Hej,
I december 2016 fick vi nycklarna med slutbesiktning på flera anmärkningar bl.a. att det är vågigt på en vägg i tvättstugan. Det verkar som att det finns lite luft under ett begränsad området i väggen.
Byggfirman skulle fixa det genom att målaren skulle måla över det?! men det kunde inte lösa problemet. Efter att vi har klagat på att det är kvar skickade de samma målare för att skära bara det lilla området ( ca 20 x 20 cm) och lägga om igen. Vi hade redan konsulterat en bekant och enligt honom skulle man lägga om hela väggen och inte bara det lilla området för att det är ju våt rum.
Först de sa att de återkommer för att fixa det, inget hänt, mailade de ett par gånger.
Nu fick jag en mail från byggfirman om att målaren kan inte fixa felet och de vill vänta med det till 2 års besiktningen.
Vad göra? jag vill att de fixa det så fort som möjligt ju.
 
Bild?

I tvättstuga har man normalt endast tätskikt på golv.
 
  • Gilla
TommySjoberg
  • Laddar…
De anmärkningar som finns i slutbes. protokollet skall normalt åtgärdas inom två månader. Om så inte sker så kan du som beställare anlita en annan firma för åtgärd, på bekostnad av den ursprungliga entreprenören.

Nu misstänker jag att du inte håller inne pengar? I så fall är det ofta näst intill omöjligt att få ut ersättning från entreprenören.

Om det är en tvättstuga (ingen dusch eller badkar) då behöver bara golvet följa våtrumsreglerna. Så det är i princip bara en estetisk fråga.
 
T Tosse skrev:
Bild?

I tvättstuga har man normalt endast tätskikt på golv.
Här kommer en bild

Vävt tak med synliga vattenskador och list längst ned.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H hempularen skrev:
De anmärkningar som finns i slutbes. protokollet skall normalt åtgärdas inom två månader. Om så inte sker så kan du som beställare anlita en annan firma för åtgärd, på bekostnad av den ursprungliga entreprenören.

Nu misstänker jag att du inte håller inne pengar? I så fall är det ofta näst intill omöjligt att få ut ersättning från entreprenören.

Om det är en tvättstuga (ingen dusch eller badkar) då behöver bara golvet följa våtrumsreglerna. Så det är i princip bara en estetisk fråga.
Jag har hållet in pengar ju, grejen är att jag vill de själva fixa den. Om någon annan kommer fixa och vi får andra problem i framtiden brukar de avstå från ansvaret, det lärde jag mig av andra. En bild bifogade jag i tidigare anlägg.
 
I tvättstugan har man normalt ingen fuktspärr på väggen. Målade ytor målas vanligen med våtrumsfärg. Väv kan man lyckas med att skära ut en bit och laga. Det krävs dock en skicklig målare för att göra det så att skarvar inte syns.

Jag brukar åtgärda liknande grejer med att skära upp bubblorna och limma bakom, sen sätta en ny våd över och måla.
 
Bart Bart skrev:
I tvättstugan har man normalt ingen fuktspärr på väggen. Målade ytor målas vanligen med våtrumsfärg. Väv kan man lyckas med att skära ut en bit och laga. Det krävs dock en skicklig målare för att göra det så att skarvar inte syns.

Jag brukar åtgärda liknande grejer med att skära upp bubblorna och limma bakom, sen sätta en ny våd över och måla.
Tack för tipset. En målare har varit hos oss och försökte fixa men det är nu precis som på bilden ovan.
 
Denne försökte antagligen måla fast bubblorna vilket nästan aldrig lyckas. Ge dem chansen att lösa problemet på det sätt som de anser är bäst, men meddela att du ska godkänna resultatet.

Ni ska inte behöva oroa er för fuktspärr.
 
Vad gör din bekanta lämplig att ta in som konsult?
Om han vore kunnig inom området, skulle han känna till att att en tvättstuga inte är ett våtrum, som kräver tätskikt på väggarna.
Att skära ut det dåliga området, ersätta med ny väg och färg, går därför utmärkt. Att det sedan är svårt att få det att inte synas, är ett annat problem.
Som snickare/hantverkare får man ganska ofta höra felaktiga kommentarer från kunder, som hört från sin släkting som "minsann är expert".
 
A AG A skrev:
Vad gör din bekanta lämplig att ta in som konsult?
Om han vore kunnig inom området, skulle han känna till att att en tvättstuga inte är ett våtrum, som kräver tätskikt på väggarna.
Att skära ut det dåliga området, ersätta med ny väg och färg, går därför utmärkt. Att det sedan är svårt att få det att inte synas, är ett annat problem.
Som snickare/hantverkare får man ganska ofta höra felaktiga kommentarer från kunder, som hört från sin släkting som "minsann är expert".
Hur vet du att det inte är ett våtrum? Ser inte att TS skrivit ngt om det finns golvbrunnar eler ej. Bara att det är en tvättstuga. Har själv 2 golvbrunnar i tvättstugan=våtrum. Eller har jag missförstått regelverket och att det enbart avser tex rörgenomföringarna upp ur golv? Men inte väggbeklädnad/spärr?
 
I en tvättstuga är det bara golvet (och 5 eller 10 cm uppdragning på väggen) som behöver uppfylla våtrumsregler.

Sedan tycker jag rent personligen att det vore bra om genomföringar i väggen förses med lämpliga tätningar. Vid en läckande rörkoppling följer vattnet gärna röret, och då är det tråkigt om det kan komma in i väggen där det kan maximera skadan.
 
john68 john68 skrev:
Hur vet du att det inte är ett våtrum? Ser inte att TS skrivit ngt om det finns golvbrunnar eler ej. Bara att det är en tvättstuga. Har själv 2 golvbrunnar i tvättstugan=våtrum. Eller har jag missförstått regelverket och att det enbart avser tex rörgenomföringarna upp ur golv? Men inte väggbeklädnad/spärr?
En ren tvättstuga är aldrig ett våtrum. Golvbrunnar kräver givetvis ett tätskikt på golvet.
I det här fallet handlar det ju om en vägg. Väggarna behöver inga tätskikt, golvbrunnar eller ej (bortsett från uppvik på väggens nedkant)
 
O
john68 john68 skrev:
Hur vet du att det inte är ett våtrum? Ser inte att TS skrivit ngt om det finns golvbrunnar eler ej. Bara att det är en tvättstuga. Har själv 2 golvbrunnar i tvättstugan=våtrum. Eller har jag missförstått regelverket och att det enbart avser tex rörgenomföringarna upp ur golv? Men inte väggbeklädnad/spärr?
Så vitt jag vet så gör inte en golvbrunn ett rum till våtrum. Tätskikt på golvet är en annan sak.
 
K Linköping76 skrev:
Jag har hållet in pengar ju, grejen är att jag vill de själva fixa den. Om någon annan kommer fixa och vi får andra problem i framtiden brukar de avstå från ansvaret, det lärde jag mig av andra. En bild bifogade jag i tidigare anlägg.
Då har du ju ett bra läge, förutsatt att du håller inne tillräckligt mycket. Du har en poäng i att man i det längsta bör försöka få ursprungliga entreprenören (den nivå du har avtal med) att fixa anmärkningar.
 
O Odjuret skrev:
Så vitt jag vet så gör inte en golvbrunn ett rum till våtrum. Tätskikt på golvet är en annan sak.
Har bara sett i de övriga trådarna att OM man renoverar en tvättstuga med golvbrunn så gäller samma krav som för badrum. Dvs att man måste dra om rör som kommer upp ur golv eller gjuta klack etc och då antog jag att det även gällde väggbeklädnaden. Men är det inte så så förenklar det min egen renovering framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.