N Noseone skrev:
Har du någon bild på torkställningen?
Ja, jag la in ett par bilder i nästa inlägg :)
 
G gaston12 skrev:
Snyggt! Använde ni Plus stolpar också? Om ja limträ eller vanliga? Vad har ni för spännvidd på överliggarna?
Ser nu att jag svarade på fel inlägg, Noseone frågade om torkställningen... Vi har använt tryckimpregnerat limträ 90x90 från K-Rauta De enda som har den dimensionen vad jag vet. Till takreglarna tog vi vanligt limträ som vi målade i samma färg som huset (det finns inte så långa stolpar i tryckimpregnerat limträ och det krävs nog att det är limträ för de längderna)
Pergolans takstolpar är 4000 mm (pergolans bredd 4180 mm).
a) Vänstersida mellanrum stolparna = 2400 mm = ((2*2400) + (3*90) = 5070 mm total bredd)
b) Högersida mellanrum mellan stolparna (1200-45=1155 mm) = (4*1155) + (5*90) = 5070 mm total bredd
OBS! Andra och fjärde stolpen på höger sida samt mittstolpen fram är 90 mm kortare än övriga stolpar.
Eftersom allt är i samma nivå så måste man bygga ihop pergolan i sektioner som "träs i" varandra (med början mot väggen). Man behöver vara minst 3 personer, helst 4, för ihopmonteringen (som tar 1-2 timmar)

Det har varit rejäla oväder, men pergolan har stått pall. Jag var lite inne på att sätta snedstävor, men den kändes såpass stabil att vi avvaktade och det kommer inte att behövas. Snyggare så här!

 
  • Handritad skiss av en pergola med måttangivelser och inbyggnad av takstolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
G gaston12 skrev:
Verkligen snyggt! Tack för informationen. Alltid kul att få se slutresultatet. Ska bygga något mycket liknande.

Bauhaus och Bygghemma har impregnerat limträ 90x90, se tex

[länk]

Men jag såg också att K-rauta hade 3m långa.
G gaston12 skrev:
Verkligen snyggt! Tack för informationen. Alltid kul att få se slutresultatet. Ska bygga något mycket liknande.

Bauhaus och Bygghemma har impregnerat limträ 90x90, se tex

[länk]

Men jag såg också att K-rauta hade 3m långa.
Tack
 
Häftig tvättställning, kan du inte berätta mer om den?
 
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
Rejält!!!
 
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Häftig tvättställning, kan du inte berätta mer om den?
Hej! vad kul att du gillade den:) Här kommer en beskrivning, bara säg till om något är otydligt. Jag skriver ur minnet nu så jag hoppas jag får med allt.
Material:
Tryckimpregnerade limträstolpar 90x90;
4 st. à ca 1,65 m (stående stolpar)
2 st. à 1,53 m (övre sidotvärstag)
2 st. à 1,35 m (nedre sidotvärstag)
Limträstolpe 90x90, 1 st. à 3,65 m (om man inte får tag på tryckt limträ i denna längd) (längsgående stag)
4 st. plintar 70 cm
4 st. stolpskor (gärna Unifix som kan justeras till 90x90)
4 st. PLUS hörnbeslag
4 st. PLUS förlängningsbeslag
4 st. fransk träskruv 10*140
16 st. franska träskruv (eller ev. vagnsbultar) till stolpskorna
6 st. vantskruvar (bra pris på Mekonomen) https://www.mekonomen.se/bil/outlet...-brickor/vantskruv-rostfri-aisi-316-pa27037sv
6 st. wirelås rostfri
22 st. skruvkrokar
Plastbelagd stålwire 2-3 mm, 50 m (beroende på torkställningens längd) art.nr 19087 på Biltema

Så här gjorde vi;

1. Gräv 4 hål för plintarna. Anpassa avståndet mellan noga, stolparna måste hamna på exakt samma avstånd mellan varandra. Placera som en liksidig rektangel med 90 graders hörn.

2. Fyll hålen med makadam (8-11) ca 10 cm, sätt i plintarna och flytta dem tills avståndet mellan stolpskorna blir exakt samma (annars kommer konstruktionen att vrida sig).

3. Fyll upp med makadam runt om (man kan även blanda i sand/stenmjöl).

4. Såga till 4 st. stående stolpar 90x90 till lagom höjd (beroende på hur högt man vill ha översta klädlinan). Tänk på att linan kommer några cm ovanför stående stolparna (mellan övre tvärstagen).

5. Mät noga så att sidotvärstagen verkligen ska vara (1,53 m samt 1,35 m). Vi satte små avsågade stolpbitar i stolpskorna för att lättare kunna mäta. Översta tvärstaget ska gå ovanför stående stolparna, nedre tvärstaget ska gå mellan stående stolparna och behöver därför vara 18 cm kortare än det övre.

6. Såga till tvärstagen.

7. Sätt ihop 2 likadana delar (med PLUS-beslag): 2 stående stolpar med övre och nedre tvärstag. Mät så att undre tvärstaget hamnar lika högt på båda delarna.

8. Montera de två delarna i stolpskorna med franska skruv från båda håll.

9. Mät noga hur långt tvärstaget mellan delarna ska vara (3,65 m) (mät längst ned på stolparna). Såga det några cm längre än det ska vara.

10. Mät ut var det längsgående tvärstaget ska vara (mitten av de övre sidotvärstagen). Markera på sidotvärstagens ovansida och utsida. Mät och rita ut två hål på vardera övre tvärstag för det längsgående tvärstaget.

11. Håll i det längsgående tvärstaget på rätt plats (2 personer behövs här). Borra igenom med mindre borr så att hålet markeras på övre sidotvärstagen.

12. Ta bort långa tvärstaget igen och borra hål för franska skruvarna i övre tvärstagen.

13. Såga nu till långa tvärstaget lite i taget. Det behöver vara ganska exakt för att inte de två delarna ska vrida sig, så man får skruva i och ur de franska skruvarna några gånger för att såga av lite i taget tills det blir exakt. Måla det om det inte är tryckimpregnerat.

14. Skruva i skruvkrokarna, 6 på varje övre tvärstag och 5 på varje nedre tvärstag. De undre sätts mellan de övre så att tvätten kan hängas ”omlott”.

15. Trä linan i krokarna och fäst i vantskruvar i ändarna (1 i var ände på nedre hängdelen, övre hängdelen delas upp i 2 delar, en på var sida om längsgående staget).
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Altan med pergola och solsegel, fasta sittplatser på stödmur och limträkonstruktion omgiven av gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som sagt tidigare, väldigt fint och bra beskrivning. Bra inspiration.

Nu har jag fått upp min altan och pergola. Fortfarande lite osäker på om jag ska ha ribbor ovanpå den eller Solsegel som nu på bilden (Solsegel från IKEA).

Blev fasta sittplatser också på toppen av stödmuren. Pergolan är 3x3 m. Tänkte göra den större först men blev lagom då jag vill ha en yta utan "tak" också.

Byggt med 90x90 limträ från Plus och samt Bauhaus egna.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Så roligt att se, det blev ju superfint:) Jag har ett segel över mitt ibland, men funderar på annan lösning...
 
  • Gilla
gaston12
  • Laddar…
Jag har satt ribbor på baksidan, det blev lagom instängt att ha det på en sida (en sida är ju också mot förrådsväggen). Dålig upplösning på denna bild, hittade ingen annan just nu. kanske kan ge lite inspiration ändå?
 
  • Alt: Uteplats med ribbor på ena sidan av en pergola, delvis mot en förrådsvägg, på en solig dag.
Trädäck i trädgård med pergola, vita segelduksskärmar, stringljus, utemöbler och grönskande växtlighet bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bra, ja det finns också i tankarna. Det ska kanske upp lite mer spaljé. Och sedan ryggstöd också som får hänga ihop med någon form av vindskydd. Tar det nu lite steg gör steg så man inte bygger för mycket och så har man ett isolerat uterum som svartbygge plötsligt :crysmile:
 
  • Gilla
Heidi73 och 1 till
  • Laddar…
G gaston12 skrev:
[bild]

Bra, ja det finns också i tankarna. Det ska kanske upp lite mer spaljé. Och sedan ryggstöd också som får hänga ihop med någon form av vindskydd. Tar det nu lite steg gör steg så man inte bygger för mycket och så har man ett isolerat uterum som svartbygge plötsligt :crysmile:
Det är alltid bra att bygga lite stegvis, så att man hinner känna efter hur man vill ha det. Helt inbyggt vill man ju inte ha, då försvinner den härliga öppna ute-känslan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.