peternicklas skrev:
Kaffebönor.
Men kaffe är ju uppiggande och urindrivande. Vill du verkligen ha sådana möss?
:p
 
Jag hade liknande problem, vi testade det mesta och hade också hjälp av anticimex. Det som tillslut löste problem var att gå till botten av problemet och bytta ut berört material. Krångligt beroende på vad som har blivit nedkissad, men för er låter det som att det bara är väggskivan och byte av isolering. Vänta först för att se vad som händer.
 
nej men jag tror som sagt inte att det är något sådant heller. i och med att det är på två separata ställen som är helt oberoende av varandra men dock samma vägg som mössen sprungit i. Så rötskador tror jag inte på.
anticimex kände dock ingen lukt alls och det är väl deras jobb att hitta sånt om det nu är de. så hade det vart sådana skador känns det som att dom hade märkt det.
men eftersom det bara är jag verkligen av alla jag bett lukta som känner det så får jag väl bara ignorera det helt enkelt.
 
Hej igen alla. Nu är det så att vi fortfarande har problemet med lukten. Det konstiga är att det luktar olika mycket vid olika tillfällen tycker jag. Kan ju sitta i mitt huvud. Ringde i alla fall hit anticimex för kontroll av lukt. Han tyckte det luktade död råtta först. Men det har vart där ja över 1 år nu då. Så då tyckte han att råttorna hade kunnat använda det som toalett någonstans inuti väggen. Så antagligen behöver vi öppna upp och byta isolering eller dylikt. Så min fråga är anlitar man någon för att göra detta? Gör man det själv? Hur hittar man vart dom har kissat?
Hundra frågor men har verkligen ingen aning om hur det går till annars.
 
L
Möss är nästan rumsrena , fasta saker släpper dom lite överallt , rinnande har dom ett ställe för , brukar synas som bruna fuktgenomslag och luktar inte gott
 
Trots att vi hade mdf skivor? Går det verkligen igenom det?
 
  • Gilla
Århultemåla
  • Laddar…
L
Beror på hur mycket dom gör , och hur länge haft toan där , i vår gäststuga gick det igenom spånet 12 mm , fick byta delar
 
L Liteavvarje skrev:
Möss är nästan rumsrena , fasta saker släpper dom lite överallt , rinnande har dom ett ställe för , brukar synas som bruna fuktgenomslag och luktar inte gott
Håller rakt inte med, har möss inne stup i kvarten (gammalt hus omgivet av åker och skog) och det syns små otrevliga pölar både här och där.
Bytte ut en del av min gamla köksinredning till ny, jättenöjd var jag, i säkert en halv dag innan det visade sig att nu hade mössen fri tillgång till de nya skåpen och kan härja runt bäst de vill. Är gula små pölar överallt i lådorna nu mer... :(
 
L Liteavvarje skrev:
Beror på hur mycket dom gör , och hur länge haft toan där , i vår gäststuga gick det igenom spånet 12 mm , fick byta delar
Hum. Ja jag vet inte alls. Har inte sett något. Problemet är om toaletten är i väggen till badrummet. Då måste vi ta det utifrån. Men frågan är hur man börjar.
 
L
Du bör nog tala med anticimex om lämplig åtgärd sam snickare , är det lockpanel går dom in där i mellanrummet ,, finns musstopp som spikas på undersidan panelen
 
L Liteavvarje skrev:
Du bör nog tala med anticimex om lämplig åtgärd sam snickare , är det lockpanel går dom in där i mellanrummet ,, finns musstopp som spikas på undersidan panelen
Jag har pratat med Anticimex men dom skickade bara ut luktabsorberande kuddar och sen kunde dom inte göra något mer sa den jag pratade med. Så jag vet inte vart vi ska vända oss egentligen. Bäst vore ju om man fick hjälp av någon som hållt på med sådant här
 
L
Kontakta några byggare/företag per telefon och fråga , annars får du inte reda på något vad som kan eller bör göras
 
L Liteavvarje skrev:
Kontakta några byggare/företag per telefon och fråga , annars får du inte reda på något vad som kan eller bör göras
Ja jag får väl göra det. Tack så mycket
 
A AgnesRami skrev:
Hur hittar man vart dom har kissat?
Jag skulle borra små provhål (5 mm typ) där det inte syns så mycket och sniffa. Då känns det om det luktar mer. En annan möjlighet är att bända loss golvsocklar och sniffa bakom dem. Socklarna går ju att sätta tillbaka utan att det syns.

Hur är huset byggt? Mitt består av tre moduler som byggts på fabrik och sedan är de hopmonterade på plats. Mellan modulerna är det ett utrymme där mössen firat julafton. Så om huset är byggt på liknande sätt skulle jag leta där i första hand.
 
Det luktar genom golvsocklar eller snarare under dom. Liten glipa där emellan. Sen luktar det ur eluttaget. Men kanske får provborra helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.