12 399 läst · 61 svar
12k läst
61 svar
Vad kostar varma bilen..?
Sida 1 av 5
Dryftade denna fråga på ett annat forum.
Men då resultat var en anings förvånande så vill jag inte fördärva era huvuden med resultatet ännu.
Vill höra eran åsikt.
På vintern så har jag min bil ute med motor/kupévärmare inkopplad.
Orkar inte ändra timer'n från dag till annan så den går alltid tre timmar.
Motorvärmare 1100w.
Kupévärmare 1000w.
1100+1000*3=6.3kWh
Frågan är då vad det kostar att ställa bilen i varmgarage istället.
Förutsättningar:
Drivlinan på ca 350kg snittar nog in på +60°C.
200kg inredning kanske snitt på +16°C.
Resten av bilen sätter vi till - 15°C.
Bilens vikt 1300 kg.
Hur många kWh måste vi värma bilen med för att den skall vara +15°C?
Men då resultat var en anings förvånande så vill jag inte fördärva era huvuden med resultatet ännu.
Vill höra eran åsikt.
På vintern så har jag min bil ute med motor/kupévärmare inkopplad.
Orkar inte ändra timer'n från dag till annan så den går alltid tre timmar.
Motorvärmare 1100w.
Kupévärmare 1000w.
1100+1000*3=6.3kWh
Frågan är då vad det kostar att ställa bilen i varmgarage istället.
Förutsättningar:
Drivlinan på ca 350kg snittar nog in på +60°C.
200kg inredning kanske snitt på +16°C.
Resten av bilen sätter vi till - 15°C.
Bilens vikt 1300 kg.
Hur många kWh måste vi värma bilen med för att den skall vara +15°C?
Jag förenklade det max. Jag antog att hela bilen består av järn och är -15grader. Då åtgår ca 5kWh. Räknar med ditt antagande på drivlinan minskar det nog en hel del.
Jag gjorde också en förenkling, antog att hela bilen är -15°C och skall värmas till +15°C.
Satte halva vikten i aluminium och halva i järn så blev det ca 7.3kWh!!
Sen så värmer jag garaget med bergvärme, så för mig går det bara ~2kWh för detta "värsta scenario"
Alltså en ren vinst att parkera i garaget jämfört med att stå ute med motor/kupévärmare!
Blev lite förvånad över resultatet och skulle vilja ha lite mothugg...
Satte halva vikten i aluminium och halva i järn så blev det ca 7.3kWh!!
Sen så värmer jag garaget med bergvärme, så för mig går det bara ~2kWh för detta "värsta scenario"
Alltså en ren vinst att parkera i garaget jämfört med att stå ute med motor/kupévärmare!
Blev lite förvånad över resultatet och skulle vilja ha lite mothugg...
Testa att läsa första inlägget en gång till.
Beror så klart på motor, men ca 0,35 liter.
Sen tillkommer några saker:
Bensin/dieselutspädning av oljan
Bortsköljd oljefilm på cylinderväggar
Att motorn står 15 minuter med minsta möjliga oljetryck i -15 och med seg olja
Kopiösa mängder utsläppta kolväten och andra avgaser pga att avgasreningen inte kan komma upp i temperatur, ja inte motorn heller för den delen. Detta kostar 3,5kWh energi.
Inget vidare trevligt alltså. Jag har en cirkulationsvärmare på 1500W som jag kör en timme så att jag istället får varmluft direkt när jag startar motorn. Dessutom gör elektroniken ingen kallstart eftersom motorn är varm! Använder ingen kupefläkt då den bara drar el som går ut i luften.
Sen tillkommer några saker:
Bensin/dieselutspädning av oljan
Bortsköljd oljefilm på cylinderväggar
Att motorn står 15 minuter med minsta möjliga oljetryck i -15 och med seg olja
Kopiösa mängder utsläppta kolväten och andra avgaser pga att avgasreningen inte kan komma upp i temperatur, ja inte motorn heller för den delen. Detta kostar 3,5kWh energi.
Inget vidare trevligt alltså. Jag har en cirkulationsvärmare på 1500W som jag kör en timme så att jag istället får varmluft direkt när jag startar motorn. Dessutom gör elektroniken ingen kallstart eftersom motorn är varm! Använder ingen kupefläkt då den bara drar el som går ut i luften.
Ang. att värma upp bilen är en stor del av vikten olika plaster, isoleringsmaterial och tyg. Vet inte vad dessa har för specifik värmekapacitet?
En naken kaross väger väl bara 200-300kg.
Sen när man kör in i garaget har man hela motorblocket 100 garder, samt 5-12 liter 100 gradigt vatten och 4-7 liter 90 gradig olja. Jag ser att elementet i garaget stänger av några timmar efter att jag kört in bilen på vintern. Jag tar givetvis bort all lös snö på bilen innan och har en avfuktare i garaget. Men är det -15 ute kör jag inte in bilen. Den mår bättre av att stå ute, konstant frusen. Det är bara dumt att tina den under så att det rostar med all salt som används, om man skall ha bilen nästa dag.
En naken kaross väger väl bara 200-300kg.
Sen när man kör in i garaget har man hela motorblocket 100 garder, samt 5-12 liter 100 gradigt vatten och 4-7 liter 90 gradig olja. Jag ser att elementet i garaget stänger av några timmar efter att jag kört in bilen på vintern. Jag tar givetvis bort all lös snö på bilen innan och har en avfuktare i garaget. Men är det -15 ute kör jag inte in bilen. Den mår bättre av att stå ute, konstant frusen. Det är bara dumt att tina den under så att det rostar med all salt som används, om man skall ha bilen nästa dag.
Bor man i Jämtland så är inte kallstart ett alternativ..
Faktum är att det borde inte vara ett alternativ någonstans vid kallare än +5°C..
Och här saltas bara två vägar i hela länet, dom två stora transportlederna.
Och jag åker inte på någon av dom.
Och visst är det lite snö och is på bilen, men knappast mer än 10kg. Iaf för mig.
Faktum är att det borde inte vara ett alternativ någonstans vid kallare än +5°C..
Och här saltas bara två vägar i hela länet, dom två stora transportlederna.
Och jag åker inte på någon av dom.
Och visst är det lite snö och is på bilen, men knappast mer än 10kg. Iaf för mig.
Att sätta i sladden 10? Minuter innan avfärd räcker på sin höjd till att få bort nattdagg från rutorna.
Min bil går att starta utan värme i -30°C, men det är fasen inte rätt..
Och här kan det vara -5°C ena dagen för att vara -35°C nästa dag.
Därav orkar jag inte ändra timer'n, utan den får gå 3 timmar. Det behövs vid -20°C redan.
Det finns temperaturstyrd utrustning att köpa, men den är svinigt dyr.
Så i mitt fall så är det bättre på alla sätt och vis att parkera i garaget istället, även billigare, vilket förvånade mig.
Min bil går att starta utan värme i -30°C, men det är fasen inte rätt..
Och här kan det vara -5°C ena dagen för att vara -35°C nästa dag.
Därav orkar jag inte ändra timer'n, utan den får gå 3 timmar. Det behövs vid -20°C redan.
Det finns temperaturstyrd utrustning att köpa, men den är svinigt dyr.
Så i mitt fall så är det bättre på alla sätt och vis att parkera i garaget istället, även billigare, vilket förvånade mig.