Ska de inte skruvas på in eller utsidan av stolparna i sin hela längd?
 
T Tiger79 skrev:
Ska de inte skruvas på in eller utsidan av stolparna i sin hela längd?
Din fundering är lika god som min... På utsidan tror jag inte, eftersom att panel ska sättas där.
På insidan är möjligt. En ram i botten på insidan av stolparna. Då kan jag fästa vinklar på stolparna som jag sedan lägger balkarna på.

Det låter rimligt. :)
 
T Tiger79 skrev:
Ska de inte skruvas på in eller utsidan av stolparna i sin hela längd?
Anledningen till att jag tänkte på en balk mellan stolparna är monteringen av karmdörren. Den måste väl stå på något?
 
Bortsett från en trasig golvbalk har bygget flutit på hyffsat. Det största problemet som jag ser är passningen och monteringen av karm-dörren, men jag har en plan för det.

Alla takstolar är klara, en eller två av dom är riktigt sneda. Ett par balkar gick inte att dra rätt vi montering utan att hela stolen blev skev, får se hur det blir vid montering.

Byggkonstruktion med takstolar och golvbalkar delvis uppställda, några balkar syns sneda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Bygget fortskrider, sakta men säkert.
Bärlinor och takstolar är nu monterade, instruktionerna var även i detta moment otydliga och då hjälp inte går att få under helger så fick jag improvisera (gott om tid har jag ont om).

Satte även lite snedstöttor i väggarna för att stabilisera det hela, inte för att det var nödvändigt men det var snabbt och enkelt gjort. Fick dessutom över lite balkstumpar som passade bra till detta.

Det står att en 2"2 skall användas för att få panelen på "gavel-biten" att överlappa panelen på väggen, vad detta innebär vette tusan. Eller jag vet vilket resultat som eftersträvas men det fanns inte någon balk med måtten 2"2 i lasset (någon sådan är inte heller nämnd i plocklistan).

Återstår att se vad Carporten.se har för svar på detta.

Konstruktion av trästomme för byggnad med monterade bärlinor, takstolar och förstärkta väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa helg så är det dags för taket. Tänkte sätta härdad board och takpapp under läkten som lite extra skydd mot väta.

För övrigt så har min beställning fortfarande inte kompletterats (fick två balkar som var trasiga), som tur är kan jag arbeta med andra delar under tiden som jag väntar på detta.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Fortsätter på tråden med lite uppdateringar i projektet.
Nu skall det spikas en "2"2 regel" på den yttre takstolen för att få en överlappande effekt på den övre panelen. Dock så ingår det inte någon sådan regel och det finns inte någon annan med likande dimensioner över. Jag har i vanlig ordning rådfrågat Carporten.se om hur detta skall lösas men har fortfarande inte fått något svar.

Har ni andra tröttnat på att försöka få hjälp och följa instruktionerna och istället löst det på ett eget sätt eller har ni fortsatt att stå på er? Jag kan ju såklart åka och handla det material som saknas eller är sönder, men jag tycker att det är så jävla dåligt av Carporten.se att sälja en produkt av så undermålig kvalité att jag av principskäl står på mig.

Med lite tur har jag fått de trasiga balkarna utbytta till helgen, var 2 veckor sedan jag bad att få dom ersatta. Tur att det gick att bygga vidare på annat under tiden.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Kul att följa! Fortsätt med bilderna =)
 
  • Gilla
anders_mm
  • Laddar…
Den här regeln som sitter uppe på nocken på dina bilder, ser inte den ut att vara 2"2"?
 
H hempularen skrev:
Den här regeln som sitter uppe på nocken på dina bilder, ser inte den ut att vara 2"2"?
Ja det gör den faktiskt, men det är vinkeln som bilden är tagen i som lurar, den är betydligt kraftigare (och faktiskt en av de få brädorna som är uppmärkta med användningsområde)
 
Läktning:
Så heter det nog inte men det är iallafall dit jag kommit. Beskrivningen ställer i vanlig ordning fler frågor än vad den besvarar, åtminstone för mig. Här är textstycket som jag är hänvisad till:

Spika fast läkten (38 x 73). Första läkten ställs på högkant jäms med taket. 2:a läkten spikas 340 mm från nederkant första läkten till överkant 2:a. Resterande läkt har följande mått, Car11B har cc 337,2 mm, Max är 375mm. Man mäter från ovankant till ovankant. Översta läkten har 4,0 cm till nockbrädan. Är du osäker så mät in dig innan du börjar att spika fast läkten. Läkten ska gå ut 30,0 cm utanför takstolarna i båda ändar. Skarvarna spikas med 2 st spik per läkt. På våra supportsidor finns en separat läggbeskrivning att skriva ut. Se bilder på hemsidan.

Nu är det så att jag inte har en "Car11B" utan en "Car12B" (men ändå blivit hänvisad till denna beskrivningen) och jag kan inte använda mig av angivna mått. Läggbeskrivningen dom hänvisar till är riktigt bra, med bilder och tydliga exempel (den kommer från tillverkaren av pannorna). En intressant sak är att föreskrivna läktdimensioner överstiger den läkt som medföljer. Medföljande läkt är 38x73 medans den föreskrivna är 45x75.

Ikväll är det dax, återkommer med resultat.
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Då är läktningen klar! Lite räknande och funderande så gick det bra. Ett stort övertal av läkt medföljde så det gick att sortera ut en del brädor med sprickor.

En detalj som jag såg i instruktionen för montering av takpannor visade en bild som jag blev fundersam av. Det visar sig att "nockbrädan" är monterad fel och den skall stå på högkant! Det står inte ett ord om detta i bifogad instruktion:

"Kapa av ca 2 cm av spetsen på takstolen där nock brädan (38 x 150)senare ska monteras. Denna spikas fast. Mät in exakt höjd och längskapa den om det behövs. Det är bättre att nockpannorna vilar på takpannorna än att de ligger och vickar på Nockbrädan."

Kanske är det helt självklart för en snickare, men för mig var det en överraskning. Eftersom att jag monterat board och takpapp så är det inte möjligt att ändra detta utan jag får montera dit en extra bräda på högkant ovanpå. Den översta läkten hamnade lite för långt ner eftersom att nockbrädan ligger ner istället för att stå, men jag tror inte att det gör något.

Man blir inte längre irriterad eller förvånad utan det börjar nästan att bli ett humoristiskt inslag. Vad är det för tomtar som satt ihop texten som skall fundera som instruktion för montering av detta egentligen. Som jag tidigare skrivit är det instruerat att en 45x45 monteras utanpå takstolarna för att skapa ett överlapp med panel. Detta stämmer inte heller utan det är en 45x95 som skall sitta där.

Här är en bild tagen just när läkten är på plats.

Person sittande på takläkt på en konstruktion av träreglar framför ett hus vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
Kämpa! :D :D :D
 
  • Gilla
anders_mm
  • Laddar…
En fundering...
Jag har prov-lagt en rad med pannor från botten på taket ända upp i nock. Det ser ut att bli ganska bra, det som bekymrar mig lite är själva nocken. Som jag tidigare skrivit så skall det sättas en "nockbräda" på högkant som jag kan skruva fast nockpannorna i, jag har även funderat på att sätta en remsa takpapp extra som lite säkerhet mot att tövatten skall riskera att rinna in bakvägen ner i kommande isolering.

Man kan köpa speciellt "nockband" (120-150kr / meter), vilket känns lite overkill till en carport/förråd. Samtidigt vill jag inte ha problem med fukt, varken utifrån eller kondens. Det känns som en enkel match för regn och rusk att hitta in i "åsarna" på pannorna, det är av den anledningen jag tänker på lite extra takpapp.

Jag har bestämt mig för ett platt innertak vilket ger en "vind" uppe i takstolarna. Jag tänker att ordentlig ventilering på "vinden" med ventiler i gavlarna borde räcka, lite extra takpapp över nocken kan väl inte ställa till det?

Närbild på takpannor och nockbräda på ett tak under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätakstolar på en carport med provlagda takpannor och nockpannor fastskruvade på en uppsatt nockbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag har det spikats panel, ganska rakt-fram och inga direkta överraskningar. Imorgon så ska jag se om jag hinner klart med panelen och få ditsatt en ny nockbräda (på högkant). Därefter
är det dax för pannorna, det ska bli regn på söndag så får se hur mycket det blir gjort då.
Har kommit fram till att jag vill ha ett innertak i "bil-delen", det blir nån enklare variant.

Uppförandet av en liten träbyggnad med nyspikad panel, delvis täckt tak och arbetsstege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Hej och bra jobbat!

Angående ventilation så ser det ut att kunna blåsa på friskt både mellan takpannor och underlagstak och in på vinden. Det är väl inget som hindrar ventilation mellan balkarna som takstolarna vilar på och underlagstaket? Håller på och bygger själv med typ samma konstruktion fast med plastduk under pannorna istället. Har lämnat helt öppet under nockbrädan, dvs springa mellan där plasten från båda taksidorna möts. Med plasten jag använder har man ju ingen papp heller såklart...
 
  • Gilla
anders_mm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.