JohannesP skrev:
Frågan är om armens kamin hade större volym än en laxen kamin?
Ja, m76 spisen klarade av att ge god värme i ett 12mannatält vid -30....
Den räcker att göra om till ett bra bastuaggregat till din byggnad.

"bastu/badtälten" bestod av som någon skrev:
Dubbla tält, men utan värmekälla i mitten, vi drog in slangar med ånga från stab/tross kokvagnen, 120grader ånga klarar av -30 utan problem, har själv badat i trängslet/Älvdalen på det viset under en vinterövning vid -38 (minus 38, inte 1938)friskt och skönt....
 
Militärbastu gjorde man väl med allt från att elda upp rejäl värme i ett antal stenar och sen täcka med knäppetält och hälla på vatten för att få en ångbastu till att köra dubbla tältdukar på ett tält 12 och elda tills kamin och skorsten var rödglödgade. Kokvagnslösningen lät ju bra, men inget jag har minne/erfarenhet av.

Oavsett vilket vill jag minnas att man höll taket så lågt som möjligt, så antalet kubikmeter blev ju tämligen litet jämfört med en modern öldrickarbastu. Värmen var väl sällan 80+ grader heller.

Tell that to the kids today, and they won’t believe you!
 
  • Gilla
snoddas2 och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag har räknat lite nu igen. Få ämnen kan ju få en att gå igång så som förläggning i tält då man exercerade beväring...

Förläggningstält 20 och 12 står för hur många kvadratmeter yta de är. Den som sovit med nitton andra soldater i tjugan vet att det nog fan inte är tänkt så. Vi kan räkna på just Förläggningstält 20 och tidigare nämnda tältspis m/76 eller ännu hellre m/63 (den trapetsoidformade) med invändig rökgasbaffel.

Förläggningstält 20 är 5 meter i diameter och 2,5 meter högt och duken består av en halvcirkel med radien härledd ur Pytagoras såhär: Kvadratroten ur 2,5 x 2,5 (höjden) + 2,5 x 2,5 (tältets radie) = 3,54 vilket i sin tur ger en helcirkel på 3,54 x 3,54 x 3,14 (pi) = 39,3 kvadratmeter, hälften av detta blir alltså ungefär 20 kvadratmeter duk.

Volymen på den kon som vi sedan kan betrakta tältet som kan härledas ur 1/3 av den volym som en tänkt cylinder som konen får plats i upptar. Det blir alltså 20 x 2,5 / 3 = ungefär 17 kubikmeter.

Vi står nu alltså med 20 kvadratmeter duk som får betraktas som oisolerat och 20 kvadratmeter golv som nog får betraktas som isolerat då vi i alla fall alltid la rikligt med granris i botten. Det blir enligt Harvias formel ett effektbehov på 17 + 20 x 1,2 = 41 kW. Sen kan man ju skotta upp snö och sådant och jag tror inte att duken är så genomdålig som Harvia tycker, den väger säkert 1-2 kg per kvadratmeter och det måste vara värt någonting. Men vi säger ett effektbehov på 35-40 kW i alla fall, lågt räknat.

Om vi tittar på JohannesPs oisolerade konfiguration på bastu så hade den ett högt beräknat effektbehov på ungefär 31,5 kW, det är alltså i närheten. Men...

Vi eldar ju inte i Laxen utan i den helt förnämliga Tältspis m/63 som är anpassad för tältet i fråga och som lätt kan ta uppemot en 20-25 redigt späntade vedträn i timmen och dessutom har en rökgasbaffel. Om man då bränner på med typ 60 kW/h med granved eller vad skit man nu fått tilldelat och den har en verkningsgrad på upp emot en 50% så blir det ju åtminstone tre fjärdedelar av Harvias dimensioneringseffekt.

Precis som ni säger så blir det ju aldrig 80 grader med den rödglödgade kaminen men bra nära 60 grader uppe vid toppen skulle jag säga, vi fick aldrig ved på sommaren men det hade ju varit kul att testa att elda när det inte var minusgrader.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Kul beräkning, fast använde ni inte tält 12 som bastu? Och det blir väl inte en kon, utan duken blir ju konkav utifrån sett (särskilt utan förhöjt liv om man har stöttorna urtagna). Misstänker därför att du överskattat volymen rätt rejält.
 
Fulkemisten
Jo, vi använde 12an som bastu, men nu pratar jag om att sprängelda 20an som var lättare att räkna på. Men om man räknar på 12an och återigen överskattar volymen med stöttorna uppe så borde det bli typ samma. 12 + 12 x 1,2 = 26,4 kW i effektbehov och det tar man ju lätt både med spis m/76 och m/63. Sen ska tilläggas att vi hade typ minus 20 i mörkaste ur-norrland när det begav sig.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jo, vi använde 12an som bastu, men nu pratar jag om att sprängelda 20an som var lättare att räkna på. Men om man räknar på 12an och återigen överskattar volymen med stöttorna uppe så borde det bli typ samma. 12 + 12 x 1,2 = 26,4 kW i effektbehov och det tar man ju lätt både med spis m/76 och m/63. Sen ska tilläggas att vi hade typ minus 20 i mörkaste ur-norrland när det begav sig.
Hmmm, fjolligt! -20, måste ha varit runt midsommar....:rolleyes:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Fulkemisten
P Pagno skrev:
Hmmm, fjolligt! -20, måste ha varit runt midsommar....:rolleyes:
Nä, men alltså - vi fick upp tempen till minus 20 inne i tältet när vi sprängeldade...
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
A
Jag kan ev få en sån här. Men kan den fungera som en bastukamin?
 
  • Gammaldags grön vedspis placerad i ett hörn av ett rum med en kittel ovanpå, fråga om användning som bastukamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
A
Inte exakt samma modell men ngt i den stilen. Då hamnar rökröret utanför bastun.
 
Fulkemisten
En emaljerad Husqvarna va? Borde väl funka. Gratis är ju bra så varför inte prova. Hur stor är den? Hemligheten verkar ju vara att få i mer ved per timme än i Laxen. Och att åtminstone isolera taket...
 
A
Jag vet inte. Och risken finns ju att själva eldmagasinet är lika litet som på laxen.
 
Bastukaminer brukar ha ganska hög effekt. Det har inte den kaminen. Visst kan det fungera. Men räkna med att det tar tid att få varmt. I synnerhet om du inte har bastun vindtät och utan springor.
 
A
Den är vindtät. Men fortfarande oisolerad. Om den är ett frågetecken så väntar jag tills jag har råd att köpa en riktig.
 
Jag har aldrig testat en bastu med något annat än ett riktigt bastuaggregat, men jag vill påstå att du behöver ett äkta bastuaggregat, ingen gjutjärnskamin.
Med ett harvia så har du 100C om du eldar på rejält i en oisolerad bastu när det är rimlig temperatur utomhus.
Jag har väl testat ett 10 tal olika vedeldade även under vintertid, englasfönster med öppet avlopp nertill. Det är inga problem om man eldar på.
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
JohannesP skrev:
Den är vindtät. Men fortfarande oisolerad. Om den är ett frågetecken så väntar jag tills jag har råd att köpa en riktig.
Hur är väggarna uppbyggda? Brädväggar? Skivmaterial? luftspalt? vindpapp? Isolering är inget måste. Men ju sämre isolerat desto större kamin krävs.

Jag tänkte på vad du skrev i första inlägget:
JohannesP skrev:
Men nu är det på vissa ställen små glipor mellan tak och innerväggar så det kan smyga ut varm luft uppåt.
Är det åtgärdat? I annat fall ökar kraven på kamin betydligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.