Efter 6h truckkörning kunde jag inte bärga mig, en kall :beer: och på med första lagret spackel. Vägg i renoveringsfas med nylagt första lager spackel runt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
Lite fusk är också rätt? (Läs min avatar!)

Kanske inte på mitt hus, men det måste nog räkans endå!

På svärföräldrarnas stuga sitter numera denna skapelse, en Bosch 7000 AA.
https://www.bosch-climate.se/produkter/luftluftvarme/compress-7000-aa/oversikt/

Väl ute-konsolen är uppe och burken upplyft på gummikuddarna. Samt innerdelen monterad, så var det inte speciellt svårt att installera denna skapelse. Jag fick låna verktyg för att kraga upp kopparrören och vaccuumsuga ledningarna av en kollega på jobbet. Elen fixade elektrikern i familjen.

Numera är allt driftsatt och klart. Oerhört enkelt att installera när man vet hur man ska göra!

(y)

Bosch 7000 AA luft-luftvärmepump installerad på gummikuddar utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
jimmyboy_666 och 2 till
  • Laddar…
Delvis färdigställt vitt räcke på en veranda med en gungstol, målarverktyg och en lekplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sätter upp räcket på verandan. Kom inte längre då det är 100st spjälor som måste målas...
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
LeMans II karusell installerad i ett hörnskåp med öppna svängbara hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då Ikeas karuseller i hörnskåpen är riktigt dåliga valde jag att beställa LeMans II karusell istället (används bland annat av ballinglövs)
Enkel montering med borrmall, rekommenderas om man är "tvingad" till hörnskåp med Ikeas stommar.
 
  • Gilla
hydrolift och 7 till
  • Laddar…
Efter ett års väntan på att delarna skulle målas blev det dags för montering av bokhyllan. Fattas överdel som ger ett hyllplan till ovan öppningen. Fortsättning följer.
 
  • Omonterad träbokhylla utan överdel framför en verktygsspäckad verkstadsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omonterad bokhylla i vardagsrum med en stege bredvid och inredningsdetaljer i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Lyckats bli av med REJÄLT golvknarr..
Golv med MCC spånskiveplattor och tejpade skarvar, synliga skruvar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och japp, jag lyckades få denna upp och ner också, verkar vara varannan gång på detta.. :cool:
Spacklat lite i både vardagsrum och källare. (y)
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Fortsatt att rita upp huset och det tänkta uterummet i Sketchup.
Skiss i Sketchup av hus med tak och angränsande uterum på en datorskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sketchup-ritning av hus med tänkt uterum visad på en datorskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-Sketchupmodell av ett hus och uterum under planering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återstår fortfarande en hel del detaljer innan det är klart men man börjar ändå se ganska tydligt hur det är tänkt att bli.

Är det någon som har erfarenhet av att söka bygglov utifrån Sketchup?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
Fortsatt att rita upp huset och det tänkta uterummet i Sketchup.
[bild] [bild] [bild]

Återstår fortfarande en hel del detaljer innan det är klart men man börjar ändå se ganska tydligt hur det är tänkt att bli.

Är det någon som har erfarenhet av att söka bygglov utifrån Sketchup?
Wow, där har du lagt någon liten timme!
Ser riktigt bra ut när man är noga med detaljerna, själv brukar jag bara dra upp stommar/väggar för att få bättre känsla för plats etc

Bygglovsritningar ska väl vara skalenliga (och måttsatta?) men det är ju inga problem. Välj en standardvy (t.ex. uppifrån), stäng av perspektiv och exportera 2D-vy. Sedan kan man frisera bilden och justera skalan inför print, antingen på papper eller pdf. Lägg även med någon ISO-vy i färg som ger "den rätta känslan" så blir det ännu lättare att diskutera med andra.
Lycka till med bygglovet!
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
pjodden pjodden skrev:
Wow, där har du lagt någon liten timme!
Ser riktigt bra ut när man är noga med detaljerna, själv brukar jag bara dra upp stommar/väggar för att få bättre känsla för plats etc

Bygglovsritningar ska väl vara skalenliga (och måttsatta?) men det är ju inga problem. Välj en standardvy (t.ex. uppifrån), stäng av perspektiv och exportera 2D-vy. Sedan kan man frisera bilden och justera skalan inför print, antingen på papper eller pdf. Lägg även med någon ISO-vy i färg som ger "den rätta känslan" så blir det ännu lättare att diskutera med andra.
Lycka till med bygglovet!
Tack så mycket, ja en och annan timme har väl gått åt. Första gången jag använder Sketchup så ibland kör man ju fast lite och ibland blir jag inte klok på alla linjer som skapas på olika lager. Har en bit kvar som sagt men att få ut måtten verkar ju gå i Sketchup också. Ska fokusera på att göra klart det som krävs för bygglovet och sedan rita vidare invändigt med trappa och tänkta platsbyggda garderober.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
Tack så mycket, ja en och annan timme har väl gått åt. Första gången jag använder Sketchup så ibland kör man ju fast lite och ibland blir jag inte klok på alla linjer som skapas på olika lager. Har en bit kvar som sagt men att få ut måtten verkar ju gå i Sketchup också. Ska fokusera på att göra klart det som krävs för bygglovet och sedan rita vidare invändigt med trappa och tänkta platsbyggda garderober.
Det lättaste sättet att få ut skalenliga och måttsatta dokument från sketchup är med sketchup layout (tror jag det heter). Ingår med konsumentversionen i två veckor(?) innan man måste köpa PRO för att få tillgång till det. Betydligt smidigare.
 
Har precis lämnat in en bygglovsansökan på ett utbygge jag ritat i sketchup. Gjorde ett antal scenes där jag de olika vyerna, typ fasad söder, fasad norr, planritning (en section-cut) etc. och sen förde jag över till layout. Gick riktigt smidigt. Har dock inte fått ok på ansökan än, så de kanske har synpunkter.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Jag har också använt sketchup-bilder till mitt bygglov och gjorde som @pjodden sa. Dvs, exporterade Parallell-projections till 2D i rätt skala så att det blev skalenligt på papperet.
 
Valkyr Valkyr skrev:
Det lättaste sättet att få ut skalenliga och måttsatta dokument från sketchup är med sketchup layout (tror jag det heter). Ingår med konsumentversionen i två veckor(?) innan man måste köpa PRO för att få tillgång till det. Betydligt smidigare.
Okej då gäller det väl att jag snabbar på helt enkelt :)

Kanske återkommer med frågor om jag inte fattar hur man gör.

Tack för alla tips!
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Nyinstallerade vita spjälor på ett husverandas räcke med höstlig trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fått upp alla spjälor till räcket
 
  • Gilla
varmkorv och 5 till
  • Laddar…
Lastbil med kran lyfter byggmaterial till ett hus under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jorå det var den "lediga" helgen det.. :rolleyes:;)
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.