Om det är väldigt inrökt är det bra att slita ut plastmattan, det kan sitta mycket lukt i den.

Observera: Spärrfärgen MÅSTE härda 24 timmar innan man målar nästa lager för att fungera optimalt, även om det står att den är övermålningsbar efter betydligt färre timmar.
 
nizzehult
Anna_H Anna_H skrev:
Om det är väldigt inrökt är det bra att slita ut plastmattan, det kan sitta mycket lukt i den.

Observera: Spärrfärgen MÅSTE härda 24 timmar innan man målar nästa lager för att fungera optimalt, även om det står att den är övermålningsbar efter betydligt färre timmar.
OK, jag förstår. Problemet är att det är på BV och mattan kan vara limmad och kan då vara ett mindre h-e att få bort.
Jag förväntar mig att ett proffs kan det här med målning.

Men hur ser min kalkyl ut i övrigt då?
 
S
35k för att spärrmåla tak, väggar och snickerier? Skämtar du? Jag renoverade en sönderrökt villa tidigare i år. Körde Nordsjös Spärrvit (oljebaserade) som fungerade klockrent. Jag har 50% rabatt på Nordsjös sortiment så burkarna kostade runt 700 kronor styck (1400 ordinarie), men jag behövde bara 6 stycken till en 140 kvm stor villa så du lär inte behöva mer än 4. Passa på när Nordsjö har 30% kampanj så blir det inte mer än 4000 för 4 burkar. Sen rollar du bara på, ett lager räckte för oss så den fungerar riktigt bra.

Men slit ner all lös tapet innan du spärrar väggarna. Nytt golv kan du lägga på befintliga golv. Men om du överväger att leja bort till din vän, låt han göra det löpande. Ge han 200 kronor timmen för det lär inte ta han mer än ett par-tre dagar. 4000 kronor för färg, 4000-6000 för arbetet.
 
S
Nej, mattan behöver man sällan ta bort. Men är du osäker, rolla mattan med spärrfärg innan du lägger nytt golv.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Intressant tråd.
Vi har kollat på en trea på BV på ca 90 kvm i ett trähus som är ett dödsbo efter en äldre man som rökte flitigt. Det innebär att ALLT måste bort eller åtgärdas.
Planen är att även byta ut köket och alla garderober och så småningom renovera badrummet. Det går att använda idag och har plastmatta och duschkabin så där ligger en del pengar för våtrum ger vi oss inte på själva.
Det enda som är riktigt fint och som inte behöver åtgärdas är parkettgolvet i vardagsrummet.

Sen funderade vi faktiskt på att leja bort målningen, när det har rökts måste man kapsla in dyngan med speciell spärrfärg som är rätt dyr.
Först sliter man ut köket och garderoberna och då det då är helt tomt där är det snabbt att måla. Golven (plast förutom v-rum) behöver inte ens täckas då det ska in nya. För visst kan man lägga laminatgolv direkt på en (slät) plastmatta om man har foam under?

En bekant som är målare skulle kunna tänka sig att måla om tak, väggar och lister på sin fritid. Spackla först vid behov. Golvlister plockas bort men dom får han också lacka. Taklister målas på plats.
För det tänkte jag erbjuda honom 35' inkl materiel (han köper ut färg genom jobbet). Tar under 2 dagar säger han och det går ca 30-40l färg á 2'/burken. Rimligt?

Han fixar inga tapeter och blir det så gör vi det själva men ytskikten är så fräscha att det bara är att kladda dit.
Dörrbladen byts ut, kostnad 2'
Garderober, vitvaror och kök på IKEA och det sätter man in själv. Kostnad runt 75'
Golv läggs själv. Enkelt laminatgolv bör inte kosta mer än 5-6'
Lite kontakter och annat byts ut för runt 2'.
Det innebär ca 120' fast utan badrum. Om man skulle leja bort detta för 80' så landar man på 200' sammanlagt. Låter det rimligt?
35000 - 4×2000 (4 tiolitersburkar färg a 2000) =27000
Det motsvarar 45 timmar a 600 i timmen.

Du skämtar alltså?
 
nizzehult
Inte skämtar utan vi höftade bara till på en summa. Snacket gick så här:
"Hur lång tid skulle det ta för ett proffs att måla om allt och hur mycket färg skulle behövas. Räcker 50'?"
"Lätt, jag skulle t o m kunna göra det själv för betydligt lägre än så och det borde räcka med 2, kanske 3 dagars jobb, färgen är rätt dyr så räkna med 30-40l á 2000,-/burk".
Därför dök 35' upp. Men om man även inkluderar att golven ska rollas och betalar honom för 3 dagar á 350,- och drar till med 15' så bör man alltså kunna sova med gott samvete? Frågan är vad en firma skulle ta - inkl ROT?
Men räcker verkligen ett lager?

Rolla samma färg på golven? Tja, kanske det.

Eftersom marknadsvärdet på lägenheten ligger på runt 2Mkr så är det inte tiotusingarna som avgör, kostar hela renoveringen 100', 150' eller 200' är det inte direkt avgörande.
 
S
350 kr timmen svart är för dyrt. Då kan du ju använda rot istället och få samma pris. 200 är mer rimligt. 7200 kan du erbjuda han.
 
S
Sen kostar inte färgen 2000 utan runt 1400 på Nordsjö. Se till att skaffa ett kundkonto så får du säkert rabatt direkt.
 
nizzehult
Visst, men jag tycker det kan vara värt några spänn extra om det görs av någon man litar på. Han köper säkert ut färgen för ca 1000,-/burken och om det då går 40l - inkl golv så må det vara hänt. Sen är frågan om 40l verkligen räcker om man måste stryka 2 ggr?
Färg 4000,- och 20h 'a 250,- = 5000 säg 10' jämt med allt materiel, det skulle jag lätt acceptera.
Frågan är om han gör det.
 
S
nizzehult nizzehult skrev:
Visst, men jag tycker det kan vara värt några spänn extra om det görs av någon man litar på. Han köper säkert ut färgen för ca 1000,-/burken och om det då går 40l - inkl golv så må det vara hänt. Sen är frågan om 40l verkligen räcker om man måste stryka 2 ggr?
Färg 4000,- och 20h 'a 250,- = 5000 säg 10' jämt med allt materiel, det skulle jag lätt acceptera.
Frågan är om han gör det.
Det tror jag säkerligen han gör.
 
Räcker var kanske fel ord, menade mer att det är jämnt och fint, men det såg bra ut så jag behöver inte måla igen:)

//Fredrik
 
nizzehult nizzehult skrev:
Intressant tråd.
Vi har kollat på en trea på BV på ca 90 kvm i ett trähus som är ett dödsbo efter en äldre man som rökte flitigt. Det innebär att ALLT måste bort eller åtgärdas.
Planen är att även byta ut köket och alla garderober och så småningom renovera badrummet. Det går att använda idag och har plastmatta och duschkabin så där ligger en del pengar för våtrum ger vi oss inte på själva.
Det enda som är riktigt fint och som inte behöver åtgärdas är parkettgolvet i vardagsrummet.

Sen funderade vi faktiskt på att leja bort målningen, när det har rökts måste man kapsla in dyngan med speciell spärrfärg som är rätt dyr.
Först sliter man ut köket och garderoberna och då det då är helt tomt där är det snabbt att måla. Golven (plast förutom v-rum) behöver inte ens täckas då det ska in nya. För visst kan man lägga laminatgolv direkt på en (slät) plastmatta om man har foam under?

En bekant som är målare skulle kunna tänka sig att måla om tak, väggar och lister på sin fritid. Spackla först vid behov. Golvlister plockas bort men dom får han också lacka. Taklister målas på plats.
För det tänkte jag erbjuda honom 35' inkl materiel (han köper ut färg genom jobbet). Tar under 2 dagar säger han och det går ca 30-40l färg á 2'/burken. Rimligt?

Han fixar inga tapeter och blir det så gör vi det själva men ytskikten är så fräscha att det bara är att kladda dit.
Dörrbladen byts ut, kostnad 2'
Garderober, vitvaror och kök på IKEA och det sätter man in själv. Kostnad runt 75'
Golv läggs själv. Enkelt laminatgolv bör inte kosta mer än 5-6'
Lite kontakter och annat byts ut för runt 2'.
Det innebär ca 120' fast utan badrum. Om man skulle leja bort detta för 80' så landar man på 200' sammanlagt. Låter det rimligt?
När det gäller laminatgolv så hade jag skippat foam om det är plastmatta sedan tidigare. Min erfarenhet är att det blir för mjukt med både plastmatta & foam vilket kan leda till att man spräcker skarvarna om man trampar olyckligt.

Vad det gäller målning efter rökning så har jag ingen erfarenhet men hört att det ska vara lite trixat att få bukt på. Spärrfärg är ett måste och jag håller med tidigare talare vad det gäller pris av kompisen osv.

Kök från Ikea för 75k låter rimligt, jag hamnade på runt 70k om jag skull göra det precis som jag ville med integrerade vitvaror osv. Nu kommer jag använda befintliga samt begagnade vitvaror men i övrigt nya stommar, bänkskiva, diskbänk, blandare, kakel osv och där är min budget 40k. Ser inga problem än att det ska gå att hålla.

Jag gissar på att badrummet går på mer än 80k om det ska lejas bort. Jag har noga valt mina material och inköp och jag kommer inte att hamna på över 35k. Vilket jag utan några större problem kunde fått till den dubbla summan om det hade varit så. Kompisen som är rörläggare som hjälpte mig med lite rördragning pratade på ca 100-150k ifall deras firma skulle göra allting.

Beroende på hur bråttom det är med att få badrummet klart så hade jag definitivt kikat på att göra det själv, men var beredd på att det tar tid, men man lär sig troligt mycket och sparar väldigt mycket pengar.

Hoppas mina svar var till någon hjälp :)

//Fredrik
 
  • Gilla
nizzehult
  • Laddar…
nizzehult
Tack för utförligt svar!
Ja badrummet är - som i de flesta renoveringar - den dyraste och svåraste delen. Mycket kan man göra själv men mycket får man inte ens göra själv - i en lgh iaf.
Den här har plastmatta och plastväggar, duschkabin och halvgammalt porslin. Omodernt, visst, men inte oanvändbart som det står. Några större rörarbeten behövs inte vid en renovering däremot ska porslinet och några skåpar bytas ut. IKEA kanske? Duschhörna typ rak duschvägg duger gott. Men så var det golvet...Kan tänka mig att plastmattan är limmad så den måste bort. Klinker känns bäst och här finns det ju alla prislägen men det behöver inte vara nåt exklusivt. Samma med väggarna, en halvkakling rent allmänt och kanske helkakling i duschhörnan med vanligt vitt kakel - kanske med en brytning i mitten - är helt OK. Badrummet är på ca 6kvm.
Tätskikt och kakling/klinker lämnas bort. Räcker 100' tro?
 
nizzehult nizzehult skrev:
Tack för utförligt svar!
Ja badrummet är - som i de flesta renoveringar - den dyraste och svåraste delen. Mycket kan man göra själv men mycket får man inte ens göra själv - i en lgh iaf.
Den här har plastmatta och plastväggar, duschkabin och halvgammalt porslin. Omodernt, visst, men inte oanvändbart som det står. Några större rörarbeten behövs inte vid en renovering däremot ska porslinet och några skåpar bytas ut. IKEA kanske? Duschhörna typ rak duschvägg duger gott. Men så var det golvet...Kan tänka mig att plastmattan är limmad så den måste bort. Klinker känns bäst och här finns det ju alla prislägen men det behöver inte vara nåt exklusivt. Samma med väggarna, en halvkakling rent allmänt och kanske helkakling i duschhörnan med vanligt vitt kakel - kanske med en brytning i mitten - är helt OK. Badrummet är på ca 6kvm.
Tätskikt och kakling/klinker lämnas bort. Räcker 100' tro?
Det enda du inte FÅR göra är fasta elinstallationer, allt annat får du göra. Spelar ingen roll om du bor i egen villa eller bostadsrättsförening. Föreningen kanske säger att du inte får men de säger bara så för de är antingen okunniga eller rädda att det ska bli fel.

Fackmannamässigt arbete behöver inte utföras av en fackman. Det betyder att man följer tillverkarnas monteringsanvisning och gällande branschregler och har man inte kunskaperna så läser man sig till de.
 
nizzehult
P preben1 skrev:
Det enda du inte FÅR göra är fasta elinstallationer, allt annat får du göra. Spelar ingen roll om du bor i egen villa eller bostadsrättsförening. Föreningen kanske säger att du inte får men de säger bara så för de är antingen okunniga eller rädda att det ska bli fel.

Fackmannamässigt arbete behöver inte utföras av en fackman. Det betyder att man följer tillverkarnas monteringsanvisning och gällande branschregler och har man inte kunskaperna så läser man sig till de.
Jo, i sak har du nog rätt men händer det nåt i en BR som drabbar tredje part kan det bli kostsamt om man själv utfört jobbet. Även om man är händig och läst på. I en villa drabbar det bara en själv och då blir det eventuellt en match man måste ta med försäkringsbolaget men ingen annan drabbas.
Jag är rätt säker på att det i vissa BRF är inkskrivet i stadgarna att arbeten i vårtrum som rör vatten och avlopp måste utföras av fackman, det duger alltså inte att man har läst på och agerar fackman själv. En auktorierad fackman anses även ha försäkringar som täcker upp om nåt fel uppstår och såna tvister kan bli jobbiga att driva för BRF ifall försumlighet ska bevisas om motparten är den som bor där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.