AC skrev:
General Failure: Hur döljer du ventilationen? Tillåter inneväggarnas tjocklek att man leder rören där?
De flesta rören på övervåningen kommer att dras i en garderob. För övrigt så kommer rören att kläs in i "lådor" och i ett fall kanske vi ökar tjockleken på en vägg så att röret rymms i väggen.
 
Nu är det golvspån lagt i sista delen på övervåningen. Fler bilder på hemsidan som vanligt.

20030107-2.jpg
 
Spisventilationens anslutning mot yttertaket

20030109-3.jpg

Lucka mot vinden

20030109-6.jpg

Spisventilationen monterad

20030109-1.jpg
 
Taket i allrummet och hallen plastat och redo för isolering

20030116-1.jpg

20030116-2.jpg
 
Äntligen dags för nya bilder :). Kameran har varit bortslarvad ett par dagar...

Centraldammsugaren installerad (mer eller mindre)
20030122-2.jpg

Taket i vardagsrummet har fått panel och köksskåpen har fått en tillfällig placering
20030122-3.jpg

Vinden har blivit isolerad
20030122-5.jpg

Fler bilder finns på hemsidan
 
Dagens bilder

Sovrummet har fått takpanel
20030127-1.jpg

Fönstersmygar monterade
20030127-2.jpg

 
GF var har du installerat CDn? dörren på bilden ser så fin ut.
Det verkar gå så fort att få allt på plats.
Väntar med spänning på att se köket färdigt. Vad är det för färg/träslag ni har valt?
En sak som jag funderade på var vinden. Kommer det att se ut så där för oss också när de blir klara med att spruta isoleringen?
Var får man plats sen på vinden för att lagra prylar ? :-/
Jag hoppas att jag blir lika duktig som du med att presentera bilder och kommentarer från bygget.
 
Sweli skrev:
GF var har du installerat CDn? dörren på bilden ser så fin ut.
Det verkar gå så fort att få allt på plats.
Väntar med spänning på att se köket färdigt. Vad är det för färg/träslag ni har valt?
En sak som jag funderade på var vinden. Kommer det att se ut så där för oss också när de blir klara med att spruta isoleringen?
Var får man plats sen på vinden för att lagra prylar ? :-/
Jag hoppas att jag blir lika duktig som du med att presentera bilder och kommentarer från bygget.

CDn är i groventren sidanom värmepumpen och ovanför tvättmaskin/torktumlare.

Köksluckorna är Ballingslöv Meny vit. Målade luckor alltså.

Eran vind kommer nog att se ungefär likadan ut - fast större skulle jag tro. Vi har ganska låg taklutning (27 grader). Sammantaget med att det inte är full takhöjd på hela övervåningen så gör det att vår vind blir väldigt liten. Att lagra grejor på våran vind är bara att glömma.

Sedan är det ju frågan om vad man ska ställa grejorna på. Isoleringen mår ju inte så bra om man ställer lådorna med julpyntet på den. Det syns inte på bilderna men det finns en spång strax ovanför isoleringen som man krypa på. Om vinden var större skulle man kanske kunna bygga ut spången till ett plan som man kan ställa grejor på. Alternativt så isolerar man upp till taknock och har mindre isolering i vindsbjälklaget. Då skulle man bygga golv ovan på vindsbjälklaget.
 
Kan man inte lägga golv på isoleringen ?
Det hade jag tänktmig göra.
 
Sweli skrev:
Kan man inte lägga golv på isoleringen ?
Det hade jag tänktmig göra.
Det går, men inte hur som helst. Har ni den typ av konstruktion och isolering som vi har så får man bygga någon form av bjälklag ovanför isoleringen som man lägger golvet på. Golvet ska inte vara i kontakt med isoleringen och man ska inte lägga så mycket golv att man hindrar luftomsättningen. Det finns säkert olika lösningar för att få golv på sin vind. Ta ett snack med eran entreprenör och berätta att ni tänkt ha golv på vinden.
 
Tack det ska jag göra ;D
 
Målaren har varit på besök och spacklat väggarna

20030128-2.jpg


Fönstersmygar i köket

20030128-4.jpg
 
Tiden går bara långsammare och långsammare. Det blir slutbesiktning 21:a februari. Det känns som en hel eeeevighet.

Idag har det börjat komma upp köksskåp:

20030129-2.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.