tommib
Så här blev det när berget blev avspolat
Avspolat berg i källarlokal med synliga lagringar och sprickor förberett för spräckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avspolat berg i grunden av ett byggprojekt med synlig skiktning och naturliga sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ut som att det ska vara fullt möjligt att spräcka. Hade lite tur där med skiktningen i berget. Det finns också en del naturliga sprickor som är bra utgångspunkter.
 
  • Gilla
Pen och 4 till
  • Laddar…
tommib
Apropå inträngande vatten så tog jag kort på de två största ställena jag har hittat hittils.

Vattenansamling och lerig mark vid husgrund med synlig vattenskada och en spade i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor vattenläcka vid husgrund, vatten tränger in genom hål i betongvägg och bildar pöl på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bägge är mot ena grannen och här ser man att det rinner in vatten efter regn. Frågan är väl vad man ska göra åt det? Grannen kommer inte riva sin altan som är byggd vid det stora hålet, så där kommer det fortsätta komma in vatten tyvärr, bakfall på deras tomt också mot huset. Frågan är då om man ska försöka täta med vattenfast betong eller om man ska gräva ur lite mer och sticka in ett dräneringsrör?

En av anledningarna till att starta tråden var att någon kanske har en bra idé. Jag tänker såhär:

Gjuta igen
Fördel: vattnet kommer inte in just där.
Nackdel: det kommer in någon annanstans

Dränrör
Fördel: vet att vattnet primärt kommer där och leds ner till pumpgropen
Nackdel: risk för att flödet med tiden underminerar marken utanför. Risk för ökat flöde.

Just nu lutar det åt dränrör för att jag vet var jag har vattnet.

Tankar?
 
  • Gilla
Styles
  • Laddar…
Eller så är det lika bra att göra båda? Om du ska använda utrymmet i källaren så känns det väl inte bra att ha en öppning och vattnet vill du ändå leda bort från grundmuren? Fast det kanske kostar mycket.
 
Undrar om du inte hellre ska satsa på en minizoo med alligatorer och geckos
 
  • Gilla
  • Haha
mickeforsberg och 10 till
  • Laddar…
Göra klätterrum åt barnen? Ett perfekt sva på den bergsklacken ju. Annars gör sig ju den bergsklacken utmärkt som inredningsdetalj i exempelvis ett biorum.

Jag har lagt dräneringsrör under min källarplatta som slutar i en minimal pumpgrop i form av ett 160mm avloppsrör. I det ryms minsta sortens 12v länspump för båtar. Alt kan döljas snyggt under en golvbrunnsram där gallret byts mot en slät plåt. Men jag har inte en smärre flod under huset, utan bara en smula högt grundvatten och halvtaskig yttre dränering. Pajar pumpen så har jag inte vatten inne, men isodrän-isoleringen under golvet mister lite av sin funktion.

Vad gäller oklamrade ledningar - att fästa VP-rör med skruvklammer och skjuta i kabeln reducerar antalet klammer med sådär en faktor 3-4. En utmärkt metod om man har hård betong eller poröst murbruk att fästa kabel mot. Ser någorlunda prydligt ut också.
 
  • Gilla
da98jpn
  • Laddar…
Ujuj, när man läser tråden börjar man tänka på vad man Borde göra i sin egen krypgrund... inte bra.
 
Om grannen skruvat sin altan kanske du kan fråga om du får lyfta några brädor och försöka täta/fixa fall åt rätt håll.
 
S
mattetvilling mattetvilling skrev:
Om grannen skruvat sin altan kanske du kan fråga om du får lyfta några brädor och försöka täta/fixa fall åt rätt håll.
Kanske lika bra att gräva ur hos grannen också! ;)

En kompis till mig som är ingenjör och van att jobba i projekt säger att det tar pi gånger så lång tid som planerat. Sugbilen är nog billig i jämförelse...
Eller så tar du hjälp av familjen (eller är källaren din fristad?):)

Barn hjälper till med renoveringen genom att gräva i en källare med spade och skyddshörselkåpor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påpekandet om klamring är ytterligare ett exempel på att det är "farligt" att lägga upp bilder på egna projekt på BH.
 
  • Gilla
  • Älska
steask och 3 till
  • Laddar…
Vill man verkligen ha kvar berget som "inredningsdetalj"? Känns som en dyr grej att värma upp...
 
stefancrs stefancrs skrev:
Vill man verkligen ha kvar berget som "inredningsdetalj"? Känns som en dyr grej att värma upp...
Du har inte hört talas om bergvärme? :geek: (OBS: menat som ett skämt!)
 
  • Gilla
jangus11 och 3 till
  • Laddar…
tommib
Det går inte att leda bort vattnet från grannen tyvärr, det skulle innebära att de måste bygga en pumpgrop på sin tomt (pga berg).

Krypgrunden är delvis lite terapiarbete, så att kommendera ner familjen kommer nog inte hända. Däremot ett gäng polare, massa kött och öl... Måste bara få ordning på lite grejer i trädgården först så att det är förberett för jobb.

Berget ska bort. Det ska bli ett platt golv i och med att källaren i huvudsak är tänkt till förvaring. I bästa fall kan det bli lite hobbyrum också men det är sekundärt.

Vattnet måste pumpas bort, det är rätt mycket som kommer in i samband med regn. Lika bra att bygga en rejäl pumpgrop tänker jag.

Ang VP-rör så är flera av dragningarna gjorda just så :) Bara inte just dessa som kom med på bild...
 
  • Gilla
Jimmie_
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det går inte att leda bort vattnet från grannen tyvärr, det skulle innebära att de måste bygga en pumpgrop på sin tomt (pga berg).
Står väggen direkt mot tomtgräns eller varför går det inte lösa vattnet från grannen på din tomt? Om du fattar vad jag menar :)
 
Gällande inkommande vatten tror jag att du är helt rätt ute med en pumpgrop.
Bättre att hantera vatten som kommer från kända ställen än att försöka täta, det brukar bara leda till att det letar sig in på något nytt ställe.

Försök i möjligaste mån att leda ner vattnet snabbast möjliga väg ner i pumpgropen gärna i rör så att det inte hinner dunsta i källaren.

Du skrev tidigare att du tänkte göra pumpgropen i leca, gjut hellre och använd gärna expanderbetong eller liknande som innehåller anläggningscement i stället för standard betong, det kostar lite mer men det blir bättre.

/Peter
 
  • Gilla
Ulf123 och 1 till
  • Laddar…
tommib
stefancrs stefancrs skrev:
Står väggen direkt mot tomtgräns eller varför går det inte lösa vattnet från grannen på din tomt? Om du fattar vad jag menar :)
Det är ett kedjehus, så vi delar vägg med grannens garage. Just detta hål är mot grannens baksida, så jag har ingen mark utanför väggen. Det är berg på tomten med bakfall mot området där vattnet kommer in.

Tyvärr är det inte ett alternativ att ta hand om vattnet på utsidan, även om det hade varit mycket bättre.
 
Då fattar jag, tack!
 
  • Gilla
LinusGustavsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.