kristofer12345

Har en wilo yonos para.. och den beter sig som klippet jag bifogar..titta!!
I manualen str det :fel/åtgärder?! Bifogar även detta..
Jag tolkar ju filmen som att den blinkar röd och grönt o inte bara rött..den börjar göra detta mär den blir överhettad känns det som. Har en kraftig pump o vid blåsiga dagar kan jag få upp till 50/55 grader utlopp från pumpen o då blrjar cirkpumprn o bete sig såhär.. känns som den inte klarar mer än runt 45 grader, eller?! För det verksr ju ej som den är sönder då jag stänger av pumpen drar ut elsladden til cirk pump o låter den vila så är den igång på grönt ständigt ljus igen...hjälp mig någon som varit med om detta. Mer info finns ej i manual!

Mvh
 
  • Skärmdump av manual för felsökning av Wilo-cirkulationspump med information om diodbeteenden och åtgärder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en Wilo Yonos para-cirkulationspumps manual med felsökningstabell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Det är fel på din pump , dessa cirkpumpar klarar +80C utan vidare , troligtvis är det något i elektroniken som fallerar när det blir mot +45C och det är inget ovanligt när det gäller elektronik , det kan vara en kortslutning på några varv i lindnigen som gör en hög temp i den
Ledsen , blir nog till att byta pump
 
kristofer12345
Hej
L Liteavvarje skrev:
Det är fel på din pump , dessa cirkpumpar klarar +80C utan vidare , troligtvis är det något i elektroniken som fallerar när det blir mot +45C och det är inget ovanligt när det gäller elektronik , det kan vara en kortslutning på några varv i lindnigen som gör en hög temp i den
Ledsen , blir nog till att byta pump
!

Hej!

Kortslutning i lidningen!? Vart sitter den och hur kan jg se detta!? JAg har aldrig stött på detta problem tidigare över 45 grader utan problem..
 
kristofer12345
Kan man mäta det på något sätt innan man bytar pump!?
 
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Det är fel på din pump , dessa cirkpumpar klarar +80C utan vidare , troligtvis är det något i elektroniken som fallerar när det blir mot +45C och det är inget ovanligt när det gäller elektronik , det kan vara en kortslutning på några varv i lindnigen som gör en hög temp i den
Ledsen , blir nog till att byta pump
Ska cirkpumpen vara varm.. för hela systemet går ju o köra upp til 45+ plus men sen kan det stanna..så klarar man sig på dem grderna så funkar det ju
 
L
En cirkpump drar så lite , att om det blir kortis i lindningen på några varv , så löser inte säkringen ut , den kan snurra åratal med mindre effekt utan märka det ., däremot så uppstår det en värme för detta . den värmen är högre än tempen på vattnet , eftersom pumpen är av blöt typ , så kyls den ned , normalt skulle tempen i motorn öka ända till hela lindningen kolar upp och säkringen löser ut , men kan inte anta så hög temp p-g-a avkylning
Angående mäta så kan det vara svårt då den innehåller elektronik som beter sig lite varierande vid mätning , andra torra pumpar kan man lukta i kopplingslådan och känna en frän doft , då är den bränd , prova att lukta där om det går att öppna ett lock
Cirkpumpen blir alltid varm : detta med att klara sig upp till 45 är nog inte helt riktigt , den kan stanna i morgon eller om ett par timmar , ingen som vet
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
En cirkpump drar så lite , att om det blir kortis i lindningen på några varv , så löser inte säkringen ut , den kan snurra åratal med mindre effekt utan märka det ., däremot så uppstår det en värme för detta . den värmen är högre än tempen på vattnet , eftersom pumpen är av blöt typ , så kyls den ned , normalt skulle tempen i motorn öka ända till hela lindningen kolar upp och säkringen löser ut , men kan inte anta så hög temp p-g-a avkylning
Angående mäta så kan det vara svårt då den innehåller elektronik som beter sig lite varierande vid mätning , andra torra pumpar kan man lukta i kopplingslådan och känna en frän doft , då är den bränd , prova att lukta där om det går att öppna ett lock
Cirkpumpen blir alltid varm : detta med att klara sig upp till 45 är nog inte helt riktigt , den kan stanna i morgon eller om ett par timmar , ingen som vet
Ok jag förstår.. men är det cirkpumpen jag behöver byta eller min värmepump!?
 
L
Bara cirkpumpen , vilken VP har du , det har inte framgått här
 
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Bara cirkpumpen , vilken VP har du , det har inte framgått här
Men fattar ej hur den kan gå ett tag o sen kapitulera.. läs deras manual så som min gör behöver man ej byta den.. utan den går sedan automatiskt till rätt läge igen o det gör den..
 
kristofer12345
Här
 
  • Skärmklipp av driftstatus och felavhjälpningsguide för en pump med orsaker och åtgärder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Har du vatten i systemet , ser lite kort ut på manometern , men syns dåligt , svarta visaren ser ut att vara mot noll
 
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Har du vatten i systemet , ser lite kort ut på manometern , men syns dåligt , svarta visaren ser ut att vara mot noll
Jag har mkt vatten japp!
 
kristofer12345
V
 
  • Tryckmätare för VVS-monterad på kopparledning med röd säkerhetsventil ovanpå vit behållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare på en vattenledning med rör och ventiler ovanför en vit trycktank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Men fattar ej hur den kan gå ett tag o sen kapitulera.. läs deras manual så som min gör behöver man ej byta den.. utan den går sedan automatiskt till rätt läge igen o det gör den..
Om tempen ökar i pumpen så finns det en termistor som stoppar den vid hög temp , och startar igen när den kallnat , en normal funktion på många elmotorer
OK Det med vattnet . syns dåligt då mätaren sitter på tvären
Ser även lite lite annat i pannrummet , hur gammal är installationen , har du gjort den själv ,
cirkpumpen är en färsk modell , finns det garanti på grejerna , o.s.v
För övrigt är det väl lite att pyssla med för att ordna upp elen för en elektriker
 
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Om tempen ökar i pumpen så finns det en termistor som stoppar den vid hög temp , och startar igen när den kallnat , en normal funktion på många elmotorer
OK Det med vattnet . syns dåligt då mätaren sitter på tvären
Ser även lite lite annat i pannrummet , hur gammal är installationen , har du gjort den själv ,
cirkpumpen är en färsk modell , finns det garanti på grejerna , o.s.v
För övrigt är det väl lite att pyssla med för att ordna upp elen för en elektriker
Garanti finns men leverantör vill kunna få det förklarat o menar på att den ej är sönder utan bara bryter för att starta upp igen o menar det är något annat.. så därför undrr jag också vad det kan vara för fel i o med den går ett tag sen slår av o sen på igen o oftast händer detta vid lång körning av vp eller över 45 grader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.