Du skriver att du har enfas matning till fastigheten, är du säker på det? Det är väldigt ovanligt, om det inte är en äldre lägenhet i flerfamiljshus.

Om du har trefasmatning, så kan elektrikern ha dragit in extra fasledare och skapat en tvåfasgrupp. En sådan delar då på nolla och skyddsjord. Detta går bara bra om det verkligen är två olika matande faser.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Nej, det är inte tillåtet. Jag överlåter åt de riktiga elexperterna här att tala om varför.
Det är ett bra svar och jag ser inga otydligheter i dina tidigare svar heller ang detta.

Med två grupper fungerar inte vanliga tumregler om 1.5 mm² och 10 A längre då man får minst fyra belastade ledare (nollan måste ju dubbleras). Om grupperna kommer från samma fas eller inte spelar ingen roll då nollan måste dubbleras i alla fall. Man får även problem med överskådligheten och med att särskilja de två grupperna i dosor osv, nollan ska ju vara blå.

Men sedan är det så att reglerna saknar förbud mot flera grupper i samma rör, så det är inte omöjligt att så är fallet här. Man kan vara tvungen att ta till sådana metoder i gamla enfaslägenheter om utanpåliggande montage inte är möjligt. Å andra sidan brukar inte en extra grupp tillföra så mycket då enfaslägenhetens mätarsäkring på 25 A ändå inte tillåter att DM körs samtidigt med så mycket annat på den andra gruppen.

Vad är en grupp då? Den definieras så här:

Kablar eller ledare som är direkt förbundna med strömförbrukande utrustning eller med uttag för sådan utrustning.

Det är då uppenbart att en grupp har ett specifikt syfte, att mata en specifik apparat, enfas eller trefas, belysning, uttag för allmänbruk etc. Om det står t.ex "diskmaskin och belysning sovrum" på gruppförteckningen då är det nåt konstigt. I vissa fall handlar det om att gruppen är dimensionerad för en viss belastning, men i de flesta fall handlar det om ordning och reda.
 
N Novisenvidspisen skrev:
Tack för alla svar, är det nån som har en tanke kring vad jag ska säga om jag kontaktar elfirman?
Jag skulle föreslå att du lite lätt oförstående frågar hur det "fungerar", om du kan köra DM samtidigt med spisen nu. Och även frågar hur han lyckades "gömma" ledningen till den nya gruppen, om inte nollan blir överbelastad för "det har jag hört" osv.
 
H hempularen skrev:
Du skriver att du har enfas matning till fastigheten, är du säker på det? Det är väldigt ovanligt, om det inte är en äldre lägenhet i flerfamiljshus.

Om du har trefasmatning, så kan elektrikern ha dragit in extra fasledare och skapat en tvåfasgrupp. En sådan delar då på nolla och skyddsjord. Detta går bara bra om det verkligen är två olika matande faser.
Det är just en äldre lägenhet och det är enfasmatning. Det kan inte vara så att elektrikern gjort som du skriver ovan ändå?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ett bra svar och jag ser inga otydligheter i dina tidigare svar heller ang detta.

Med två grupper fungerar inte vanliga tumregler om 1.5 mm² och 10 A längre då man får minst fyra belastade ledare (nollan måste ju dubbleras). Om grupperna kommer från samma fas eller inte spelar ingen roll då nollan måste dubbleras i alla fall. Man får även problem med överskådligheten och med att särskilja de två grupperna i dosor osv, nollan ska ju vara blå.

Men sedan är det så att reglerna saknar förbud mot flera grupper i samma rör, så det är inte omöjligt att så är fallet här. Man kan vara tvungen att ta till sådana metoder i gamla enfaslägenheter om utanpåliggande montage inte är möjligt. Å andra sidan brukar inte en extra grupp tillföra så mycket då enfaslägenhetens mätarsäkring på 25 A ändå inte tillåter att DM körs samtidigt med så mycket annat på den andra gruppen.

Vad är en grupp då? Den definieras så här:

Kablar eller ledare som är direkt förbundna med strömförbrukande utrustning eller med uttag för sådan utrustning.

Det är då uppenbart att en grupp har ett specifikt syfte, att mata en specifik apparat, enfas eller trefas, belysning, uttag för allmänbruk etc. Om det står t.ex "diskmaskin och belysning sovrum" på gruppförteckningen då är det nåt konstigt. I vissa fall handlar det om att gruppen är dimensionerad för en viss belastning, men i de flesta fall handlar det om ordning och reda.
Okej, så om jag fattar det hela rätt, så kan elektrikern ha dragit in en till grupp i samma rör med egen nolla? För att jag inte ville ha utanpåliggande kabel och att detta inte är fel även om det är avsteg från praxis?


Kan jag se om säkringen delar rör genom att lyfta av kåpan på centralen? OBS att jag är livrädd för el, så om det finns nån risk inblandat så hoppar jag över det.
 
L
Om du är rädd för el ska du inte lyfta några kåpor , utan ta det här som nog är ur säkerhetspunkt rätt utfört . Och börja diska med din nya maskin ,
 
N Novisenvidspisen skrev:
För att jag inte ville ha utanpåliggande kabel och att detta inte är fel även om det är avsteg från praxis?
Om det är så att han dragit i en extra grupp i befintligt infällt rör så att det finns två grupper med 1.5 mm² och båda var för sig avsäkrade med 10 A smältsäkring så är det formellt fel då belastningsförmågan hamnar precis under vad som krävs. Jag tror dock inte det finns något praktiskt att oroa sig över där annat än att du riskerar lösa ut mätarsäkringen i källaren om du diskar samtidigt med att laga mat etc.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Detta att det tidigare satt en lampa vid dosan, öppnar för fler möjligheter. Om lampan nu inte längre finns där, så var ju röret dit ledigt, behövs inte längre för lampan (såvida det inte fortsätter och matar ngt. mer längre fram i kedjan). Så i det röret kanske det fortfarande bara går en grupp, fast nu den nya diskmaskinsgruppen. Dock måste den ju trots allt matas från den nya säkringen, så fram till ngn. kopplingsdosa lär det gå dubbla grupper från centralen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det är så att han dragit i en extra grupp i befintligt infällt rör så att det finns två grupper med 1.5 mm² och båda var för sig avsäkrade med 10 A smältsäkring så är det formellt fel då belastningsförmågan hamnar precis under vad som krävs. Jag tror dock inte det finns något praktiskt att oroa sig över där annat än att du riskerar lösa ut mätarsäkringen i källaren om du diskar samtidigt med att laga mat etc.
Spelar det någon roll om det är en automatsäkring istället för smältsäkring?
Så jag behöver inte vara orolig för överbelastad nolla, eller andra faror? Misstänker att frun i huset inte delar min oro och kommer att vänta tills jag har fått tag i elektrikern..

L Liteavvarje skrev:
Om du är rädd för el ska du inte lyfta några kåpor , utan ta det här som nog är ur säkerhetspunkt rätt utfört . Och börja diska med din nya maskin ,
Det här är förmodligen den lösning som frun i huset förorda också

H hempularen skrev:
Detta att det tidigare satt en lampa vid dosan, öppnar för fler möjligheter. Om lampan nu inte längre finns där, så var ju röret dit ledigt, behövs inte längre för lampan (såvida det inte fortsätter och matar ngt. mer längre fram i kedjan). Så i det röret kanske det fortfarande bara går en grupp, fast nu den nya diskmaskinsgruppen. Dock måste den ju trots allt matas från den nya säkringen, så fram till ngn. kopplingsdosa lär det gå dubbla grupper från centralen.
Om det är gjort så, är det ändå fel, eller är det en rimlig lösning?
 
Ja, automatsäkringar är bättre i avseendet dela rör för flera grupper. Även med smältsäkringar behöver du inte vara orolig för överbelastning för man hamnar precis på fel sida gränsen vilket endast teoretiskt får betydelse ifall du belasta båda grupper till max, alltså 2300 W, kontinuerligt (över en dag, minst). Även om du kör DM i ett så räcker det inte då den dels troligen inte drar 2300 W och dels absolut inte gör det kontinuerligt.

Så nog med gissningar här då vi inte har så mycket på fötterna för att misstänka oegentligheter i installationen. Bättre att fråga elektrikern hur han gjorde.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack, då får får frugan köra disken så ska jag se om jag kan få tag i elektrikern.
 
Mikael_L
V vectrex skrev:
Ja, man får inte dra två olika grupper i samma rör. Är du säker på att det är det som är gjort?
Nu har Bo redan svarat en del på detta.

Men jag vill bestämt påpeka att det inte alls finns något förbud mot att dra flera grupper i samma rör.
Man kan översätta detta med att "det är tillåtet att låta flera grupper dela en kanalisation".
Och tänk då att en kanalisation kan vara allt ifrån ett VP-rör, till en 50mm gul markslang, till ett 110 mm markrör till en kabelstege, till en kulvert under ett hus eller mellan två hus.
Tänker man till på denna lite vidare definition utav "kanalisation" så blir det snabbt tydligt att det inte finns något förbud mot flera grupper eller matningar i samma rör.


Men denna fråga förtjänar ändå lite utvidgning.
Vi har regler om "att följa god elsäkerhetsteknisk praxis" och "överskådlighet av anläggningen".
Och här kan det däremot krocka lite med att anordna två olika grupper i samma VP-rör.
Så grundregeln vi bör tillämpa är att i det allra längsta undvika att förlägga två grupper i samma VP-rör. När det blivit så blir risken för framtida missförstånd uppenbara. Och här kommer det in sånt som uppmärkning och sånt. Uppmärkning är inte heller strikt reglerat eller krav på, men utav de två allmänna kraven jag skrev tidigare så kan man ju säga att det bör märkas upp så risken för framtida missförstånd minimeras.

Men för att vara tydlig igen, man får alltså förlägga två grupper i samma VP-rör.
Jag har gjort det en gång. En enfasmatad lägenhet. då drog jag en ny fasfärg och en ny blå nolla genom några dosor och sträckor med rör.
Jag drog denna nya grupp helt utan slack i varje dosa, och satt en dymoremsa runt ledarparet med info om vilken säkringsgrupp det var. Och i sista dosan med gemensam grupp drog denna grupp iväg i ett eget rör och började slutligen få leva ett eget liv.
Jag tyckte själv att det blev relativt snyggt och lättförståeligt. Hade inte blivit bra om jag försökt ta ut ström från denna grupp någonstans på vägen.


Sen måste ändå alla andra regler fungera också.
Och då ska vi bl.a notera att detta innebär 4 belastade ledare, och blir därmed helt omöjligt i hus med träregelstomme och isolerade väggar.
Detta p.g.a uppvärmningen. De enda hus där vi kan förlägga 2st 10A enfasgrupper i samma rör är sten och betonghus, där rören (och kablarna) blir väl kylda genom att betongen transporterar bort värmen bra.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
L
En kort fråga då , hur gör man när det ska vara el-värme med 400V spänning och flera element
efter varandra i en vanlig villa
 
Mikael_L
L Liteavvarje skrev:
En kort fråga då , hur gör man när det ska vara el-värme med 400V spänning och flera element
efter varandra i en vanlig villa
Man kopplar in dom mellan två faser, så blir det 400V.

Det vanligaste är nog att dra ut en trefas radiatorgrupp som går från radiator till radiator och så väljer man nya faspar allteftersom för att jämna ut belastningen mellan faserna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag tar till mig och lär mig. Min uppfattning var just den att det är otillåtet (men tydligen bara olämpligt) då risken är stor att en framtida hempulare (eller kanske t.o.m en elektriker) bryter en säkring, mäter i en dosa, ser att det är strömlöst (han råkar mäta på ”rätt” FK) och förutsätter att hela dosan är strömlös, vilket den alltså inte är.
 
Sen trodde jag att förläggning på t.ex. en kabelstege var annorlunda då varje grupp går i en egen dubbelisolerad kabel medans det i VP rör med FK inte lika enkelt går att se vilka FK som hör till vilken grupp.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.