Vi köpte vårt hus för ca 1,5 år sedan.
För ca en vecka sedan så märkte vi att det läckt in vatten i källaren via väggen. Det är fuktigt på väggen och det har blivit en pöl som har spridit sig.
I besiktningspapperna när vi köpte huset stod det (under Säljinformation som är lämnad av fastighetsägaren): "Tre sidor av källaren är omdränerad (inte trädgårdsgaveln) system Platon har använts.".
Det står inte vilket år. Jag tror att jag frågade mäklaren som sa att det var ett bra tag sedan, men det finns inte på papper någonstans.
Jag har grävt och letat denna platonmatta på två av husets sidor, men hittar inget. (Jag har grävt ca 40-50 cm ner). Vi har också kollat i brunnen på tomten, där vi ser ett hål från stuprören komma ut och ett litet hål som går vidare ut från tomten. Vi ser inget dräneringsrör komma ut i den brunnen. Det är lite slam i botten, så vi ser inte exakt hela brunnen. Hela brunnens djup är 195 cm och vattennivån är på ca 55 cm (det är också övre kant på hålet som går ut från tomten).

Min fråga är om ni tror att det verkligen är omdränerat? Kan jag kolla det på något annat sätt? (Jag hittar ingen annan brunn på tomten). Jag tycker att brunnens djup är lite väl litet för att kunna kopplas på dräneringen från huset (med källare som är ca 195cms takhöjd).
Kallas det att det är omdränerat om man bara satt dit en platonmatta utan dräningsrör? Hur djupt kan denna platonmatta sitta? Jag trodde den skulle sitta vid marknivå.

Om det skulle vara så att det inte är dränerat, har jag något att komma med då till säljaren?
 
Platonmattan är ett fuktskydd som ska monteras ända upp till marknivå så har du grävt 40--50 cm så är mattan med all säkerhet inte rätt monterad om det nu ens finns någon. Att montera ett fuktskydd är inte samma sak som att dränera eller vice versa. Det görs dock samtidigt eftersom husgrunden då ändå är framgrävd.

Men du har nog tyvärr inte mycket att komma med till säljaren om detta. Dels eftersom du fått information om att det var ett "bra tag sedan" vilket antyder att dräneringen kan vara i vilket skick som helst. Därtill kommer att det hade varit lika lätt för dig att vid besiktningen uppdaga det som du precis gjort.
 
Det låter ju som det iallafall inte är korrekt utfört. Om det är utfört alls.

Men OM säljaren skulle ljuga om det, så vore det väl mer logiskt att hävda att alla sidorna var omdränerade?

Så troligen har de gjort någonting. Fast de har kanske inte riktigt klart för sig vad som gjordes.

Det kan vara så att den brunn du ser för dagvatten, inte används för dräneringsvattnet, det kanske leds till en stenkista någonstans.

Jag tror det är tveksamt om du kan få ersättning från säljaren.

Det säljaren har skrivit kan ses som en utfästelse, en utfästelse kan, om den är giltig, minska köparens undersökningsplikt. Men en utfästelse får inte vara utryckt i allmäna ordalag, den skall vara specifik, och tydlig.

Ex. taket är åtgärdat, är inte en tydlig utfästelse, och därmed saknar den värde.
Ex. Vi lät firma ABC byta taket 2014, alla plåtdetaljer byttes ut, det användes underlagspapp av typ xyz och pannor .... Är en tydlig utfästelse.

Exakt var gränsen går mellan dessa ytterligheter är svårt att veta, men iom. att det i ert fall inte angavs när dräneringen utfördes, så är utfästelsen ev. lite otydlig. Men de har angivit att system platon användes, vilket troligen inte stämmer. Så, ja svårbedömt.

Den missade tidsangivelsen gör att även OM säljaren är ansvarig så kan ersättningen skrivas ned till nära noll. För om säljaren nu säger, "jag har lite dålig koll på exakt vad vi gjorde då 1972... Så är livslängden på den "omgjorda" dräneringen passerad, därmed lågt värde.
 
Hmm... tack för svar.
Jag är tveksam till stenkistan, för jag vet inte riktigt var den skulle vara. Det är hus/tomter runt omkring och som jag förstår måste väl vattnet från stenskistan sen ta vägen någonstans.

Att det står att det är omdränerat på tre sidor kan vara för att det är en utbyggnad (hall+toa) utan källare och ett uterum på det som kan kallas trädgårdsgaveln.

Så det räcker att säljaren säger att det var gjort för 30-40 år sedan så kan jag inte få någon ersättning?
 
Vad sa din besiktnimgsman vid köpet?
 
Stenkistan är slutstationen på tomten, därifrån sjunker vatten ner i marken.
 
Jag hade ingen egen besiktningsman utan hade en genomgång med den besiktningsman som säljaren använt.
Jag pratade med honom efter jag grävt efter platonmattan (i våras) och han sa att det är inget han kollar efter, utan går på vad säljaren säger. Han sa att källaren var fräsch men hade lite färgsläpp på en av väggarna. Det har jag ju också sett och det skulle vara en av de omdränerade sidorna.
Han sa också att det var nog ett tag sedan dräneringen var gjord.
 
Beskedet om skicket på dränering är ju allmänt hållet och inte så tydligt. Det är enkelt att kontrollera vad som gäller, det har du ju nu gjort. Det kan ju vara så att säljaren gjort en del åtgärder vid tre fasader, men det kanske inte är helt korrekt gjort. Det kan ju också vara länge sedan, Platon har funnits sedan 60-talet. Allt detta hade klarlagts om du gjort en kontroll före köpet. Så det är knappast möjligt att hävda varken att detta är en tydlig utfästelse eller ett dolt fel.
 
L Linnor skrev:
Jag hade ingen egen besiktningsman utan hade en genomgång med den besiktningsman som säljaren använt.
Jag pratade med honom efter jag grävt efter platonmattan (i våras) och han sa att det är inget han kollar efter, utan går på vad säljaren säger. Han sa att källaren var fräsch men hade lite färgsläpp på en av väggarna. Det har jag ju också sett och det skulle vara en av de omdränerade sidorna.
Han sa också att det var nog ett tag sedan dräneringen var gjord.
Nu vet du varför du ska göra en egen besiktning. Då hade den blivit gjord med ditt bästa för ögonen och du hade fått veta inte bara att det nog var länge sen, utan att du behöver kontrollera noggrannare pga färgsläpp (unrar att du då fått veta att det även var förhöjda fuktkvoter).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
O
Finns några varningstecken... Sedan så säger besiktningsmannen att dräneringen är gammal.
Så det blir till å gräva upp plånboken
...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jaha, det är nog så. Det var ju något som vi hade räknat med när vi köpte huset, men eftersom jag inte tycker att det stämmer det som säljaren säger, så tänkte jag fråga här, men det är alltså ändå för länge sedan.

Vi har tömt ur dagvattenbrunnen och vi ser bara ett hål som går in (från stuprören) och ett som går ut från tomten. Hur funkar det om vi vill dränera? Kan man koppla på det där? Och den är bara 195 cm djup, det är ju mindre än vad källaren är. Hur funkar det?
 
Man byter även dagvattenledningar när man dränerar om, så är allt nytt och fräscht sedan.
Hur man ska göra med brunnarna beror på djupen och om det går att få naturligt fall därifrån eller om det krävs pumpar för drän-vattnet.

Oavsett så är det sannolikt vettigt att byta befintlig samlingsbrunn så att den har erforderligt sandfång. Konditionen på utloppsrören bör naturligtvis bedömas i samband med ett sådant här jobb.

Har ni kommunalt vatten/avlopp?
 
Fulkemisten
Skulle även ha separata samlingsbrunnar för dränering och dagvatten. Om det kommer mycket regn och/eller täpps till någonstans så kan man få in större mängder dagvatten i dräneringen och blöta upp ordentligt i väggarna eller till och med i källaren.
 
För att få rätsida på det här måste man hålla isär begreppen och i detta fall troligen två olika system, dagvatten och dränering. Brunnen som TS ser kan omöjligt ha funktion för dräneringen och det funkar inte att ansluta dränering direkt till den, eftersom det systemet ligger över 2 meter djupt, och utloppet från brunnen är på ca 55 cm. Tömningen som ni gjort visade ju inga andra rör in eller ut, så det är inte ett överfyllnadsskydd du ser heller. Troligen för takavvattningen, ev. anslutet till något gammalt kommunalt system.

I pappren står det dock uttryckligen att tre sidor är omdränerade MED platon. Är det nyligen gjort kan man oftast se överkanten på platonmattan precis ovan jord, men är det äldre kan det tänkas ha dolts av ny jord och gödsel i rabatter. Därför är det snarast en fördel att det inte är helt nygjort, för då "saknades inte den synliga överkanten på Platon". TS hade ju skriftlig uppgift på att det var gjort med Platon. Ordet omdränerad i samma mening betyder också att man gjort något åt dräneringen, inte bara monterat Platonmatta på utsida vägg, så det finns fog för att tro att det finns en dränering på åtminstone tre av husets sidor, utfört samtidigt med platonmattan. Den dräneringen ska dock ligga under 2 meters djupt, under golvnivå i källaren om den är utfört. Eftersom det enligt TS inte finns ytterligare brunn på tomten verkar rimligt att den också är ansluten till en stenkista i mark, som säkerställer avrinningen. Ren spekulation från min och andras sida, men som sagt - rimligt.

Ansvaret att kontrollera att Platonmattan fanns där ligger inte på TS, eftersom uppgiften var så tydlig. Om den nu helt saknas, har det varit felaktiga uppgifter i säljarens uppgifter och det får säljaren stå för ( Om han i sin tur kan kräva något från sin besiktningsman beror på deras avtal. En besiktning utförd av marknadens billigaste besiktningsman innehåller troligen en massa friskrivningar, men det är inte TS bekymmer och vi lämnar det )

Jag skulle nog gräva lite mer på något mer ställe och ta foton. Saknas Platon skulle jag först gå till säljaren, ev. via mäklaren. Förhoppningsvis kommer ni överens om något bra redan då. Om inte skulle jag ta dit en markfirma och be dom ta fram dräneringen på ett ställe. Det går fort och kostar inte mycket att gräva en grop. Om dränering också saknas, eller verkar vara original sedan huset uppfördes har du ett fall som du kan prova att driva som dolt fel. Du hade nämligen skriftliga uppgifter på dels "system Platon", dels att huset var omdränerat.
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
J johan.strahle skrev:
För att få rätsida på det här måste man hålla isär begreppen och i detta fall troligen två olika system, dagvatten och dränering. Brunnen som TS ser kan omöjligt ha funktion för dräneringen och det funkar inte att ansluta dränering direkt till den, eftersom det systemet ligger över 2 meter djupt, och utloppet från brunnen är på ca 55 cm. Tömningen som ni gjort visade ju inga andra rör in eller ut, så det är inte ett överfyllnadsskydd du ser heller. Troligen för takavvattningen, ev. anslutet till något gammalt kommunalt system.

I pappren står det dock uttryckligen att tre sidor är omdränerade MED platon. Är det nyligen gjort kan man oftast se överkanten på platonmattan precis ovan jord, men är det äldre kan det tänkas ha dolts av ny jord och gödsel i rabatter. Därför är det snarast en fördel att det inte är helt nygjort, för då "saknades inte den synliga överkanten på Platon". TS hade ju skriftlig uppgift på att det var gjort med Platon. Ordet omdränerad i samma mening betyder också att man gjort något åt dräneringen, inte bara monterat Platonmatta på utsida vägg, så det finns fog för att tro att det finns en dränering på åtminstone tre av husets sidor, utfört samtidigt med platonmattan. Den dräneringen ska dock ligga under 2 meters djupt, under golvnivå i källaren om den är utfört. Eftersom det enligt TS inte finns ytterligare brunn på tomten verkar rimligt att den också är ansluten till en stenkista i mark, som säkerställer avrinningen. Ren spekulation från min och andras sida, men som sagt - rimligt.

Ansvaret att kontrollera att Platonmattan fanns där ligger inte på TS, eftersom uppgiften var så tydlig. Om den nu helt saknas, har det varit felaktiga uppgifter i säljarens uppgifter och det får säljaren stå för ( Om han i sin tur kan kräva något från sin besiktningsman beror på deras avtal. En besiktning utförd av marknadens billigaste besiktningsman innehåller troligen en massa friskrivningar, men det är inte TS bekymmer och vi lämnar det )

Jag skulle nog gräva lite mer på något mer ställe och ta foton. Saknas Platon skulle jag först gå till säljaren, ev. via mäklaren. Förhoppningsvis kommer ni överens om något bra redan då. Om inte skulle jag ta dit en markfirma och be dom ta fram dräneringen på ett ställe. Det går fort och kostar inte mycket att gräva en grop. Om dränering också saknas, eller verkar vara original sedan huset uppfördes har du ett fall som du kan prova att driva som dolt fel. Du hade nämligen skriftliga uppgifter på dels "system Platon", dels att huset var omdränerat.
Äntligen någon som skrivet något vettigt. Säljaren har ju skriftligt meddelat att det ska finnas en platonmatta. Är knappast TS ansvar som säljare att gräva upp trädgården för att kontrollera en eventuell lögn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.