Ett pärlband av paviljonger i hårda och mjuka material vindlar fram ner mot vattnet ute på Älgö. En formsäker Petra Gipp bygger rum ute och inne med hjälp av ljus, trä och betong.

Du kan läsa artikeln här: Örnberget med rum ute och inne
 
Jag gillar det. Schysst att det är så oregelbundet. Fint!
 
Får lite försvarsmaktens gamla bunkervärn feeling på huset.
 
  • Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
Snyggt. Men kanske lite komplicerat? blir många meter vägg ger en relativt sett, hög kostnad för uppvärming. Sen undrar jag hur bra det funkar med panoramafönster i muggen med tronen i blickfånget. Vore kul med en rapport om några år kring hur bra alla uttänkta funktioner egentligen fungerade..
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Gillar tankarna, men implementering/gestaltning/lösning är som all annan modern arkitektur ett alexanderhugg rätt i granit.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Där vill jag inte bo. Inte ens om jag fick betalt för att bo där. En drös med lådor bredvid varandra i bunkerstil.
 
  • Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
Bortsett från eventuellt högre energikostnad med alla väggar tycker jag huset är läckert och tilltalande. Insynsproblemet är inte ett problem för mig - jag har själv samma "problem" med stor bastuglasvägg och bad mot naturen. Eventuella kor eller rådjur får gärna titta in. Däremot gillar jag inte den lilla betongtrappan mot köket. Den vill jag gärna ha i trä pga snubbel/fallrisken. Betonggolven är underbara och jag har levt med sådana nu i tolv år. Men jag har mindre mjuk matta nedanför trappan (fallrisk igen). Jag tycker den moderna, förenklade arkitekturen som minimaliserar pryttelsamlandet är befriande.
 
  • Gilla
crappyusrname och 2 till
  • Laddar…
Jag gillar denna typen av minimalistiska-svulstiga projekt som det ändå lyser av omtanke och mycket kärlek i materialvalen. Betongen och takpanelen funkar ju fantastiskt bra ihop tycker jag.
Nån som vet vilken sorts panel det är i taket?

Dock håller jag med om energiåtgången. :)
 
Läckert hus. Gillade materialvalen. Det första som stod mig dock är placeringen på toastolen kontra panoramafönstret och uteplatsen. Förstår tanken med att kunna sitta på tronen och njuta av utsikten men är det så trevligt att kunna ha ögonkontakt med gästerna ute på uteplatsen när man sitter och gör nr 2?
Likaså blir det ju väldig insyn till badkaret om man vill ha en lugnt stund där samtidigt som folk befinner sig på uteplatsen,
 
Redigerat:
K kuntri skrev:
Jag gillar denna typen av minimalistiska-svulstiga projekt som det ändå lyser av omtanke och mycket kärlek i materialvalen. Betongen och takpanelen funkar ju fantastiskt bra ihop tycker jag.
Nån som vet vilken sorts panel det är i taket?

Dock håller jag med om energiåtgången. :)
Takpanelen ser ut som plank i diverse olika bredder, en del är plansågade och en del är rundade, förmodligen tagna från ytterdelen av träden, sk valkanter, då dom är rätt ojämna på sina ställen.
 
Äsch! Man ligger väl inte i badkaret när man har gäster! Och toan är så långt in i rummet så där "syns" man inte. Jag har visserligen satt upp en rullgardin i badrummet men den används aldrig.
 
yonna yonna skrev:
Äsch! Man ligger väl inte i badkaret när man har gäster! Och toan är så långt in i rummet så där "syns" man inte. Jag har visserligen satt upp en rullgardin i badrummet men den används aldrig.
Man kan ligga i badkaret när man har gäster som övernattar, eller när det dyker upp spontangäster. Men det kanske kan vara ett effektivt sätt att hålla gäster borta att ha det så där.
 
yonna yonna skrev:
Äsch! Man ligger väl inte i badkaret när man har gäster! Och toan är så långt in i rummet så där "syns" man inte. Jag har visserligen satt upp en rullgardin i badrummet men den används aldrig.
Nej är man bara ett vuxet par som bor i ett hus så kanske man inte badar när man har gäster men har man tonårsbarn så kanske barnet hellre tar ett bad än umgås med föräldrarna och deras gäster och vice versa.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Fint hus, hoppas träet grånar en del, lite mycket fjällstugekänsla i sin nuvarande stil.

Otroligt stora fönster, man undrar vad de kostar, samt vad huset kostar att värma upp. Vi har vanliga 1,10x2,20 elitfönster i vardagsrummet och det känns kallt på vintern när man står nära dem, och 'även om man ligger på golvet. Då är det ändå 3 glas energifönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.