I IcePrincezzz skrev:
Tack för input! Den tanken hade vi också men nu köpte vi nya maskiner förra veckan. Blev Bosch på båda, inte den billigaste varianten och inte den dyraste. 10 000 kr totalt. Det kändes bara så absurt att köpa en tvättmaskin för så mycket pengar som det hade blivit om vi tagit Miele. Nu håller jag tummarna att båda maskinerna håller och fungerar perfekt i åtminstone 5 år!
Ja, Miele kostar, men smakar det så kostar det. :) De är väldigt bra i min erfarenhet, men det finns andra märken som är betydligt billigare som också har hög kvalitet. Titta exempelvis på https://tvattmaskin-test.se/ och https://test-torktumlare.se/ för att se rankingar från användarrecensioner och tester. Titta exempelvis på vilken som är bäst i test.
 
A
tyvärr så visar inte dessa tester vilka maskiner som håller längre än garantitiden
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
tyvärr så visar inte dessa tester vilka maskiner som håller längre än garantitiden
Det är sant, det är väldigt svårt att förutspå. Jag gissar dock på att Miele ligger i toppklassen där. :)
 
Kan man fortfarande köpa torktumlare med direktverkande el? Gör det i så fall!
Väldigt mycket mindre som kan paja och skillnaden i driftskostnad är ytterst marginell.

(Moderna torktumlare har inbyggd värmepump)
 
martin43 martin43 skrev:
Kan man fortfarande köpa torktumlare med direktverkande el? Gör det i så fall!
Väldigt mycket mindre som kan paja och skillnaden i driftskostnad är ytterst marginell.

(Moderna torktumlare har inbyggd värmepump)
Har du några siffror på att värmepumstumlare går sönder mer frekvent?
Att kompressorn går sönder oftare än elementet?
 
Följer detta med intresse. Vi behöver förmodligen snart köpa ny tvätt och tork. Vi har Cylinda som snart är tio år gammal, fungerar i och för sig bra men ger nu ett slitet intryck. Sen några år har vi en Miele disk, dyr men suveränt bra hittills. Funderar därför på Miele även här, men som sagt det är dyrt. Har aldrig testat en värmepumptumlare men är skeptisk, fler prylar som kan gå sönder till rätt liten energibesparing. Skulle gärna ha fler synpunkter om detta, hur fungerar torktumlare med värmepump.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Nej. Men det säger sig självt att risken är större?
Betydligt fler komponenter, betydligt dyrare rep om de går sönder. Gas som ej ska pysa ut. Högre felfrekvens på komponenter jämfört med "ett sketet värmeelement". Besparingen är en eller två kronor per tork. Den får inte gå sönder på väldigt många år om det ska löna sig. Kör man väldigt mycket typ flera ggr per dag kanske det kan löna sig inom garantiperioden.

Vi kör nån gång eller tre i veckan så då är det inte antal cykler utan ålder som blir dimensionerande och då vill jag påstå att livscykelkostnaden blir lägre över en tjugoårsperiod med ett enkelt värmeelement. Våran är 11 år nu.

Däremot finns tydliga siffror på att alla värmepumpar som används för uppvärmning går sönder extremt mycket oftare och till extremt högre reparationskostnader än en elvärmepatron.
 
martin43 martin43 skrev:
Nej. Men det säger sig självt att risken är större?
Betydligt fler komponenter, betydligt dyrare rep om de går sönder. Gas som ej ska pysa ut. Högre felfrekvens på komponenter jämfört med "ett sketet värmeelement". Besparingen är en eller två kronor per tork. Den får inte gå sönder på väldigt många år om det ska löna sig. Kör man väldigt mycket typ flera ggr per dag kanske det kan löna sig inom garantiperioden.

Vi kör nån gång eller tre i veckan så då är det inte antal cykler utan ålder som blir dimensionerande och då vill jag påstå att livscykelkostnaden blir lägre över en tjugoårsperiod med ett enkelt värmeelement. Våran är 11 år nu.

Däremot finns tydliga siffror på att alla värmepumpar som används för uppvärmning går sönder extremt mycket oftare och till extremt högre reparationskostnader än en elvärmepatron.
Samma argument som gäller för smartphones jämfört med ex Nokia 3310 alltså.
Självavfrostande frysar? Ångugnar? Självdoserande tvättmaskin? Induktionshällar? Robotdammsugare? Vad tycker du om dessa?
 
torbeno torbeno skrev:
Samma argument som gäller för smartphones jämfört med ex Nokia 3310 alltså.
Självavfrostande frysar? Ångugnar? Självdoserande tvättmaskin? Induktionshällar? Robotdammsugare? Vad tycker du om dessa?
Nej överhuvudtaget inte i närheten av samma argument. Inget av de du nämner innebär några större förändringar av grundkonstruktionen. Men som med allt annat brukar ju en mognad uppnås efter en massa år så att driftsäkerheten ökar. Vet inte var vi är med torktumlare i dagsläget? Finns det några värmepumpstumlare ute på marknaden som är 10-15 år?
 
A
torbeno torbeno skrev:
Samma argument som gäller för smartphones jämfört med ex Nokia 3310 alltså.
Självavfrostande frysar? Ångugnar? Självdoserande tvättmaskin? Induktionshällar? Robotdammsugare? Vad tycker du om dessa?
Jo men så är det ju!!!
självavfrostande frysar går sönder men inte de konventionella
går en ugn sönder så är det ångan
de enda hällar som går sönder är induktionshällar
osv.
 
  • Gilla
Thhi
  • Laddar…
Haha!
Min självavfrostande frys har snittat 3,5år mellan reparationerna. Kyl, ugn, spishäll utan induktion, konventionell tvättmaskin och direktelvärmd tumlare fyller tio år utan fel nu i år.
 
Vår husqvarna TT är sedan -93 bytt rem en gång annars tuffar den på. Bör ju vara rätt bra kvalité.
 
R RoBo skrev:
Vår husqvarna TT är sedan -93 bytt rem en gång annars tuffar den på. Bör ju vara rätt bra kvalité.
Med värmepump??
 
martin43 martin43 skrev:
Nej överhuvudtaget inte i närheten av samma argument. Inget av de du nämner innebär några större förändringar av grundkonstruktionen. Men som med allt annat brukar ju en mognad uppnås efter en massa år så att driftsäkerheten ökar. Vet inte var vi är med torktumlare i dagsläget? Finns det några värmepumpstumlare ute på marknaden som är 10-15 år?
Du vet inte hur en induktionshäll fungerar eller? Den skiljer sig radikalt från glaskeramik.

Om du bara utgår ifrån dina egna maskiner och dömer utifrån det så kan man ju resonera som du gör. Jag har över 8 000 reparationer av vitvaror som stöd för det jag skriver ...
Jag och alla mina kollegor har värmepumpstork, induktionshäll och självavfrostnade frysar.
 
martin43 martin43 skrev:
Med värmepump??
Nej! Var väl inte ens påtänkt då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.