AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kör du med undertexter för döva också? Ifall du skulle råka bli döv under filmen?
Börjar argumenten tryta? ;)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi har åkt på att göra anpassningar vid en större renovering trots att fastigheten som sådan är ordentligt otillgänglig vilket känns lite skevt. Men regler är regler så det var bara att göra.

Har TS åkt på något nyligt bakslag som rör anpassningar? Jag anar viss frustration.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
useless: Bara för att förtydliga, jag var ironisk mot Anders då han i ena stunden ropar för individens frihet för att i nästa andetag säga att individen borde inte få göra vad den vill.

Jag håller i övrigt med dig =)
Är du på riktigt? Att följa detaljplan och att bygga enligt handikappkrav är två helt olika saker. Den ena säkerställer man bygger enligt området och fastigheten kräver estetiskt, den andra förstör estetiskt.
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Vi har åkt på att göra anpassningar vid en större renovering trots att fastigheten som sådan är ordentligt otillgänglig vilket känns lite skevt. Men regler är regler så det var bara att göra.

Har TS åkt på något nyligt bakslag som rör anpassningar? Jag anar viss frustration.
Personligen har jag bara fått det positiva från det, innan tillgänglighetskraven krävdes det svinful ashög tröskel i badrummen, tack vare tillgänglighetskraven kan man anvädna vanlig snygg tröskel så länge man klarar av tätskikt 20mm från brunnen (detta var när jag renoverade badrummet 2014 kan ha ändrats).

Jag är för övrigt lika hatisk mot alla andra puckade regler. Tex att man sak kunna köra en pansarvagn mellan avlopp och vägg för att uppfylla kraven. Jag sket i den regeln för att få en tight vägghängd toalett
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är du på riktigt? Att följa detaljplan och att bygga enligt handikappkrav är två helt olika saker. Den ena säkerställer man bygger enligt området och fastigheten kräver estetiskt, den andra förstör estetiskt.
Fast du skrev ju bygglov också, och om du inte ser det motsägelsefulla i dina spretiga åsikter kan jag bara beklaga.
 
Är du själv på riktigt?

Jag ser inte det som två helt olika saker, båda är att följa av samhället uppsatta regler.

Den ena säkerställer att man får en enhetlighet inom området.
Den andra ser till att enkelt möjliggöra handikappsanpassningar utan större ingrepp, vilket reducerar kostnader för samhället och gör det enklare för den som behöver.

När det är viktigt för dig, som gillar att bevara den äldre byggnationen, så är regler bra.
Men när det är något som inte främjar dina åsikter, då du själv inte har ett behov av anpassningen, då är reglerna översittarfasoner.

Jag kan inte se varför det skulle vara viktigare att ett område är enhetligt än att man ser till att folk kan röra sig överallt.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den ena säkerställer man bygger enligt området och fastigheten kräver estetiskt, den andra förstör estetiskt.
Så en sekelskiftesfastighet kräver en vägghängd toalett? ;)
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kan inte se varför det skulle vara viktigare att ett område är enhetligt än att man ser till att folk kan röra sig överallt.
haha, är du på riktigt? Du kanske tyckte sossarnas våldföring på gamla klara var en bra grej?
In the name of progress och allt det där
 
Du får gärna förklara vad du menar med "sossarnas våldföring på gamla klara".

När du ändå är igång så förklara varför det är så förbannat viktigt med att ett område är enhetligt medans det är helt orimligt att ställa krav på att bostäder ska vara enkelt handikappsanpassade.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Det ena bevarar historia och det andra förstör
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kanske tyckte sossarnas våldföring på gamla klara var en bra grej?
In the name of progress och allt det där
Det är väl detaljplanelagt område så jag förstår inte vad du har för invändningar mot det.
 
BirgitS
Att sätta in en modern vägghängd toalett i en sekelskifteslägenhet är väl inget som bevarar historia utan tvärtom.
 
  • Gilla
jonko och 4 till
  • Laddar…
På vilket sätt förstör man en byggnad estetiskt om man handikappanpassar en toalett i samband med en större renovering?
Det finns väl inget i tillgänglighetskraven som kräver en vägghängd WC? Bara att det ska finnas lite plats runtomkring den.
 
  • Gilla
j.f.s
  • Laddar…
Du kanske måste helt planera om ett våningsplan för att få plats. Hur är det med trösklar, får man använda 1800-tals trösklar i den nybyggda delen?

Edit: I en gammal kåk vill man också ofta göra så lite åverkan som möjligt
 
BirgitS
Ta det som en försäkring. Din fru blir inte tvungen att själv se till att badrummet (eller hela våningsplanet) byggs om för att du råkar ut för en trafikolycka och blir rullstolsburen för resten av ditt liv, alternativt helt själv ta hand om en flytt till en annan bostad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.