Dryftade denna fråga på ett annat forum.
Men då resultat var en anings förvånande så vill jag inte fördärva era huvuden med resultatet ännu.

Vill höra eran åsikt.


På vintern så har jag min bil ute med motor/kupévärmare inkopplad.

Orkar inte ändra timer'n från dag till annan så den går alltid tre timmar.
Motorvärmare 1100w.
Kupévärmare 1000w.

1100+1000*3=6.3kWh

Frågan är då vad det kostar att ställa bilen i varmgarage istället.
Förutsättningar:
Drivlinan på ca 350kg snittar nog in på +60°C.
200kg inredning kanske snitt på +16°C.
Resten av bilen sätter vi till - 15°C.
Bilens vikt 1300 kg.

Hur många kWh måste vi värma bilen med för att den skall vara +15°C?
 
Jag förenklade det max. Jag antog att hela bilen består av järn och är -15grader. Då åtgår ca 5kWh. Räknar med ditt antagande på drivlinan minskar det nog en hel del.
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Dagens kupévärmare har oftast PTC teknologi som anpassar effekten till insugningsluftens temperatur. När innetemperaturen stiger sjunker effekten och därmed även strömförbrukningen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Min kupévärmare sitter nere vid passagerarens fötter och blåser uppåt.
Men ja visst ökar säkert lufttemperaturen även en del vid golvet.
 
Jag gjorde också en förenkling, antog att hela bilen är -15°C och skall värmas till +15°C.
Satte halva vikten i aluminium och halva i järn så blev det ca 7.3kWh!!

Sen så värmer jag garaget med bergvärme, så för mig går det bara ~2kWh för detta "värsta scenario"

Alltså en ren vinst att parkera i garaget jämfört med att stå ute med motor/kupévärmare! :D

Blev lite förvånad över resultatet och skulle vilja ha lite mothugg... :geek:
 
Ni har glömt att räkna med snön, som hänger med in i garaget:)
Sen kanske bilen rostar mer; vad kostar det?
 
Fairlane
Jag missar kanske något, men vad har bilens vikt med det hela att göra?
Om bilen står ute så värmer man ju inte hela bilen?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Testa att läsa första inlägget en gång till.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vad kostar det att starta bilen 15 min innan avfärd......med stolsvärme, defroster och allt?
 
Beror så klart på motor, men ca 0,35 liter.
Sen tillkommer några saker:
Bensin/dieselutspädning av oljan
Bortsköljd oljefilm på cylinderväggar
Att motorn står 15 minuter med minsta möjliga oljetryck i -15 och med seg olja
Kopiösa mängder utsläppta kolväten och andra avgaser pga att avgasreningen inte kan komma upp i temperatur, ja inte motorn heller för den delen. Detta kostar 3,5kWh energi.

Inget vidare trevligt alltså. Jag har en cirkulationsvärmare på 1500W som jag kör en timme så att jag istället får varmluft direkt när jag startar motorn. Dessutom gör elektroniken ingen kallstart eftersom motorn är varm! Använder ingen kupefläkt då den bara drar el som går ut i luften.
 
Ang. att värma upp bilen är en stor del av vikten olika plaster, isoleringsmaterial och tyg. Vet inte vad dessa har för specifik värmekapacitet?
En naken kaross väger väl bara 200-300kg.

Sen när man kör in i garaget har man hela motorblocket 100 garder, samt 5-12 liter 100 gradigt vatten och 4-7 liter 90 gradig olja. Jag ser att elementet i garaget stänger av några timmar efter att jag kört in bilen på vintern. Jag tar givetvis bort all lös snö på bilen innan och har en avfuktare i garaget. Men är det -15 ute kör jag inte in bilen. Den mår bättre av att stå ute, konstant frusen. Det är bara dumt att tina den under så att det rostar med all salt som används, om man skall ha bilen nästa dag.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Bor man i Jämtland så är inte kallstart ett alternativ..

Faktum är att det borde inte vara ett alternativ någonstans vid kallare än +5°C..

Och här saltas bara två vägar i hela länet, dom två stora transportlederna.
Och jag åker inte på någon av dom. :)

Och visst är det lite snö och is på bilen, men knappast mer än 10kg. Iaf för mig.
 
Väldigt konstiga förutsättningar i exemplet måste jag säga. Själv sätter jag i sladden när jag hämtar tidningen, det räcker.
 
Att sätta i sladden 10? Minuter innan avfärd räcker på sin höjd till att få bort nattdagg från rutorna.

Min bil går att starta utan värme i -30°C, men det är fasen inte rätt..

Och här kan det vara -5°C ena dagen för att vara -35°C nästa dag.
Därav orkar jag inte ändra timer'n, utan den får gå 3 timmar. Det behövs vid -20°C redan.

Det finns temperaturstyrd utrustning att köpa, men den är svinigt dyr.

Så i mitt fall så är det bättre på alla sätt och vis att parkera i garaget istället, även billigare, vilket förvånade mig.
 
Carport och en bil med dieselvärmare är en riktigt bra kombo på vintern. Tycker jag.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.