Jag har prövat alla era tips. Det finns ingen besökstid. Det går inte att komma fram på telefon. Jag har klickat runt på kommunens hemsida och försökt ladda ner allt jag kan som skulle kunna ha med saken att göra.

Jag har gjort ett sista försök och skickat ett e-mejl till kommunen.

Eftersom att detta projekt fortfarande befinner sig i vad som kallas fantasi stadiet om man arbetar enligt Walt Disney modellen, så lägger jag denna fråga på is om jag inte får något vettigt svar på mitt mejl.

Vad händer om jag skulle lämna in en bygganmälan i onödan? Kostar det pengar att lämna in en bygganmälan?

:p
 
L
Vad ska du ha bygganmälan för , din fiskdamm , glöm det behövs inte , det är som att göra en damm med sprut i himlen
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Rund murad stenbrunn i trädgård med krukor på kanten omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag skulle bygga något liknande detta så menar du att det inte finns på kartan att jag behöver bygganmälan.

Jag trodde att stenarna är att anse som en mur. Det är inte säkert att det behövs bygganmälan men det kan vara så att det behövs jag tror.

Jag har alltså fel menar du :) I så fall är det den bästa nyheten någon har gett mig denna lördagskväll :)
 
L
Vad jag förstår så är det ingen byggnad utan en damm , däremot om du höjer marknivå mer än 0,5 m ska du ha marklov , en pool är en grop i marken . en badtunna inget bygglov ,
inte heller till en näckrosdamm e.t.c , kanske inte om du gör en sjö , det vill dom nog veta
Så du kan nog simma lugnt tillsammans med dina fiskar
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
L
Du kan göra en pool hur du vill , rund , fyrkantig , avlång (2 m bred ) i vinkel med ett djup på 50 cm och annan del 1 meter , gräv ned den till Ca 1 meter eller djupare och ha en övre kant på 50 cm , frågar dom vad har du gjort här , svara då det är min pool ( men det är fiskar i den )
Javisst jag tycker om att bada med mina fiskar och dom putsar mig , du får ju bada med vem du vill , se bara till att ett badlakan hänger i närheten
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Du håller alltså med mig om att det är 50 cm som gäller i "värsta fall" ;)

Det är bara det att marken sluttar så mycket att en del av dammen kommer att behöva vara upphöjd cirka en meter över markytan, på ena sidan.

Eftersom att dammar och poler har inbyggt vattenpass så kan jag inte fuska på denna punkt :)

Jag har inga planer på att ändra marknivån utan bara att bygga en del av dammen ovan marken i form av en formgjuten och vattentät mur.

För att anlägga mur är det ju eventuellt i "värsta fall" bygglov som gäller.

Jag hoppas att jag snart får ett e-mail från kommunen där det står att jag inte "bor i detaljplanerat område och sammanhållen bebyggelse". Men om jag gör det så är det i och för sig inte hela världen.
 
L
Jag tänkte på en angående konstruktionen , kan du tänka dig att mura upp med leca sedan ha en 10 mm duk på indsidan , mäta av och beställa en poolduk , min till poolen ( enlite )
3X4X1,5 meter 6500 finns i olika färger
Angående höjd över mark är det nog inga problem , går ju att skotta lite mot den ca 20 cm ,
för att få en bättre isolering mot botten , mindre frysrisk
 
  • Gilla
stki och 1 till
  • Laddar…
Jag funderar på att stapla upp "skalblock" och sedan fylla dem med betong för att avsluta jobbet med att måla dem med någott för ändamålet avsett tvåkomponentigt flytande gummi. Som också finns också i alla färger.

Om jag bygger dammen en meter över jorden och sedan öser en halv meter jord mot den upphöjda delen så är det alltså ok :) Men då är det lungt.
 
L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag funderar på att stapla upp "skalblock" och sedan fylla dem med betong för att avsluta jobbet med att måla dem med någott för ändamålet avsett tvåkomponentigt flytande gummi. Som också finns också i alla färger.

Om jag bygger dammen en meter över jorden och sedan öser en halv meter jord mot den upphöjda delen så är det alltså ok :) Men då är det lungt.
Skulle tro det , men tänk på färgen eller vad nu blir , om dina kelgrisar tål det , försök fråga fiskkunniga om det , så du inte faller i en grop
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Skulle tro det , men tänk på färgen eller vad nu blir , om dina kelgrisar tål det , försök fråga fiskkunniga om det , så du inte faller i en grop
Du har helt rätt i din tankegång. Men jag pratar alltså om för ändamålet avsedd "flytande dammduk" av någon form. Ibland behöver man tvätta denna "duk" och torka bort tvättvattnet innan man fyller dammen på riktigt.
 
  • Gilla
stki
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Ja...jag har gjort det många gånger det är ju bra motion, gratis!
Du behöver ca :
Ca 12ton gjutgrus 0-8
Och 12 ton makadam 8-16
Och 800 kg cement.

Ca 200 blandningar i en vanlig liten tombola.
Det var 10 kubik betong som vi pratade om :)

När du/ni har gjort det själv hur många personer har ni då varit?
 
larsbj larsbj skrev:
Ca 200 blandningar i en vanlig liten tombola.
Jag läste om tråden och såg att den frågan redan är besvarad på sätt och vis :oops:
 
Jag har fått glada nyheter från kommunen det är bra att bygga en 120 cm hög mur om jag vill, förutsatt att grannarna säger ok?

Om vi förutsätter att grannarna säger ok.

Jag vet att jag får göra markförändringar på 50 cm utan bygglov/marklov. Innebär detta att jag först kan höja marken 50 cm och sedan bygga en 120 cm hög mur ovanpå markhöjningen?
 
L
Svar ja faktiskt , är enligt regelboken , sedan om muren står en bit in på tomten , sådär 5- 7 meter och inte i tomtgräns , behöver du inte fråga grannen
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.