'Fysisk person' i §5 betyder att övervakningen sker av en privatperson, inte en juridisk person. Det betyder inte att en fysisk person måste hålla i kameran.
Så, @harry73 har rätt - Lagen gäller inte vid övervakning av den egna privatbostaden.

Mer info finns på datainspektionens hemsida, http://www.datainspektionen.se/frag...kameraovervakning-omfattas-av-den-nya-lagen-/

"Dock undantas övervakning som sker av platser dit allmänheten inte har tillträde, om övervakningen är av rent privat karaktär och görs av en fysisk person (alltså inte exempelvis ett företag/bolag/kommun/myndighet). Det kan till exempel vara fallet om en privatperson kameraövervakar i sin egen bostad."
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Det behövs inget tillstånd för kameraövervakning på privat område, men man måste skylta. Så tolkar jag länsstyrelsens sida som länkas ovan. Och du får ursäkta harry73, men jag tror att länsstyrelsen har rätt så bra koll på denna typ av frågor.
 
-RB- -RB- skrev:
Det behövs inget tillstånd för kameraövervakning på privat område, men man måste skylta. Så tolkar jag länsstyrelsens sida som länkas ovan. Och du får ursäkta harry73, men jag tror att länsstyrelsen har rätt så bra koll på denna typ av frågor.
Så, enligt §5 gäller inte lagen, men ändå gäller §25? Jag är långt ifrån någon expert inom juridik, men jag tycker det är svårt att tolka §5 på något annat sätt än att lagen inte gäller när man övervakar sin egen bostad.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
Läser man lagen så är det bara upplysningsplikt vid tillståndspliktig kameraövervakning. Folk som hamnar i domstol brukar oftast anses ha övervakat allmän plats och därav upplysningsplikt.
25 § säger inte heller att man måste skylta... det går bra att upplysa på annat verksamt sätt.

För den som vill pröva lyckan kan ju tolka lagen så som att det är fritt fram att sätta upp en kamera i en bil på sin parkeringsplats och därifrån övervaka allmän plats... det kan ju vara mycket problem med säkerheten i trafiken runt bilen.

10 §
Tillstånd till kameraövervakning krävs inte
  • 1. vid övervakning som sker med en övervakningskamera som för säkerheten i trafiken eller arbetsmiljön är uppsatt på ett fordon, en maskin eller liknande för att förbättra sikten för föraren eller användaren,
 
thomas33 thomas33 skrev:
Det är inte tillåtet att bygga om en attrapp till riktig kamera!
Hahaha. Jag har inget mer att tillföra :)

I mitt förslag så skrev jag att man skulle sätta upp både en skylt och en riktigt dålig kameraatrapp. Då har du ryggen fri oavsett hur många fungerande kameror du har utöver denna. Detta tyckte jag själv var det sinnrika i mitt förslag.

Sedan tänker jag inte ens leta motbevis mot att man inte skulle få modifiera en kameraatrapp till att bli en fungerande dylik, även om det aldrig var detta jag menade. Jag är rätt övertygad att du får göra i princip vad du vill med ditt inköp bortsett från vissa saker såsom vapen, droger etc...
 
harry73
thomas33 thomas33 skrev:
Tydligen anser de det.
Jag misstänker att att du fick det svaret för att man får rikta en attrap att låtsasövervaka uppfarten. Men gömmer man en riktig kamera i attrappen är det plötslig en övervakningskamera och blir den illegal (utan tillstånd).
Sen vet jag såklart inte om larmkillen sa det fel eller om du missuppfattade honom. Men för din skull skyller jag gärna på larmkillen.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Lite svar på kraven, det var inte exakt samma frågeställning som jag hade men detta är iallafall ett svar från datainspektionen:

Det är inte din skyltning som är det enda som beaktas. Det avgörande är om allmänheten kan anses ha tillträde till din tomt eller inte. Om det är fråga om en väl avgränsad tomt som en privatperson kameraövervakar för eget bruk är kameraövervakningslagen inte tillämplig alls.

Om du kameraövervakar en privat plats som allmänheten kan ha tillträde till t.ex. på ditt öppna område, din mark som inte endast är avgränsad/inhägnad gäller vissa bestämmelser i kameraövervakningslagen och du måste göra en bedömning om det överhuvudtaget är tillåtet att övervaka platsen och du behöver även informera om övervakningen. Se vidare på vår webbplats.

http://www.datainspektionen.se/laga...vakningslagen/mer-om-kameraovervakningslagen/

http://www.datainspektionen.se/frag...as-ar-en-plats-dit-allmanheten-har-tilltrade/

http://www.datainspektionen.se/frag...personers-kameror-av-kameraovervakningslagen/

http://www.datainspektionen.se/frag...r-i-min-egen-bostad-och-tradgard-far-jag-det/
 
Allmänheten har inte tillträde till privat tomt. Allemansrätten gäller inte nära bostad, ca 200 meter. Man får ju sätta upp staket, grind med lås och ringklocka/porttelefon vid tomtgränsen.
Skyltar eller annan upplysning krävs inte vid privat användning av övervakande kamera. Den får alltså vara dold. Det som syns torde vara glaset i linsen, men den kan väl döljas bland annat glasskrot, om man tycker det är viktigt. Tjuvar kan spreja linsen, ja.
 
harry73
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Detta verkar även Datainspektionen hålla med om.
Skriver Datainspektionen så på sin webbsida, finns det ingen anledning för oss att tolka lagen striktare. :)
Har du en väg ut från tomten, men flera vägar in i huset, kan man sätta kameran vid grinden.
Då finns det en stor chans att man fångar tjuvens ansikte på väg ut. Kameran riktad mot huset.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M
harry73 harry73 skrev:
Allmänheten har tillträde till din uppfart om den används för att komma till dörren. Så de kan knacka på och sälja föräkringar/dammsugare/jultidningar.
Så där får man inte kameraövervaka. Och det är inte filmandet som är tillståndspliktig men övervakningskameran (om den kan riktas på plats där allmänheten har tillträde)
Nej, tomtområde kring en/tvåfamiljshus räknas som privat område och inte ett område dit allmänheten har tillträde. Man får övervaka alla utrymmen på din fastighet MEN, du måste upplysa om detta innan någon kliver över tomtgränsen. Och all övervakning på privat fastighet där allmänheten inte har tillträde är fråntagen tillståndsplikt. Det finns dock skillnad på privat fastighet och privat fastighet. Har du en frisersalong i källaren så är det annan sak, då bereds du allmänheten tillträde och då krävs det tillstånd. Upplysningsplikten kommer man aldrig ifrån, oavsätt om filmandet är tillståndspliktigt eller inte. Observera att detta gäller fast monterade kameror, inte drönare och andra kameror.

Samma sak gäller många larm som säljs idag med inbyggda kameror i däckarna som skickar en bild till larmcentralen. Ej tillståndspliktiga men upplysningspliktiga. Man kanske kan jämföra övervakningskameran idag med hunden. "Varning för övervakningskamera, tillträde på egen risk". Dvs. när man kliver över tomtgränsen så ska man vara införstådd med att man blir filmad, då kan besökaren göra ett aktivt val, precis som med hunden innan man öppnar grinden och kliver in för att ringa på.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det här är väl ganska klar text om vad som gäller:
Vad räknas som "plats dit allmänheten har tillträde"?

Uttrycket ska tolkas brett. Det omfattar platser där människor kan tänkas uppehålla sig eller har tillträde till. Gator, torg, och parker är platser dit allmänheten har tillträde, liksom utrymmen i affärer, varuhus, banker m.fl.

Även kyrkor, museer, bibliotek, restauranger, biografer, badhus och gym räknas i de flesta fall som platser dit allmänheten har tillträde. I detta sammanhang är det ointressant om platsen är offentlig eller privat. Att man måste betala för att uppehålla sig i en lokal har inte i sig ansetts innebära att fråga är om en plats dit allmänheten inte har tillträde.

Vad räknas inte som allmän plats?
Några exempel är bostäder, tomter kring enbostadshus, trappuppgångar och områden inne på låsta arbetsplatser. Hit räknas strikt privata utrymmen eller områden som vanligtvis inte anses upplåtna för allmänheten.

Krävs skyltning för kameraövervakning av ett privat område?
Ja. Oavsett var kameraövervakningen sker finns en skyldighet att upplysa om detta genom tydlig skyltning på övervakningsplatsen. Det gäller även på privata platser.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Det här är väl ganska klar text om vad som gäller:
Vad räknas som "plats dit allmänheten har tillträde"?

Uttrycket ska tolkas brett. Det omfattar platser där människor kan tänkas uppehålla sig eller har tillträde till. Gator, torg, och parker är platser dit allmänheten har tillträde, liksom utrymmen i affärer, varuhus, banker m.fl.

Även kyrkor, museer, bibliotek, restauranger, biografer, badhus och gym räknas i de flesta fall som platser dit allmänheten har tillträde. I detta sammanhang är det ointressant om platsen är offentlig eller privat. Att man måste betala för att uppehålla sig i en lokal har inte i sig ansetts innebära att fråga är om en plats dit allmänheten inte har tillträde.

Vad räknas inte som allmän plats?
Några exempel är bostäder, tomter kring enbostadshus, trappuppgångar och områden inne på låsta arbetsplatser. Hit räknas strikt privata utrymmen eller områden som vanligtvis inte anses upplåtna för allmänheten.

Krävs skyltning för kameraövervakning av ett privat område?
Ja. Oavsett var kameraövervakningen sker finns en skyldighet att upplysa om detta genom tydlig skyltning på övervakningsplatsen. Det gäller även på privata platser.
Ja men kameraövervakningslagen gäller inte privatpersoner som övervakar sin egen privata tomt. Det är behandlat på sida 1 i denna tråd
 
B Bengt Svejdur skrev:
Det här är väl ganska klar text om vad som gäller:
Vad räknas som "plats dit allmänheten har tillträde"?

Uttrycket ska tolkas brett. Det omfattar platser där människor kan tänkas uppehålla sig eller har tillträde till. Gator, torg, och parker är platser dit allmänheten har tillträde, liksom utrymmen i affärer, varuhus, banker m.fl.

Även kyrkor, museer, bibliotek, restauranger, biografer, badhus och gym räknas i de flesta fall som platser dit allmänheten har tillträde. I detta sammanhang är det ointressant om platsen är offentlig eller privat. Att man måste betala för att uppehålla sig i en lokal har inte i sig ansetts innebära att fråga är om en plats dit allmänheten inte har tillträde.

Vad räknas inte som allmän plats?
Några exempel är bostäder, tomter kring enbostadshus, trappuppgångar och områden inne på låsta arbetsplatser. Hit räknas strikt privata utrymmen eller områden som vanligtvis inte anses upplåtna för allmänheten.

Krävs skyltning för kameraövervakning av ett privat område?
Ja. Oavsett var kameraövervakningen sker finns en skyldighet att upplysa om detta genom tydlig skyltning på övervakningsplatsen. Det gäller även på privata platser.
Såhär står att läsa hos Datainspektionen dvs kameraövervakningslagen kan bortses ifrån när det handlar om oss privatpersoner som övervakar egen tomt.

När gäller inte den nya kameraövervakningslagen?
Den nya kameraövervakningslagen gäller inte vid kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde om övervakningen bedrivs av en fysisk person som ett led i en verksamhet av rent privat natur. Det innebär att lagen normalt sett inte gäller för sådan övervakning som sker i privatbostäder och utförs av den som bor där. Även kameraövervakning som sker av garage, förråd, sjöbodar och på tomtmark utgör övervakning som faller utanför lagens tillämpningsområde. Det är dock inte fråga om privat kameraövervakning om bilder eller ljud från övervakningen sprids till en större krets personer, till exempel över Internet.

Från och med den 1 augusti 2017 gäller kameraövervakningslagen inte heller för kameraövervakning från en drönare, om det är någon annan än en myndighet som bedriver kameraövervakningen.
 
Inomhus, oavsett eget hus/lägenhet eller hyres, får du ha en kamera hur du vill, upplysning med skylt, behövs inte, utomhus, eget hus med tomt får du ha kamera, men bara ha den riktad mot eget, du behöver inte ha en skylt som upplyser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.