Nu har jag läst alla inläggen och ni fokuserar för mycket på finansieringen även om den är viktig. Det som är sjukt är att sozzar och stat tvingar mig hur jag ska renovera.

Jag kanske har en herrgård från 1700-talet där jag vill renovera, inte fan vill jag renovera som staten vill
 
useless useless skrev:
Fast det handlar ju inte om att du ska anpassa huset för en tänkt framtida ägare, utan att huset ska vara anpassat om det händer dig något.
Om du t ex bryter båda benen i en olycka är det ju en väldig skillnad om du kan åka hem efter omplåstring istället för att på på ett skattefinansierat vårdhem nån månad.
Kör du med undertexter för döva också? Ifall du skulle råka bli döv under filmen?
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kul att du blev nöjd till slut, MEN det kunde lika gärna vara så att du varit tvungen ta utrymme från tex ett kök eller liknande för att få plats. Sjuka regler!
Fast det finns ju möjlighet till undantag om följande är uppfyllt:
  • med hänsyn till byggnadens förutsättningar, och
  • om det är uppenbart oskäligt med hänsyn till ändringens omfattning.

Sedan håller jag med hempularen, lever man i ett demokratiskt, civiliserat samhälle får man nog acceptera att alla lagar och regler inte kan vara skräddarsydda att tillgodose ens eget tycke och smak varje enskilt fall. Om du inte kan acceptera det så får du väl överväga att flytta till ett annat land eller engagera dig politiskt för att förändra det som stör dig mest.
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det som är sjukt är att sozzar och stat tvingar mig hur jag ska renovera.
Så hemskt att du ska behöva leva i ett samhälle som förtrycker dig så. Dessutom klubbades väl nuvarande Plan- och bygglag igenom under Alliansens styre, men dom är väl sozzar i dina ögon också.
 
  • Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Fast det finns ju möjlighet till undantag om följande är uppfyllt:
  • med hänsyn till byggnadens förutsättningar, och
  • om det är uppenbart oskäligt med hänsyn till ändringens omfattning.

Sedan håller jag med hempularen, lever man i ett demokratiskt, civiliserat samhälle får man nog acceptera att alla lagar och regler inte kan vara skräddarsydda att tillgodose ens eget tycke och smak varje enskilt fall. Om du inte kan acceptera det så får du väl överväga att flytta till ett annat land eller engagera dig politiskt för att förändra det som stör dig mest.
I ett vettigt samhälle borde steken vara vänd, det borde finnas möjlighet att handikapanpassa om behovet finns
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu har jag läst alla inläggen och ni fokuserar för mycket på finansieringen även om den är viktig. Det som är sjukt är att sozzar och stat tvingar mig hur jag ska renovera.

Jag kanske har en herrgård från 1700-talet där jag vill renovera, inte fan vill jag renovera som staten vill
Ja det är synd om dig. Personligen tycker jag det är bättre att rikta skattepengar emot handikappade, sjuka och gamla än åt kostymnissar på Östermalm som vill fräscha upp badrummet med hjälp av ROT-avdraget.

Och då är jag inte ens sosse utan har alltid röstat höger. Ren och skär egoism och total avsaknad av empati kan ändå inte placeras in på höger och vänster skalan utan den existerar i båda läger. Och tur är det för visst blir man lite illamående när man tänker att det finns såna som dig som antagligen har samma partipreferenser som jag själv har.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Ja det är synd om dig. Personligen tycker jag det är bättre att rikta skattepengar emot handikappade, sjuka och gamla än åt kostymnissar på Östermalm som vill fräscha upp badrummet med hjälp av ROT-avdraget.

Och då är jag inte ens sosse utan har alltid röstat höger. Ren och skär egoism och total avsaknad av empati kan ändå inte placeras in på höger och vänster skalan utan den existerar i båda läger. Och tur är det för visst blir man lite illamående när man tänker att det finns såna som dig som antagligen har samma partipreferenser som jag själv har.
Så för att jag är för individualism är jag plötsligt emot att vi ska hjälpa handikappade?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så för att jag är för individualism är jag plötsligt emot att vi ska hjälpa handikappade?
Verkar mera som att du är för det som råkar gynna just dig.
 
Många arga kommentarer här från folk som tror att kommunen betalar HELA arbetet med anpassning när någon blir handikappad. så är det inte. Det mesta måste man betala själv, det är bara det som kostar extra pga anpassning man får bidrag till, och det tolkas väldigt strikt.

Att se till att utrymmena funkar för en rullstol, att dörren är 10 cm bredare än förut, att det inte är för trångt bredvid toaletten och att det går att få plats med en duschstol i duschutrymmet kostar inte många kronor extra i ett normalt badrum.

De gånger det kan verka orimligt är just när man vill bygga ut ett äldre hus litegrann och det som de flesta äldre hus inte har toalett alls eller bara ett litet gäst-WC, och man vill förbättra just den detaljen, då säger grundkraven att det utrymmet efter tillbyggnaden måste vara tillgänglighetsanpassat.

Väljer man alltså att bara bygga ut en farstu med förvaring uppkommer inte kravet. Man kan då vid ett senare tillfälle göra om ett tidigare utrymme för förvaring till ett tillgängligt badrum.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Jag misstänker nästan att trådstartaren trollar, det är som en parodi av kränkt kommentarsfält-liberal. Ett citaturval: "sozzar", "Det här jävla landet", "individen betala för det själv", "Varför i helvete ska jag behöva...".

Tittar på bilderna från TS renoveringar är det utan tvivel någon som har lyckats karriärsmässigt i livet. Dock gör han det vanliga misstaget och tror att framgången beror enbart på egna ansträngingar och inte beror på tur och ett komplext sammanghang av människor och regler som har möjliggjort det.
 
  • Gilla
bygg_katt och 6 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
då säger grundkraven att det utrymmet efter tillbyggnaden måste vara tillgänglighetsanpassat.
Det är enbart det där jag irriterar mig på, inget annat så dra inte in mig in finansbiten
 
Där emot är jag för bygglov ska tillägas, detaljplaner måste skyddas, folk har ingen smak, gamla fina sekelskiftskvarter måste skyddas!
 
Men ska man inte få göra precis vad man vill med vad man äger? Varför ska staten bestämma vad jag får göra med mitt sekelskifteshus? ;)
 
  • Gilla
jonko och 4 till
  • Laddar…
För att huset är äldre än dig och förhoppningsvis kommer att överleva dig...
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
useless: Bara för att förtydliga, jag var ironisk mot Anders då han i ena stunden ropar för individens frihet för att i nästa andetag säga att individen borde inte få göra vad den vill.

Jag håller i övrigt med dig =)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.