Så jävla sjukt det där, den handikappade får väl renovera om fastigheten om den köper isåfall, varför ska jag tvingas renovera på ett visst sätt? Det här jävla landet är så sjukt
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Solari och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så jävla sjukt det där, den handikappade får väl renovera om fastigheten om den köper isåfall, varför ska jag tvingas renovera på ett visst sätt? Det här jävla landet är så sjukt
Jag har ju svårt att tro att man måste handikappanpassa badrummet vid en vanlig renovering. Det är väl om man gör så stora ingrepp att det kan räknas som nybyggnation som det kan ställas krav, och det är ju inte helt orimligt.
 
Kraven gäller även vid ändring, men en förutsättning för att någon ska kunna ställa krav är väl att ändringen är av sådan art att den kräver bygglov.

"Byggnader ska vid ändring uppfylla de krav på tillgänglighet och användbarhet som anges i avsnitt 3:1. Kraven får tillgodoses på annat sätt än vad som anges där om motsvarande nivå på tillgänglighet och användbarhet ändå uppnås.
Avsteg från nivån får dock göras om det finns synnerliga skäl med hänsyn till ändringens omfattning och byggnadens förutsättningar."
 
useless useless skrev:
Kraven gäller även vid ändring, men en förutsättning för att någon ska kunna ställa krav är väl att ändringen är av sådan art att den kräver bygglov.
Precis, och vid renovering av befintligt badrum krävs inget bygglov.
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Det är väl för att det kan komma att bli en framtida utgift för kommunen?
[länk]
Mer vettigt ta bort bidraget då och låta individen betala för det själv än tvinga varenda jävel förstöra gamla fina kåkar...
 
  • Gilla
widheg och 1 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Precis, och vid renovering av befintligt badrum krävs inget bygglov.
Nej, men gör du något som kräver bygglov, tex flyttar ett fönster eller nåt så kan du helt plötsligt åka på att handikappanpassa en massa utrymmen i huset. Iofs lär man komma undan med det om man inte gör någon storrenovering tack vare klausulen
"Avsteg från nivån får dock göras om det finns synnerliga skäl med hänsyn till ändringens omfattning..."
Jag tror inte kommunen kommer att kräva att du gör om badrummet på bottenvåningen för att du söker bygglov för en takkupa på övervåningen...

Dock är det ju lite jobbigt med alla nya krav som hela tiden kommer och som i praktiken gäller retroaktivt även på 200 år gamla hus.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mer vettigt ta bort bidraget då och låta individen betala för det själv än tvinga varenda jävel förstöra gamla fina kåkar...
Så fungerar inte Sverige. All inkomst skall in till staten och sen får du ansöka om bidrag för de du behöver ;)
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 3 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Så fungerar inte Sverige. All inkomst skall in till staten och sen får du ansöka om bidrag för de du behöver ;)
Farligt nära politik det här men jag gissar att den som är rik och frisk kan ha ett annat synsätt än den som är fattig och sjuk...
 
  • Gilla
Freniño och 13 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så jävla sjukt det där, den handikappade får väl renovera om fastigheten om den köper isåfall, varför ska jag tvingas renovera på ett visst sätt? Det här jävla landet är så sjukt
Det är ju inte för att täcka in det fallet som reglerna finns utan för att när ägaren eller någon i den familjen plötsligt råkar ut för en olycka och blir rullstolsburen, t.ex. så att ett barn inte tvingas känna skuld för att hen orsakar att familjen måste flytta eller en förälder inte kan flytta hem efter sjukhusvistelsen utan tvingas leva separat från familjen tills de har sålt och köpt en ny bostad eller helt byggt om bostaden under flera månader.
 
  • Gilla
Rikard S och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte för att täcka in det fallet som reglerna finns utan för att när ägaren eller någon i den familjen plötsligt råkar ut för en olycka och blir rullstolsburen, t.ex. så att ett barn inte tvingas känna skuld för att hen orsakar att familjen måste flytta eller en förälder inte kan flytta hem efter sjukhusvistelsen utan tvingas leva separat från familjen tills de har sålt och köpt en ny bostad eller helt byggt om bostaden under flera månader.
Haha, så hela Sveriges befolkning ska lida för att typ 0.0000001 procent ska slippa lite ilandsproblem... Det där är definitionen av Sverige. Min svärmor som nu tyvärr gått bort pga sin cancer blev rullstolsbunden efter sin hjärntumör, var inga problem för min svärfar sätta in ramp och anpassa toaletten... Så jävla svenskt detta, jag blir stött!
 
  • Gilla
Granatäpple och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte för att täcka in det fallet som reglerna finns utan för att när ägaren eller någon i den familjen plötsligt råkar ut för en olycka och blir rullstolsburen,
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Haha, så hela Sveriges befolkning ska lida för att typ 0.0000001 procent ska slippa lite ilandsproblem
Så att bli rullstolsburen ser du som ett ilandsproblem Anders. Ibland är vi rätt långt ifrån varandra. :worried:
 
  • Gilla
Puckoliten och 10 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Haha, så hela Sveriges befolkning ska lida för att typ 0.0000001 procent ska slippa lite ilandsproblem... Det där är definitionen av Sverige. Min svärmor som nu tyvärr gått bort pga sin cancer blev rullstolsbunden efter sin hjärntumör, var inga problem för min svärfar sätta in ramp och anpassa toaletten... Så jävla svenskt detta, jag blir stött!
Och kan man presentera sådana lösningar när man bygger så är det fullt tillräckligt. Däremot är det ju svårt med enkla lösningar om handfatet är innanför toaletten och det är 60 cm mellan toalettens framkant och väggen mittemot.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Så att bli rullstolsburen ser du som ett ilandsproblem Anders. Ibland är vi rätt långt ifrån varandra. :worried:
Nej men att renovera känns som en smal sak i sammanhanget. Varför i helvete ska jag behöva anpassa mitt hem för att någon jävel kanske köper den i framtiden som kanske möjligen råkar vara handikappad. Det är dårskap.

edit: superbra om det finns riktlinjer, men det ska inte vara krävande
 
  • Gilla
Adam F och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Haha, så hela Sveriges befolkning ska lida för att typ 0.0000001 procent ska slippa lite ilandsproblem...
Hela Sveriges befolkning? Tala för dig själv, jag lider inte av detta.
 
  • Gilla
Puckoliten och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.