Fruktsallad
Hur kommer det sig att det nästan bara är stenhus i Skåne?
Finns det någon praktisk anledning eller har det bara med en speciell typ av arkitektur som liknar den i Tyskland och Danmark?
 
harry73
Trä tog slut på 1500 talet och efter det blev det mycket sten. Nu är det den lokala byggnadstradition
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Fruktsallad
Är det dyrare att värma ett stenhus som är byggt på 1890-talet än ett trähus byggt på 40-talet tex?
 
Microkatten
Det finns många hus som inte är stenhus i Skåne!

Korsvirkeshus tinns det gott om. Däremot finns det inte så många timmerhus eftersom, som harry73 skriver, det på många ställen - dock inte alla - inte fanns så mycket skog. Korsvirke är egentligen en konstruktion som började användas bl.a. för att minska behovet av virke, jämfört med timmerhus och båle (skiftesverk på svenska).

Eftersom det fanns gott om lera så har det funnits många tegelbruk i Skåne, runt 300 st. Därför finns det många tegelhus från 1800-talet och framåt, särskilt i städerna då det var dyrare att bygga med bränt tegel vilket många inte hade råd med på landsbygden.
 
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Är det dyrare att värma ett stenhus som är byggt på 1890-talet än ett trähus byggt på 40-talet tex?
Om man begränsar jämförelsen till ytterväggarnas konstruktion och egenskaper, så har murtegel beroende på utförande mellan en tredjedel och en femtedel av det isoleringsvärde som massivt trä har. Om man tänker sig att ett stenhus har minst en helstens tegelvägg (25 cm) mot det fria och ett plankhus från 40-talet tre tum tjockt plank (7,5 cm), så kan de vara ganska likvärdiga.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Fruktsallad
Kan man isolera stenhus så de blir varmare? Det är som en helt ny värld som öppnat sig för mig nu och jag är otroligt nyfiken på hur allt fungerar.

Sten och betong har inte problem med mögel och fukt på samma sätt som trähus har?
 
Tänker du isolera ett befintligt hus eller är det nyproduktion?
 
harry73
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Kan man isolera stenhus så de blir varmare? Det är som en helt ny värld som öppnat sig för mig nu och jag är otroligt nyfiken på hur allt fungerar.

Sten och betong har inte problem med mögel och fukt på samma sätt som trähus har?
Stenhus har kanske inte samma problem, men de har andra problem med mögel och fukt.
Ett stenhus mår inte heller bra av för mycket fukt
 
Fruktsallad
Nej jag tänker mer om man skulle köpa ett äldre hus på Österlen och liknande. Det är inte så att jag är helt 100% på att det någonsin kommer ske, men nu fick jag ju upp ögonen för att de bygger helt annorlunda där nere än här uppe. Jag är påläst och vet vad man ska kolla på här i Västra Götaland eftersom alla hus är av träd med äckliga källare med träreglar i väggarna osv. Då måste man lukta, kolla radonet, ha koll på dränering osv.
Men när de är byggda i betong och sten så är jag helt lost. Kollar man samma saker då på en visning? Vad är Österlenhusens svaga punkter som man ska ha koll på?
 
det är möjligt att isolera stenhus utifrån men frågan om det är meningsfullt.
Köper du ett fint gammalt tegelhus så förstör du troligen utseendet totalt. Köper du ett putsat hus som inte är särskilt snyggt utvändigt kan du vinna med en tillägsisolering.
Jag vet två metoder:
A. ett nytt regelverk på utsidan 95 eller 145 mm med isolering emellan, och en ny träfasad utanför (med alla vindpapp och läkt mm).
B. limma frigolitskivor på utsidan och därpå spritsputs. Detta har gjorts på tiotusentals murade hus i Tyskland. Om inte anvisningarna följs noga finns brandrisk. Dessutom är det yttersta putslager tunnt och ömtåligt. I min brors hus fann en hackspett att man kan bo ypperligt i frigoliten om man bara knacka sig genom putsen.
 
Fruktsallad
Men eftersom det är varme i skåne så kanske det inte blir så mycket dyrare att ha det oisolerat?
Är det ofta det är -15 grader där?
 
harry73
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Men eftersom det är varme i skåne så kanske det inte blir så mycket dyrare att ha det oisolerat?
Är det ofta det är -15 grader där?
varje år
kallast här hemma var -26 en februarinatt i 2010 tror jag
 
Jag har aldrig frusit så mycket någonstans som i Skåne... Det är som Thomas_Blekinge skriver tveksamt om det är meningsfullt att tilläggsisolera ett stenhus' ytterväggar. Det är bättre att satsa på vindsbjälklag samt att täta fönster och dörrar. Det är även bra ur komfortsynpunkt att behålla tegelmurarnas putsade insida mot rummet eftersom en yta med hög värmekapacitet ger mer värmestrålning.
Svagheten hos en del äldre stenhus (före ca 1920) i Skåne kan vara att de är dåligt grundlagda så att murarna kan suga upp fukt från marken.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Fruktsallad
Syns det utanpå när murarna suger upp vatten?
Vad gör man åt fukt från marken när det kommer från en mur?
 
harry73
Man försöker dränera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.