Hej!

Idag fick jag ont i magen, jag var en sväng nere i vår tvättstuga och skulle ta fram kläder. Och ser att jag har fått väldigt mycket fuktgenomslag och bubblor på min ny dränerade källarvägg.

Bakgrund.
Sutterängvilla från 60 talet.
Vid köp så var bland det första vi gjorde att dränera om grunden , arbete gjordes av en Firma, och de använde sig av lösningen ignucell.
Omdräneringen gjordes Januari 2017

Jag hade sedan innan sett fuktgenomslag i garagdelen, och även en liten bit i tvättstugan. Men detta som jag såg dag, det är helt otroligt.

Det är föregående ägare som målat tvättstugan, jag vågar inte svara för vilken färg de använt. Men jag är 90% säker på att det är Landoras källare och förråd då det stog kvar en sådan burk vid köpet. I samma kulär.

Sätter man handen emot denna del av vägg, så känns det märkbart kallare än en annan del av yttervägg. Precis ovanför finns där en trapp. Det ser ni på ena bilden, men även väggen till höger sett inne har samma problem med fuktgenomslag. Där finns gräsmatta, med en ca 20 cm del ut från grunden som jag har lagt singel för att undvika jord osv närmast grunden.
Och vi la en ny gång in till huset i när grävningen var klar, då la vi singel som underlag, inget annat.

Se bifgade bilder, jag ska så klart ta kontakt med firman som gjorde jobbet, men de är ju inte direkt tillgängliga nu, och jag behöver få lite råd och tips här o nu...

Källarvägg med fuktgenomslag och blåsbildning, synliga skador på målningen, närbild på en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktgenomslag och bubblor på källarväggens hörn med synlig skada på målfärgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Rickard
 
L
Vad är det för snedtak där ,, en trappa på utsidan eller
 
L Liteavvarje skrev:
Vad är det för snedtak där ,, en trappa på utsidan eller
Ja precis, trappan in till huvudentré
 
L
Det bubblor på väggen är under trappen , och inte på den sneda delen
Det inte så att det kommer in via trappens anslutning till väggen på något sätt , betongen är ju skarvad i underkant och då kan vatten från trappan gå runt ( som det kallas ) och väta igenom ,
Ser lite högt ut med bubblorna , tror inte det kommer från någon dålig dränering , dräneringen ligger utanför väggen under golvnivå och är tveksamt något fel på den , då skulle det vara mycket blötare vid golvet
Tror mer på att trappan behöver en omgång med tätning ,, asfalt eller annat .
 
@Liteavvarje Helt rätt, bubblorna är inte på "trappen" utan på vägen direkt under trappstarten kan man ju säga. Nej, dränerigen kanske det inte är fel på , men isoleringen som man lagt på ytterväggen i form av ignucell plattorn borde väl ta hand om och leda bort ev vatten som rinner ner? Det är även bubblor på väggen som är till vänster. De skrapade ju bort mycket av den gamle asfalten när de isolerade väggen. Kan man tagit för mycket, eller fel?
 
L
Tror inte att det har med att skrapa bort tjära eller att ha platon som gör detta problem , troligtvis rinner det vatten ( inte fukt nu ) på väggens utsida , som kommer uppifrån , från trappan eller annat stannplan utanför dörren .
Inget ovanligt med ett sådant fenomen , samt att vatten har inte ont i ryggen , det kan gå i en spricka 3 dm bort och komma fram lite varstans , ingen som vet
Vattnet kan även runda sista steget på trappen och svänga in i väggen ,
( finns en anslutningsspricka där , trapp ,vägg ) det är innanför ev. isolering och platon
 
@Liteavvarje Aa, då är jag med hur du menar. Men bör man inte tagit detta i beaktning när man grejade med nytt fuktskydd där? Eller är detta något man får räkna med att fixa själv i samband med detta?

Känns lite just nu som att jag i min förhoppning om att förbättra dränering och inomhusklimatet, bara har gjort det värre?

Ska se om jag kan ta en bild imorgon så man ser hur det ser ut ute.
 
L
När man dränerar och sätter pordrän platon eller annat , så sätts det som en kavaj på väggen ,
och om det då kommer vatten uppifrån ( rinner utanför kragen på kavajen ) och följer väggen
så kan inte den avledas ut från väggen ,
Går att prova , och se om det kan hjälpa med att torka upp ordentligt vid nedersta steget och stryka med asfalt , ( finns det trappnos , det är när steget går ut ca 2-3cm utanför ) ända upp till under den om det finns , blir det bättre , svårt att värdera , så går det att klistra en asfaltspapp som för ut vattnet utanför platon , ungefär som ett fönsterbleck
Men ingen garanti för att det hjälper , men en början
 
Här kommer två bilder som visar trappkonstruktionen.
En utomhustrappa av tegelsten med svart räcke vid en husentré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappsteg av rödaktiga tegelstenar vid en svartmålad vägg med metallräcke och grusad ytterkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rengör och hydrofobera trappan samt en del av väggen.
 
L
OM jag inte misstolkar fotona så är det ett genomslag i framkant på trappan , det syns att vattnet går runt trappnosen och följer väggen ner , troligtvis mellan matta och vägg.
Tror du ska frilägga ner till mattan och se på väggen , det är nog rinningar där .
Börja med det och återkom med vad du hittar , det finns lösning även för det här
 
Hej, Och tack för att ni engagerar er i mitt problem.

@Liteavvarje Ja, det kan nog stämma att det ringer ner via trappstegen och över kanten, sedan följer det säkert ytterväggen ner. Där är ju även genomslag på andra väggen, alltså den som man ser med en liten ruta på, så även där rinner vatten rakt ner. MEN, bör inte detta vara ett "problem" som systemet ska ta hand om? Läser man på Ignucell´s hemsida så ska man montera en "plåt" längst uppe på skivorna, som ska mjukfogas in mot grunden. Är det då inte meningen att vatten ovanifrån ska rinna av här? Och inte bakom?

Vad som gör mig mest ledsen, är att jag inte hade detta problemet innan vi gjorde detta jobbet, vilket för mig låter som att när man skrapade bort kallasfalten, eller vad som satt på väggen innan så öppnade man också upp för detta problem. Innan bör ev ytvatten ha runnit ner från trappen, och sedan så runnit utanför asfalten.


@Needas Något bra tips på vilket teknik, tillverkare av "medel"?

Firman som gjorde jobbet ska komma i veckan och kollla på detta, men jag har inget jätte hopp om att de ser det som att det skulle vara deras ansvar/fel. Och det kanske det inte är heller, men för mig så är det ett problem som kommit efter deras jobb, så iallfall lite ansvar tycker jag ligger där, vi kan ju inte vara de ända i sverige med denna konstruktion på trapp...
Och jag har ju börjat tänka för mig själv, om detta kan hända här, varför skulle det inte kunna hända över hela grunden?

Kollar man tex på platon, så ska man lägga ett slutlager med puts över denna kantlist, just för att förhindra att ytvatten rinner ner innanför mattan?

" Fäst kantlisten med spik vid markeringarna. Efter fastsättning av listen läggs ny puts mot kantlisten. På detta sätt förhindrar du att exempelvis vatten i form av slagregn rinner längs fasaden ner i Platonspalten."




Skulle en tänkbar lösning vara som nedan

Rengöra hela trappen
Behandla trappsteg, vägg med något fuktavvisande medel, tips?
Under trappnosen så smetar jag på asfalt, och ser till att ytvatten avleds utöver plåten som man ska montera ovanför skivorna.
 
L
Det med att ta bort lite asfalt här och där , det är för att ev. fukt i väggen bakom ska ånga ut så inget fel i det . Däremot så ska överkanten på platon skyddas så att det inte kan rinna in vatten bakom den .
Det är det som händer med din trapp , utmed husfasaden uppkommer inte detta , då takfoten
skyddar mot vattenpåslag av större art , normalt sätts en överkant mot grunden , så vatten ska gå ut utanför platon . men den måste vara tät mot grunden annars fungerar det inte .
Det finns en sak till att kontrollera ,, hur ser det ut med marklutningen mot trappan , kan det bli en sjö framför trappan vid häftigt regn , så kommer vattnet att stiga över platon om den ligger under och inte över mark , och rinna bakom , detta är en klassiker ,

Rengöra hela trappen : inte nödvändigt

Behandla trappsteg, vägg med något fuktavvisande medel, tips?
:: Då måste nog alla plattor läggas om

Under trappnosen så smetar jag på asfalt, och ser till att ytvatten avleds utöver plåten som man ska montera ovanför skivorna. ::

Det kan bli lite svårt att få fäste med asfalt där , måste vara riktigt torrt , ta asfaltsklister och någon asfaltsmatta , den tar lite tid att torka , helst ska det vara varmasfalt , försök att klistra den så den slutar strax över mark
 
Hej,

Har precis kommit tillbaka utifrån, där jag tog bort singeln jag lagt i gången och leta upp själva plåten som ligger överst på skivorna. Där ska man enligt monteringsanvisningar ha en mjukfog eller likanda mellan plåt och husvägg. För att minska chansen för vatten att rinna bakom misstänker jag.

http://www.nordictherm.se/wp-content/uploads/2010/09/Monteringsanvisning_kallarvagg.pdf

Men, jag hittar då ingen sådan mjukfog någonstans utmed hela trappans längd, se nedan bilder.

Så nu blir jag lite orolig att någon sådan mjukfog inte finns någonstans runt huset, iofs är det väl få ställen som blir så utsatta som här, där hade man ju istället velat att putsen går över.

Chans till vattenpöl eller att det rinner emot bedömer jag som väldigt liten, då jag dels har varit noggrann med lutningen, och jag har singel i min gång, så så det samlas inte vatten någonstans.

Närbild på en husgrund utan mjukfog där plåten möter väggen, med synlig singelgång nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på husvägg utan mjukfog där trappans plåt möter väggen, ovanför en bädd av singel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en husgrund utan mjukfog, med synliga plåtar under tegelstenar och en bädd av singel längs kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt utrymme mellan husvägg och översta plåten på en trappa utan synlig mjukfogningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en husgrund med saknad mjukfog mellan plåt och vägg, omgiven av singel och betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
Japp!
Där har du troligtvis orsaken! Provgräv lite här och var runt huset. Troligtvis finns det inte någon mjukfog någonstans! Ligg på firman ordentligt, och ge dig inte för någon raljant bortförklaring.
Börja så.

Staffan
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.