-RB- -RB- skrev:
Ett exempel: [länk] Det finns andra återförsäljare och fabrikat.

Bör användas.
Bara för att vara övertydlig så är glidmedlet ovan avsett för avloppsrör och inte till sovrumsaktiviteter :)
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ska snart anlita en vvs-firma för inkoppling av kommod och toalett, passar då på att ställa frågan här vad priset för materialet (och totalt inkl arbete) ungefär bör bli.

Det som behövs är:
3 st ballofixer.
Rörstump till toalettstol.
Kromat kopparrör (utanpåliggande), ca 2x2 meter, två böjar på varje rör.
Väggfäste för rören.
Kopplingar.

Edit: Är 2 500 rimligt? Hälften arbete hälften material?
 
Redigerat:
Lexington Lexington skrev:
Ska snart anlita en vvs-firma för inkoppling av kommod och toalett, passar då på att ställa frågan här vad priset för materialet (och totalt inkl arbete) ungefär bör bli.

Det som behövs är:
3 st ballofixer.
Rörstump till toalettstol.
Kromat kopparrör (utanpåliggande), ca 2x2 meter, två böjar på varje rör.
Väggfäste för rören.
Kopplingar.

Edit: Är 2 500 rimligt? Hälften arbete hälften material?
Det jobb jag anlitade vvs företaget till var för att dra fram rör i väggarna från ett fördelarskåp, så det var inga synliga grejer som det du behöver hjälp med. Men om man ska mina lärdomar och applicera på ett generellt vvs företag så kan du ta och leta upp det du behöver på rinkaby rör, multiplicera med två och få fram materialpriset. Sen får du lista ut vart vvs-firman utgår ifrån, fråga honom hur lång tid han tror att arbetet är och lägga ihop uppskattade tiden men körsträckan fram och tillbaka och runda upp till närmaste hel timme. Addera även servicebil till detta. 2500 känns lågt räknat :)
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Ska snart anlita en vvs-firma för inkoppling av kommod och toalett, passar då på att ställa frågan här vad priset för materialet (och totalt inkl arbete) ungefär bör bli.

Det som behövs är:
3 st ballofixer.
Rörstump till toalettstol.
Kromat kopparrör (utanpåliggande), ca 2x2 meter, två böjar på varje rör.
Väggfäste för rören.
Kopplingar.

Edit: Är 2 500 rimligt? Hälften arbete hälften material?
Bara materialet landar på cirka 1500 ink moms.
 
K
S surfarn skrev:
...så kan du ta och leta upp det du behöver på rinkaby rör, multiplicera med två och få fram materialpriset. Sen får du lista ut vart vvs-firman utgår ifrån, fråga honom hur lång tid han tror att arbetet är och lägga ihop uppskattade tiden men körsträckan fram och tillbaka och runda upp till närmaste hel timme. Addera även servicebil till detta. 2500 känns lågt räknat :)
Du hittade dessutom en ärlig rörmokare. Har man otur ska man nog ta rinkabypriset och multiplicera med 4 eller ännu mer. Sen vet man ju inte hur lång tid rörmokaren ska ha för att plocka ihop materialet, åka och köpa mer dricka kaffe osv. (det finns ju en skrämmande tråd här om en elektriker som tog betalt för 12 timmar för att sätta upp en lampa.)
 
Genomgående så är kvalitén på Rinkabys grejjer bra, eller tillräckligt bra.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Jag tycker man ska sluta stirra sig blind över vad enskilda poster kostar i en sluträkning. Be om en fast offert och hålls den inom normala proportioner så var nöjd med det. Har man löpande räkning så kan det ju bli svårt förstås.
Man blir blåst rent generellt på bilverkstäderna också men den debatten är oftast ganska ljummen. EL och VVS diskussioner däremot kan nog väcka döda.
 
K
S Stefan1972 skrev:
Man blir blåst rent generellt på bilverkstäderna också men den debatten är oftast ganska ljummen. EL och VVS diskussioner däremot kan nog väcka döda.
När blev du blåst på en bilverkstad senast? Jag är van vid att man får en prisuppskattning, är det rimligt slipper man göra det själv. Sen blir det oftast billigare.
 
Priserna på delarna är ju ibland helt åt väggarna jämfört med att köpa själv. Det var ju det saken handlade om och inom VVS så är man ju blåst då?
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Hittade en firma på nätet som har en föredömlig informationstext om hur de fakturerar, priser mm. tänkt om alla firmor hade nått liknande
[länk]
Det är ju intressant att se deras tydliga text. Det ÄR bra att de är öppna om det.

Men jag undrar hur många som förstår vad detta betyder:

"Material prissätts enligt vår prislista framtagen av Consultec. Detta är fd. Rörfirmornas Riksförbunds priser. De är beräknade utifrån genomsnittet av grundbruttopriserna ifrån följande av våra leverantörer; Ahlsell, Dahl, Onninen och VVS Centrum."

Här står alltså i klartext att de debiterar priser som ligger 200 - 1000% över Rinkabyrör, om man nu skall se Rinkaby som en norm.

Jag har själv varit inne i just denna firmas butik för ett antal år sedan. Jag behövde en klämringskoppling för övergång från gammal 16mm standard till 15mm. På den tiden trodde jag att det var en udda produkt som inte fanns på byggvaruhusen.

De debiterade ca 350 kr för den kopplingen.... Jag blev lite irriterad när jag senare hittade den för ca 60 kr på Bauhaus. Detta var 10 år sedan, ,dagens pris på Rinkaby:

https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-skarv-16x15/

74 kr.

Kan väl tillägga att trots att jag bor bara några 100m från Rörmannen, så är det inte aktuellt att varken handla material eller tjänster av dem.

Jag har genom åren gjort en del akutinköp på Comfort butiken i Sollentuna. Där har jag blivit positivt överraskad av priserna. Jag hade ex. handlat för lite PEX rörirör på nätet, behövde 5m extra. Det kunde jag köpa där till ett pris som bara låg 20% över vad jag betalade på nätet, men då jämför jag med hel rulle på nätet, och lösa meter hos Comfort. Och bara 20% påslag för att kunna köpa rätt längd känns som väldigt bra.
 
Många ser bara priset men tänk på att det vvs och el sätter upp står de för garantin på, de sköter alla reklamationer utan knussel osv.
 
Varje gång det diskuteras priser på material som köps och sätts upp av el- och rörentreprenörer så kommer garantin upp. "Tänk på att du får garanti på det som de sätter upp". Men vad är den värd.....
Inget, jag säger inget av de saker som de sätter upp kommer att gå sönder under den garantitiden. Så i själva verket är det bara ett argument som låter bra men har ingen större nytta annat än som bra "ord att få höra" när man skall inhandla tjänsten.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Så är det väl med all garanti? Oftast händer ingenting men det är det där "om" hela tiden. Och det är ju det man garanterar sig emot om man tecknar en försäkring eller får en garanti. Tyvärr visar det sig ju först efteråt hur betydelsefull garantin är men ändå.
 
S Stefan1972 skrev:
Så är det väl med all garanti? Oftast händer ingenting men det är det där "om" hela tiden. Och det är ju det man garanterar sig emot om man tecknar en försäkring eller får en garanti. Tyvärr visar det sig ju först efteråt hur betydelsefull garantin är men ändå.
Rätt stor skillnad på värdet av garanti om det gäller en komplex teknisk apparat eller en rulle FK...
 
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.