I
Vilka är för och nackdelar med att äga huset eller äga en bostadsrätt?
Ett av mina barn söker hus men har insett att ett hus är för dyrt, ca 4 miljoner i regionen. Däremot kan de köpa sig en bostadsrätt, ett nybyggt hus med trädgård för hälften av summan.
Är det möjligen den nya boendeformen? Är det viktigt vem som äger fastigheten på pappret?
Bostadsrätter har ju varit lite chansartade tidigare men verkar har blivit stabila investeringar fullt jämförbara med egenägt, eller?
 
Då ligger det väl lika mycket lån på bostaden i föreningen kan jag tänka mig. Det är något att vara uppmärksam på.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Som i alla föreningar får man vara beredd på att en majoritet av medlemmarna har en annan åsikt än en själv, dvs. det kan beslutas att föreningen ska ta in ett företag som sköter bortforsling av snö, skötsel av gemensamma ytor osv. fast man vill göra det själv för att få det billigare, eller tvärtom förstås man har inte någon tid att lägga på de gemensamma ytorna men föreningen beslutar att man måste.

Om en allmän ekonomisk krasch inträffar så att en föreningsmedlem tvingas lämna tillbaks sitt hus till föreningen, för att det inte längre går att sälja, får föreningen rejält höjda kostnader som drabbar de som är kvar. Särskilt små föreningar är ju sårbara för detta.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
I fallet med bostadsrätt så tillkommer ju också en avgift till föreningen, vilket på vår marknad brukar göra det något dyrare med bostadsrätt jämfört med eget friköpt hus. Bostadsdättsföreningen får t.ex. inte dra räntekostnader på det sätt en privatperson får göra, och det har ofta en tendens att bli en del gemensamhetskostnader som man slipper (eller kan besluta själv om) när man äger ett eget hus.

Bostadsrätter av fristående hus tror jag inte är framtiden.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
I
D Daniel 109 skrev:
Då ligger det väl lika mycket lån på bostaden i föreningen kan jag tänka mig. Det är något att vara uppmärksam på.
Man kan ju tycka det borde göra det. Jag förstår inte hur de kan ta 2,3 miljoner för ett hus på 120m2 med garage och tomt ca 500m2? Ett friköpt skulle väl kosta nästan dubbelt? Det ska byggas 12 hus första omgången och de skulle bilda en förening, avgiften var bestämd till 5900/mån.
Känns lockande tycker jag.
 
I
BirgitS BirgitS skrev:
Som i alla föreningar får man vara beredd på att en majoritet av medlemmarna har en annan åsikt än en själv, dvs. det kan beslutas att föreningen ska ta in ett företag som sköter bortforsling av snö, skötsel av gemensamma ytor osv. fast man vill göra det själv för att få det billigare, eller tvärtom förstås man har inte någon tid att lägga på de gemensamma ytorna men föreningen beslutar att man måste.

Om en allmän ekonomisk krasch inträffar så att en föreningsmedlem tvingas lämna tillbaks sitt hus till föreningen, för att det inte längre går att sälja, får föreningen rejält höjda kostnader som drabbar de som är kvar. Särskilt små föreningar är ju sårbara för detta.
Risken att det bli osämja i föreningen finns ju. Bara att hoppas det blir likasinnade grannar med social kompetens.
Det ska vad jag förstår byggas många kvarter i ett område, varje kvarter egen förening. Då det är ett bostadsområde borde det väl vara tvunget med samarbete mellan föreningarna, annars skulle det kunna se för jäkligt ut. Vet inget om hur det är tänkt det ska styras.
 
I
Swetrot Swetrot skrev:
I fallet med bostadsrätt så tillkommer ju också en avgift till föreningen, vilket på vår marknad brukar göra det något dyrare med bostadsrätt jämfört med eget friköpt hus. Bostadsdättsföreningen får t.ex. inte dra räntekostnader på det sätt en privatperson får göra, och det har ofta en tendens att bli en del gemensamhetskostnader som man slipper (eller kan besluta själv om) när man äger ett eget hus.

Bostadsrätter av fristående hus tror jag inte är framtiden.
Jag tänkte också så tidigare men när man ser prislapparna börjar man fundera.
Är det inte bra för de som inte är så händiga? Kunna njuta av ett villaboende?
 
engs
ion skrev:
Jag förstår inte hur de kan ta 2,3 miljoner för ett hus på 120m2 med garage och tomt ca 500m2? Ett friköpt skulle väl kosta nästan dubbelt?
Kolla upp hur det ser ut med lån i föreningen, inte sällan har man lån i samma härad som insatsen ligger på genom föreningen. Då är man ändå uppe i en bra bit över 4 miljoner.

ion skrev:
avgiften var bestämd till 5900/mån
Ofta har byggaren bildat förening och förhandlat till sig bra lån de första åren samtidigt som de minimerar avsättningen för underhåll för att hålla avgiften attraktiv mot köparna. Dvs man kan åka på en dubbelsmocka när dessa krockar efter några år.

Med det sagt, det finns naturligtvis massor av tillfällen då det går väldigt bra också, man kanske bor några år, säljer med vinst och kan flytta till en "riktig" villa. Eller helt enkelt trivs väldigt bra att bo i föreningsform.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
BirgitS
ion skrev:
, avgiften var bestämd till 5900/mån.
Vad täcker avgiften av det man normalt betalar själv som villaägare, uppvärmning, vatten, sophämtning, räntor?
Det lär ju inte bara vara löpande kostnader som uppvärmning om det är 5900 kr, för den som köper en nybyggd villa har väl inte sådana driftskostnader.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
I
BirgitS BirgitS skrev:
Vad täcker avgiften av det man normalt betalar själv som villaägare, uppvärmning, vatten, sophämtning, räntor?
Det lär ju inte bara vara löpande kostnader som uppvärmning om det är 5900 kr, för den som köper en nybyggd villa har väl inte sådana driftskostnader.
Länk till objektet. https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-barsebacksby-kavlinge-kommun-hofterupsvagen-hus-2-12482736
Hoppsan! Blev lite fel objekt, men i samma område. Jag vet nästan inget om huset , bara att det var enplans, summor på en höft och 500m2 tomt.
 
Redigerat av moderator:
BirgitS
Be mäklaren om föreningens budget så att det går att se vart pengarna går. För om t.ex. 4 000 av månadsavgiften går till att betala för lån får ditt barn fundera på om hen vill betala de pengarna via en förening eller direkt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Nu kanske jag är överdrivet pessimistisk. Men nybildade bostadsrätter har oftast en totalkostnad, alltså den personliga insatsen plus andel i föreningens lån som kraftigt överstiger vad samma bostad skulle kosta om du köper den som egen fastighet.

Md dagens extremt låga räntor så kan byggföretagen dölja enorma skulder i föreningen, det visar sig bara marginellt på månadsavgiften, iom. de låga räntorna.

Men den dag räntorna då går upp så drabbas du som ägare av en sådan bostadsrätt dubbelt upp. Om dina egna räntekostnader ökar till det dubbla, så kanske månadsavgiften ökar med 80% pga föreningens räntebetalningar.

Fördelen med att köpa en bostadsrätt är bankernas något märkliga sätt att titta på din budget.

De räknar med att du skall tåla en ränta på typ 7% på ditt eget personliga lån plus den nuvarande månadsavgiften. Men de tittar inte på vad som kan antas hända med månadsavgiften om föreningen får 7% ränta på sina lån.

Fördelen är alltså att det kan vara lättare att få till en "godkänd" budget om du köper en bostadsrätt istället för egen fastighet. Men OM vi får de här höga räntorna, så ligger du betydligt värre till om du sitter med en bostadsrätt i en högbelånad förening.

I ngn sorts extremt worst case scnario, så kan din totala månadskostnad för ett radhus du köper för 2,5 milj, med en månadsavgift på 5900.

Antag att 3000 av de 5900 går åt till föreningens räntebetalningar, och att föreningen har 1% ränta. Det motsvarar att föreningen har ett lån på 3,6 milj.

Antag att du själv lånar 2 milj för att köpa bostaden, till 1,5% ränta.

Om räntan ökar till 5% så får du en månadskostnad på 23 000 + 2900 (driftdelen av avgiften) i månaden. Alltså ca 26 000 i månaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pergoteborg och 2 till
  • Laddar…
I
BirgitS BirgitS skrev:
Be mäklaren om föreningens budget så att det går att se vart pengarna går. För om t.ex. 4 000 av månadsavgiften går till att betala för lån får ditt barn fundera på om hen vill betala de pengarna via en förening eller direkt.
Det står , " Utöver månadsavgiften tillkommer varmvatten, hushållsel samt fiber. " Vad de menar med varmvatten, möjligen menar de värme och vatten,,
 
BirgitS
ion skrev:
Det står , " Utöver månadsavgiften tillkommer varmvatten, hushållsel samt fiber. " Vad de menar med varmvatten, möjligen menar de värme och vatten,,
Jag såg det, men även om föreningen skulle stå för uppvärmningskostnaden så är den ju inte hög (jämfört med avgiften) för ett nybyggt hus i Skåne som värms med frånluftsvärmepump, även om huset är halvdant isolerat.
 
I
H hempularen skrev:
Nu kanske jag är överdrivet pessimistisk. Men nybildade bostadsrätter har oftast en totalkostnad, alltså den personliga insatsen plus andel i föreningens lån som kraftigt överstiger vad samma bostad skulle kosta om du köper den som egen fastighet.

Md dagens extremt låga räntor så kan byggföretagen dölja enorma skulder i föreningen, det visar sig bara marginellt på månadsavgiften, iom. de låga räntorna.

Men den dag räntorna då går upp så drabbas du som ägare av en sådan bostadsrätt dubbelt upp. Om dina egna räntekostnader ökar till det dubbla, så kanske månadsavgiften ökar med 80% pga föreningens räntebetalningar.

Fördelen med att köpa en bostadsrätt är bankernas något märkliga sätt att titta på din budget.

De räknar med att du skall tåla en ränta på typ 7% på ditt eget personliga lån plus den nuvarande månadsavgiften. Men de tittar inte på vad som kan antas hända med månadsavgiften om föreningen får 7% ränta på sina lån.

Fördelen är alltså att det kan vara lättare att få till en "godkänd" budget om du köper en bostadsrätt istället för egen fastighet. Men OM vi får de här höga räntorna, så ligger du betydligt värre till om du sitter med en bostadsrätt i en högbelånad förening.

I ngn sorts extremt worst case scnario, så kan din totala månadskostnad för ett radhus du köper för 2,5 milj, med en månadsavgift på 5900.

Antag att 3000 av de 5900 går åt till föreningens räntebetalningar, och att föreningen har 1% ränta. Det motsvarar att föreningen har ett lån på 3,6 milj.

Antag att du själv lånar 2 milj för att köpa bostaden, till 1,5% ränta.

Om räntan ökar till 5% så får du en månadskostnad på 23 000 + 2900 (driftdelen av avgiften) i månaden. Alltså ca 26 000 i månaden.
Mycket tänkvärt, så kan det ju bli. Ska ta upp det med barnen, de är ekonomer båda så det kan de klara ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.