MrPerllon skrev:
Har som många andra i år "fått" indraget fiber via Telia.

Nu är det dags att välja leverantör. Det jag är ute efter är 100/10 Bredband och IP-telefoni. och givetvis att man skall kunna komma åt Kundservice enkelt. Har i dagarna suttit i långa köer på BBB och vill inte uppleva detta strul igen.

Har kollat på Bannhof men ogillar att behöva betala 199:- för nr-flytt och 600kr för en box för att telefonen skall funka. Sen vill man gärna slippa ha en box till för att det skall funka.

Telia funkar ju alltid men är lite dyrare.

Någon här som har erfarenhet, goda som dåliga. Finns det någon av de andra leverantörerna som funkar klanderfritt?

fick vårat inbdraget i förra veckan, tog telia funka bra
 
K
M miksil skrev:
Detta är en klar fördel med ip-telefoni. Hade med mig dosan till Spanien när vi bodde där en period, och det var samma kvalité som hemma.
Intressant! Jag visste inte att man kan göra så! Jag har en adapter som jag tror heter Tilgin, går det med den också?
 
Ang Telias "öppen fiber" så gav dom mig ett fast pris för installation men sen verkar dom lägga på en avgift som dom tar ut av operatören bakvägen vilket jag tycker är väldigt fräckt för att inte säga regelvidrigt!
Jag ser detta genom att jag har två olika fiber för två olika hus och avgifterna är genomgående högre om man har Telias "Öppen Fiber". Nu kommer IP-only och erbjuder installation och jag tycker det är så synd att jag redan har Telias!
 
IP-olny gör samma sak. Varför skulle det vara regelvidrigt, för att de "glömde" att nämna det under sina säljmöten? Det är den löpande avgiften som de räknar med att håva in vinsten på. Problemet är ju att de inte har någon konkurrens, så avgiften blir ju inte pressad. Infrastruktur blir monopolmarknader och bör därför inte ägas privat.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
IP-olny gör samma sak. Varför skulle det vara regelvidrigt, för att de "glömde" att nämna det under sina säljmöten? Det är den löpande avgiften som de räknar med att håva in vinsten på. Problemet är ju att de inte har någon konkurrens, så avgiften blir ju inte pressad. Infrastruktur blir monopolmarknader och bör därför inte ägas privat.
Ja för att dom tar en rörlig avgift bakvägen via abonnemanget utan att det redovisats i offerten!
Det är IP-only som jag har i det andra huset och där är det alltså klart billigare. Telia har dessutom inte tecknat avtal med t.ex Ownit då dom inte vill ställa upp på detta!
Jag är verkligen totalt överens med dig om infrastrukturen! Tänk om man byggde separata bilvägar där man inte fick välja väg från gång till gång!?
Telia gör ingen vinst på mig nu då jag gjort mig av med deras abonnemang! Kör mobilt i stället!
 
J
D Daniel 109 skrev:
IP-olny gör samma sak. Varför skulle det vara regelvidrigt, för att de "glömde" att nämna det under sina säljmöten? Det är den löpande avgiften som de räknar med att håva in vinsten på. Problemet är ju att de inte har någon konkurrens, så avgiften blir ju inte pressad. Infrastruktur blir monopolmarknader och bör därför inte ägas privat.
På vilket sätt tar inte offentligägda stadsnät ut denna avgift, oftast kallad nätavgift/serviceavgift/månadsavgift? Ligger vanligen mellan 60-150 kr. Hur har denna med ägandet att göra, förutom att du nämner det i varenda tråd som har med bredband att göra?
 
Redigerat:
J Jocke Best skrev:
På vilket sätt tar inte offentligägda stadsnät ut denna avgift, oftast kallad nätavgift/serviceavgift/månadsavgift? Ligger vanligen mellan 60-150 kr. Hur har denna med ägandet att göra, förutom att du nämner det i varenda tråd som har med bredband att göra?
Du riktade dig inte till mig men jag vill gärna svara också.
Antagligen tar IP-only ut en avgift också (för underhåll och att driva nätet) men Telias avgifter är tydligen mycket högre då det skiljer runt en 50-lapp i månaden på abonnemangen på deras nät.
Vi hade från början ett stadsnät som har "köpts upp" av IP-only.
På Öland där vi har Telias öppen fiber fick inte alla vara med utan dom plockade russinen ur kakan.
IP-only däremot levererar till alla!
 
Visst måste alla nät ta ut en avgift för driften. Offentligt ägda ligger ofta lägre i avgift. Men framförallt går avgiften att påverka demokratiskt. Samma sak med vatten, avlopp, elnät och vägar. Med privata monopol kan priserna stiga mycket. Som konsument finns det inget man kan göra.
 
A ansgar46 skrev:
Du riktade dig inte till mig men jag vill gärna svara också.
Antagligen tar IP-only ut en avgift också (för underhåll och att driva nätet) men Telias avgifter är tydligen mycket högre då det skiljer runt en 50-lapp i månaden på abonnemangen på deras nät.
Vi hade från början ett stadsnät som har "köpts upp" av IP-only.
På Öland där vi har Telias öppen fiber fick inte alla vara med utan dom plockade russinen ur kakan.
IP-only däremot levererar till alla!
De får inte bidragen om de inte erbjuder alla innom området anslutning. Jag gissar att avgifterna går upp när näten är utbyggda. Nu vill de ju marknadsföra låga avgifter.
 
D Daniel 109 skrev:
De får inte bidragen om de inte erbjuder alla innom området anslutning. Jag gissar att avgifterna går upp när näten är utbyggda. Nu vill de ju marknadsföra låga avgifter.
Nej det är inte så här! Det billigare nätet är gammalt, minst 5 år har vi haft det. Men det har varit gratis tidigare så jag behövde skaffa ett nytt abonnemang nyligen.
Det nyare nätet är det dyrare!
 
D Daniel 109 skrev:
Visst måste alla nät ta ut en avgift för driften. Offentligt ägda ligger ofta lägre i avgift. Men framförallt går avgiften att påverka demokratiskt. Samma sak med vatten, avlopp, elnät och vägar. Med privata monopol kan priserna stiga mycket. Som konsument finns det inget man kan göra.
Ja se bara på elöverföringsavgifterna!
 
Var har jag fel?

Japp elnäten borde också ägas offentligt.
 
Om man har ett fast bredbandsabonnemang hos Telia så får man teckna ett mobilt bredbandsabonnemang för 199 kr i månaden. Eftersom vi behöver ha detta i sommarstugan (bl. a. för att styra värmepumpen) valde vi Telia som leverantör. Har inte sett någon annan operatör med liknande erbjudande.
 
Buildgates stig-helmer skrev:
Om man har ett fast bredbandsabonnemang hos Telia så får man teckna ett mobilt bredbandsabonnemang för 199 kr i månaden. Eftersom vi behöver ha detta i sommarstugan (bl. a. för att styra värmepumpen) valde vi Telia som leverantör. Har inte sett någon annan operatör med liknande erbjudande.
Beror lite på hur mycket data du behöver, mybeat.se har 15GB i månaden för 178kr/mån. Inga krav på andra tjänster. Du kan byta prisplan när du önskar (uppgradering när du vill, nedgradering vid månadsskiften), så du kan ha lägre under tex vintern.

Jag kör med deras kort i min surfplatta, funkar så bra som Telenors nät gör...
 
Redigerat:
P Pelk skrev:
Beror lite på hur mycket data du behöver, mybeat.se har 15GB i månaden för 178kr/mån. Inga krav på andra tjänster. Du kan byta prisplan när du önskar (uppgradering när du vill, nedgradering vid månadsskiften), så du kan ha lägre under tex vintern.

Jag kör med deras kort i min surfplatta, funkar så bra som Telenors nät gör...
Intressant tanke att köra med ett mobiltelefonabonnemang istället för mobilt bredbandsabonnemang. Men skulle det funka att sätta ett sådant SIM-kort i en mobil bredbandsrouter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.