Mikael_L
Eller ...

Om dom kortsluter något där så går det någon annan betydligt mer svåråtkomlig säkring, i låst rum i källaren, servissäkring, eller kanske i elleverantörens stolpe ute i vägen. :D
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
...eller kanske i elleverantörens stolpe ute i vägen.
Jo, det har jag egna erfarenheter av...
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, det har jag egna erfarenheter av...
Tre tretum löser detta!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad smart. Inga säkringar som riskerar att lösa ut i tid och otid...
Spikarna av idag är för klena.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Man kan alltid be en mekanisk firma eller smed med metallsvarv att göra säkringsreplikor i mässing så är problemet för alltid löst;)
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Det värsta är att jag har hållit en sådan "replika" i just mässing i handen.. :confused:

Fick se den under starkströmsutbildningen i gröna firman.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jo tyvärr var det inte en egen idé.
Har själv hittat 3 st som mätarsäkringar till en verkstad när jag var serviceelektriker för evigheter sedan. Tyvärr har de försvunnit med tiden. Annars hade jag lagt upp en bild.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ljus Ljus skrev:
Man kan alltid be en mekanisk firma eller smed med metallsvarv att göra säkringsreplikor i mässing så är problemet för alltid löst;)
Ska det inte vara koppar nu längre?
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det värsta är att jag har hållit en sådan "replika" i just mässing i handen.. :confused:

Fick se den under starkströmsutbildningen i gröna firman.
Ja, jag har tom använt en... :)

Det var inte riktigt så illa som det låter, utan det var ett verktyg som togs fram i nödfall för att produktionen inte skulle stoppa. Den kördes bara under övervakning, och så fick vi uppgradera på riktigt under kvällen/morgonen när fabriken var stängd. (Produktionen körde bara dagskift).
 
Och jag har varit på ett "jobb" där hobbysmeden hade svarvat säkringar och satt i som huvudsäkringar och gruppsäkring till smedjan . När han sedan gick ut i smedjan och använde sina maskiner, stod bostadshuset i ljusan lågor (det var där huvudsäkringarna satt) när han tvingades sluta för att lyset slocknade. Belastningen blev lite för stor för den 2,5 mm2 som matade smedjan.
Jag var där och satte upp lite tillfällig el i en sommarstuga på samma gång som polisen var där och undersökte varför det hade brunnit. Så jag fick en bra insyn i händelsen.
 
Kom med något nytt nu. Mässingssäkringen kommer ju upp i denna tråden ungefär en gång om året, men ytterst sällan på bild.

-----------------------
Värsta elkopplingen jag hittat:

Något av det svåraste jag hållit på med inom el var att besiktiga säkerhetssystem på maskiner. En felkoppling där leder förvisso sällan till bränder eller strömgenomgång, men däremot kan andra risker inträda som att klippa av sig en hand eller bli påpucklad av en rejäl robot eller så. Eftersom riskerna är stora så arbetar man med dubblerade säkerhetskretsar med kontinuerlig övervakning av att båda systemen alltid har samma status. Om en avvikelse sker mellan statusen i de två kretsarna så går maskinerna ej att starta. Det kallas för tvåkanalfel och kan vara rätt besvärligt att felsöka om det sker i ett stort säkerhetssystem. Det kräver naturligtvis också en hel del tankemöda när man konstruerar dylika system så att man alltid påverkar båda kanalerna lika, när de påverkas med avsikt. Inget hindrar i sig att en mindre farlig del av maskinen har enklare säkerhetskretsar, bara man tänker sig för hur man kopplar ihop det med resten av maskinen. Likaså kan man hamna i samma situation om man exempelvis automatiserar en äldre maskin. Det finns då speciella reläer för att konvertera enkanalig säkerhet till tvåkanalig.

Nu hade ett företag varit och byggt om två äldre maskiner till en robotcell och jag skulle besiktiga. Vid en första funktionstest av alla nödstopp, luckor osv så verkade allt fungera utmärkt. Därefter började jag öppna lite kopplingslådor och skåp och jämföra med dokumentationen. Jag ser nu at delar av maskinen har äldre, enkanaliga säkerhetskretsar, men jag hittar inget lämpligt relä i varesig dokumentationen eller verkligheten för att koppla in dessa kretsar i resten av anläggningens tvåkanaliga system. Tvärt om - i dokumentationen så var de bara inlagda som avbrott i en av två slingor. Det borde alltså inte gått att starta cellen alls efter att någon av dessa luckor öppnats. men det gick. Något måste alltså vara rejält fel. Efter mycket sökning hittar jag ett vanligt trepoligt, växlande universalrelä som inte är med i dokumentationen, men som är kopplat så att det automatiskt bryter båda säkerhetsslingorna när ett stopp inträffar. Därför gick det utmärkt att starta om hela cellen trots den felaktiga inkopplingen av den äldre maskinen.

Det farliga med detta är dock att hela övervakningen av att de två säkerhetskretsarna har samma status sätts ur spel. Nu kan ju någon invända att det är ju dubbelt, då måste det vara säkert, men poängen med dubblerade system är inte att de ska vara dubbla utan att de ska gå att övervaka så att inte ett enkelfel kan få finnas kvar och i sinom tid utvecklas till ett farligt dubbelt fel. Det här måste jag säga är den värsta elkopplingen jag hittat.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Ett oidentifierat maskindel framför ett rutigt papper, med fokus på gängade anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

www.maskinisten.net
 
  • Gilla
Valkyr och 10 till
  • Laddar…
Lite målarfärg på den så kan man lura nästan vem som helst
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Undrar hur många Ampere den klarar. Vad gissar ni?
 
Denna bild kan kanske ge en referens till vad mässingproppen tål:

Humoristisk guide till säkringsersättning med objekt som spik, patron, skruv och nyckel ordnade efter ampere.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

www.99musik.se
 
  • Gilla
LJC och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.