Hantverkare ska flytspackla mitt golv och sa till mig att de måste ha ett 400V uttag 3x16 A för deras maskiner.

Jag har ett Perilexuttag där det har varit en gammal tvättmaskin. Två frågor:

1. Hur vet jag om det är 3-fas (kan det vara 2-fas?)?
2. Vilken slags "stickpropp", handske eller vad det nu heter brukar maskiner ha som går på 3-fas???

De kommer på torsdag så det är brådis om jag måste fixa en elektriker........
 
  • 37597-382.jpg
2. En sån här handske brukar 3-fasmaskiner ha:

321396_X_2006-07-04_134248_611.jpg
 
Just det, såna har jag ju sett på tex kompressoraggregat. Tack för det svaret! Finns det skarvsladdar mellan perilex och den handske som CyberStoffe visar?

Min andra fråga om jag har 3-fas 400V. Någon som vet?

Kanske bara är att kasta in handduken och försöka få tag på en elektriker :(
 
Jag har inte sett några skarvsladdar mellan Perilex och CEE, men man kan tillverka en egen om man vet vad man gör! Gamla tvättmaskiner gick ofta på 3-fas, så det mest troliga är att du har 3-fas i Perilex-uttaget. Men helt säker kan man inte vara utan att mäta.
 
fremag skrev:
Just det, såna har jag ju sett på tex kompressoraggregat. Tack för det svaret! Finns det skarvsladdar mellan perilex och den handske som CyberStoffe visar?

Min andra fråga om jag har 3-fas 400V. Någon som vet?

Kanske bara är att kasta in handduken och försöka få tag på en elektriker  :(
3fas har du med största sannorlikhet, sedan om du har nolla i uttaget måste du mäta/kolla

Det finns vad jag vet inga färsiga skarvar mellan perlix/CEE uttag men det är inga problem att göra en egen adapter
 
Ok och det vete tusan om jag törs själv :-/

Kan man avgöra det hela genom att se hur många ledare som går fram till kontakten? Om jag förstått det hela så bör det vara tre faser, nolla och jord dvs fem ledare. Stämmer detta? I proppskåpet antar jag att det bör vara 3 st 16 A säkringar?
 
Perilex_Dosenbeschaltung.png

Mät spänningen mellan N-L1, N-L2 och N-L3.
Har du 230 v mellan samtliga har du säkerligen 3-fas.
Mät även mellan PE och någon av faserna, t.ex. L1 för att se så att jorden inte saknas.
Har du jordfelsbrytare kommer den att lösa ut om du mäter mellan PE och någon fas!
 
Jordfelsbrytare har jag inte.

Har du ett motsvarande kopplingsschema för CEE donet? I så fall borde jag kunna bygga en liten adapter själv. Eller är detta vansinne??? Jag kan ju inte sånt här ::)
 
Anslutningarna i Perilex-kontakter och CEE-uttag brukar vara märkta med L1, L2, L3, N och PE alternativt jordsymbol. Lämplig kabel är H07RN-F (RDOE) 5G2,5 mm[sup]2[/sup]. Koppla på följande sätt:

Brun mellan L1
Svart mellan L2
Vit mellan L3
Blå mellan N
Gul/grön mellan PE/jordsymbol

OBS! Var noga med att jorden hamnar rätt! Annars kan apparaterna bli strömförande!
 
CyberStoffe skrev:
Har du jordfelsbrytare kommer den att lösa ut om du mäter mellan PE och någon fas!
Varför skulle den det? Vad har du för multimeter som drar 30mA? (7Watt)
De flesta multimetrar tar ingen ström alls.
 
Hmm, sant...men späningsprovaren jag har kan lösa ut JFB:n om man inte "laddar" den först genom att mäta mellan fas-nolla.
 
CyberStoffe skrev:
Hmm, sant...men späningsprovaren jag har kan lösa ut JFB:n om man inte "laddar" den först genom att mäta mellan fas-nolla.
Ok det kan ja köpa ;) men de måste va ovanligt
 
Tillräckligt vanligt för att det ska stå i instruktionsboken! :)
En JFB märkt 30 mA får lösa ut redan vid 15 mA har jag läst nånstans, och finns det redan lite felströmmar krävs det inte mycket för att den ska lösa ut.
 
Jo, sånadär enkla spänningsprovare med en radda lysdioder för typ 6,12,127,230,400V och polaritetsindikering/växelströmsindikering är ökända för att lösa ut jordfelsbrytare.


En intressant fråga... det verkar ju vara okej att inte ha nollan ansluten i perilexuttag, får man då egentligen göra en sånhär övergång?

Om man bara använder den där man är helt säker på att nollan är framdragen så är det ju ofarligt men jag skulle nog inte låna ut en sån adapter till vem som helst.

Å andra sidan finns det ju faktiskt 4-poliga röda CEE-don utan nolla, men de är rätt ovanliga. De är smidiga att ha på rena trefasmaskiner om de lagligt och smidigt ska kunna anslutas till gamla 3fasuttag utan nolla ibland... fast en sån 4-polig CEE-kontakt har nog inte hantverkarna på sin kabel...
 
Nu har jag brutit strömmen och öppnat såväl perilexkontakten som brytaren som ligger innan (se bild). Det är bara draget fyra ledare. Svart till L1, brun till L2, blå till N och gulgrön till jord. I proppskåpet sitter 3x16 A.

Kan det vara så att min gamla Cylinda tvättmaskin gick på två faser på något sätt? Det verkar ju inte vara tre faser. Eller :-?

Ska tillägga att jag inte har letat fram multimetern än.
 
  • perilex.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.