmor om du nu vill det.
Det finns de som klarar av att hålla skivorna snygga i åratal, vi skulle kanske klara lång tid om inte jag och ungarna fick vara i köket, blåbärssaft ger en vacker lila nyans, ättika, vinäger mattar ner glansen, rödvin.... Ja du kanske förstår vart jag vill komma, men kör gärna på marmor om du vill, det är snyggt, ett tag...
 
Hehe... Låter som du talar av erfarenhet :)
Nej det är nog bäst att skita i marmor och betala lite mer för syntetstenskivor.....
Jag tror nog det är bäst att inte chansa....
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Japp, talar av tidigare erfarenhet, nu kör vi betongskivor, tar lite tid innan man fått dem att passa sin stil men ändras med värdighet.
Betongen är också känslig för sura ämnen men lätt att fixa till samt en enorm prisskillnad.

Mörk betongskiva på köksbänk med öppna skåpluckor och disk på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med betongskivor på vita skåp och trägolv, inredningsdetaljer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smaken är olika.

Mvh P-A
 
Kliv ner en cm i tjocklek på kompositen så har du samma pris. Det går att lägga en påbyggnadslist på köksstommarna om bänkhöjden är kritisk.
 
På Kvik kostar Silestons komposit 4000-5000kr för 1m med 60cm djup!
 
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
På Kvik kostar Silestons komposit 4000-5000kr för 1m med 60cm djup!
Det är nog samma pris överallt. 1m x 0,6m är bara 0,6m2...
 
Pagno, vad hände med dina skivor?
 
S Shiraz skrev:
Pagno, vad hände med dina skivor?
Ja, vad som hände som värst var att "tanten" älskar bärsmoothies, speciellt blåbär, egenplockade, frysta, lämnade på upptining på skivan.
Tja, blåbären tinade i påsen, påsen höll inte tätt, blåbärssaft som legat och dragit in över natten går inte att få bort.

Förvisso samma sak med betongen, samma jäkla smoothie, men fläcken gick att få ur betongen inte marmorskivan.

Jäkelskap vända två så hade skrivande ställt undan rödvinsglas på marmorskiva för att bevisa hur dum man (jag) kan vara, armbrytningstävling i köket stod på agendan.
rödvinet blev ett fint tillskott av fläckar.

Det går att behandla marmor så det blir tåligt men alla fläckar måste tas om hand relativt snabbt, inte dagen efter.

Mvh P-A
 
Jag ångrar inte marmorskivorna, bara att under vissa dumma stunder sitter minnena kvar, för alltid...:oops:
 
Jag måste erkänna att jag är lockad... Trots risken till gråt och tandagnisslan...
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Låt säga att man spiller blåbär och torkar direkt, blir det fläck då med?
 
Slog mig nu att det vatten som vi har i Vellinge kanske inte är det bästa med avseende på marmor....
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
BirgitS
Ja, insåg att jag borde googlat innan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.