Hej! Håller på med garageplatta för hobbygarage. Har precis fått hem isolering och armering som jag kommer sätta ihop / montera själv.

Det jag känner mig osäker på är själva gjutningen, varför jag tänkt leja bort den biten.

Plattan blir 195m2 och 12cm tjock dubbelarmerad. 25m3 betong.

Priserna jag fått är 500kr inkl. moms/m2 för betong+arbete alltså 97500kr. Jag har kollat med betongfabriken och de kan fixa betongen åt mig inkl. pumpbil för 290kr inkl. moms/m2 alltså ca 57000kr.

Själva gjutningsarbetet kostar alltså ca 40 000kr. Låter detta som ett bra pris?
Jag har även fått offert för löpande kostnad vilken är 3100kr fast för maskinerna sen 575kr/ timme, inkl. moms.
Delar man 40 000 med 575 så tar man alltså betalt för 64 arbetstimmar. Delar man det på 3 gubbar ger det ca 21,5 timmar per gubbe.

Jag är inte helt insatt i gjutningens alla delmoment även om jag både läst om det och tittat på videos.
Själva utläggningen tar väl i mitt fall mellan 2-3h för 3 gubbar? Sen lämnar man grunder i 8-15h? Sedan glättar man med maskin så är det klart sedan?
Största kostnaden som jag ser det är alltså väntan mellan gjutningen och glättningen?

Jag har bara behov av en hyfsat fin yta i halva garaget där det ska spillas vätskor så att säga, medan den andra delen mer blir förvaring. Hur blir ytan om man bara lämnar den efter gjutningen utan att glätta efter den torkat? Och har jag pengar att spara om jag endast lejer ut själva gjutningen, och hyra en maskin i vår och slipa ytan så man får den lite finare?

Ursäkta många frågor men Jag tycker det verkar kunna finnas mycket pengar att spara om jag kan komma undan med att bara betala för själva gjutningen och sköta ytbehandling i ett senare skede.

Vänliga hälsningar
 
Om du har gjort allt grundarbetet själv, formsättning och armering, förstår jag inte vilken nytta du skall ha av "gubbarna". Väljer du leverans med pumpbil och en självvibrerande betongkvalitet gör ju pumpbilens chaufför allt jobbet.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om du har gjort allt grundarbetet själv, formsättning och armering, förstår jag inte vilken nytta du skall ha av "gubbarna". Väljer du leverans med pumpbil och en självvibrerande betongkvalitet gör ju pumpbilens chaufför allt jobbet.

Pumpbilens chaufför gör absolut inte allt jobb. Pumpchauffören får inte ens hålla i slangen utan bara styra masten och pumpa ut betongen. Har du tur är det en väldig kunnig och hjälpsam människa som pumpar men absolut ingen garanti. Jag tycker du ska försöka leja in en duktig gjutare som kan hjälpa dig med gjutningen och glättningen. Att bara sloda ytan och slipa den senare är en nödlösning. För ett hobbygarage är det bästa att köpa till hårdbetong och strö ut på ytan så fort man kan gå på ytan sedan riva och hårdglätta ytan sedan behandla ytan med membranhärdare/dammbindare/primer. Eller att glätta tills det blir slätt (inga vingslag) och sedan torrslipa plattan med en HTC slip eller liknande slipmaskin.
 
  • Gilla
Ujul
  • Laddar…
Har själv en källare där det ska vara fall i några rum så förutsättningarna är lite olika.

Men här verkar det som att gjutaren vill applicera betong (skapa fall samtidigt) och sen inte glätta (förslaget är att jag dagen efter själv hyr någon slip med stenar under och kör).

Det skulle bli mycket billigare. Vet inte om det är dumsnålt av mig ifall jag accepterar. Har aldrig gjutit platta, glättat eller slipat betong så jag är lite orolig.
 
F
J justusandersson skrev:
Om du har gjort allt grundarbetet själv, formsättning och armering, förstår jag inte vilken nytta du skall ha av "gubbarna". Väljer du leverans med pumpbil och en självvibrerande betongkvalitet gör ju pumpbilens chaufför allt jobbet.
Det där var fruktansvärt naivt.

Gjutningen tre gubbar, glättning en gubbe säger jag. Jag hade kört det på löpande och snackat med firman. Kanske kan du vara med själv och få ner det till två gubbar?

Och glättning, glätta hela plattan och inte bara den delen du behöver slät. När man väl är igång så är det inga problem.

Men hur hittar du betong levererad för det priset? Låter orimligt.

EDIT: /m2 vilket ger 2200kr/kubik. Plötsligt var det ganska dyrt.
 
Redigerat:
195m2..."ja ni vet ett litet hobbygarage"
:D :D :D /Avundsjuk
 
  • Gilla
Lifeson och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det där var fruktansvärt naivt.
Jag ogillar att bli kallad naiv, även om jag är det.
Min poäng är att dagens betongkvalitéer och utläggningsmetoder inte kräver den uppställning av folk som man behövde tidigare. I synnerhet om man inte skall göra någon efterarbetning. Här rör det sig om en visserlige stor men ganska enkel platta. Sedan är det klart att 195 kvm är fasligt mycket. För eget bruk har jag nog aldrig gjutit mer än 90 på en gång.
 
F
J justusandersson skrev:
Jag ogillar att bli kallad naiv, även om jag är det.
Min poäng är att dagens betongkvalitéer och utläggningsmetoder inte kräver den uppställning av folk som man behövde tidigare. I synnerhet om man inte skall göra någon efterarbetning. Här rör det sig om en visserlige stor men ganska enkel platta. Sedan är det klart att 195 kvm är fasligt mycket. För eget bruk har jag nog aldrig gjutit mer än 90 på en gång.
Jag förstår, skulle inte heller vara så glad över det. Men exakt vad är det dagens utläggningsmetoder och betongkvalitéer som gör att man inte behöver vara tre man? Och kom inte med SKB nu bara...

Det är en seriös firma som gör det, dom gjuter alltså med laser, det är en gubbe. Sen är ju frågan om han dubblar på viron. Annars en som kör vibron/flyttar betong och en som går med slodan.

Tänk på storleken 195 kvm med och vilka avstånd det eventuellt kan bli med ränna. Det skall absolut vara tre man. EDIT: såg nu att det var pumpbil. Då kör chaffisen med fjärrkontroll och en gubbe går med slangen. Tre gubbar.

Sen skulle jag säga att skall man inte ha nån efterbearbetning så är det väl än viktigare med slodningen. Men den borde absolut köras över med en helikoptet, då blir det ju en acceptabel yta om man inte vill lägga mer pengar på exklusivare slipning eller epoxi.
 
Jag har kanske ett annat perspektiv på det här med betonggjutning. Jag gjorde min första byggpraktik 1965 och då var det andra metoder som gällde. En sådan precision i gjutningen som är möjlig idag fanns inte ens i fantasin.

Jag är helt med på att om man har krav på ytjämnhet och nivåprecision då krävs det rätt mycket folk och utrustning. Något annat är ju heller inte aktuellt om det gäller bostäder eller verksamhetslokaler. Merkostnaden för en noggrann gjutning sparar man snabbt in i fortsättningen. Jag uppfattar dock att detta inte är vad TS har tänkt sig, och det har jag baserat mina kommentarer på. Sedan skulle det vara intressant att ifrågasätta de 195 kvm. Det känns lite tveksamt. Men det har inte ingått i förutsättningarna.
 
Mikael_L
Jag hittade två gubbar som drev ett företag i Enköpingstrakten, de tog på sig endast gjutjobb.
Bra och billigt blev det, de tog 85:-/kvm, hade med sig alla maskiner, jobbade snabbt så jag fick kort lossningstid av betongen = billigare för mig.

Och bra blev det, var skönt med så bra yta när jag skulle limma golvmattan i köket. Med långa rätskivan kunde jag konstatera att golvet diffade mindre än 2 mm, och det var slätt och trevligt.
Bara att damma på golvmattan direkt utan att behöva slipa eller flyta.

Jag och farsan satte själva formen och all armering osv.

Jag vet ju inte om de fortfarande tar på sig rena gjutuppdrag, och isåfall har förmodligen priset gått upp en del.
Men jag skulle idag inte tveka att leja bort det igen på samma vis.

Du kan få telefonnummer om du vill.
 
H
F fsn skrev:
Jag förstår, skulle inte heller vara så glad över det. Men exakt vad är det dagens utläggningsmetoder och betongkvalitéer som gör att man inte behöver vara tre man? Och kom inte med SKB nu bara...

Det är en seriös firma som gör det, dom gjuter alltså med laser, det är en gubbe. Sen är ju frågan om han dubblar på viron. Annars en som kör vibron/flyttar betong och en som går med slodan.

Tänk på storleken 195 kvm med och vilka avstånd det eventuellt kan bli med ränna. Det skall absolut vara tre man. EDIT: såg nu att det var pumpbil. Då kör chaffisen med fjärrkontroll och en gubbe går med slangen. Tre gubbar.

Sen skulle jag säga att skall man inte ha nån efterbearbetning så är det väl än viktigare med slodningen. Men den borde absolut köras över med en helikoptet, då blir det ju en acceptabel yta om man inte vill lägga mer pengar på exklusivare slipning eller epoxi.
en seriös firma skulle aldrig vara mer än två på ett sånt jobb, finns ingen anledning.
 
Hej och tack för alla svar!

Om jag frågar såhär: Är det svårt och dyrt att slipa en platta som inte glättats vid gjutningen utan bara fått stelna? Är det lätt att göra fel? Och blir resultatet mycket sämre om man slipar i efterhand jämfört med om det glättats direkt? Tänker på ifall det blir porer i betongen?

Jag tänker att gjutgubbarna vid gjutning kanske kostar upp till 10kkr. Men då har jag ändå 20kkr kvar att hyra slipmaskin för, och slipa på vårkanten.

Kan man behandla ytan så den inte dammar först när garaget är byggt på plattan?

Vänliga hälsningar
 
F
J Krullert skrev:
Hej och tack för alla svar!

Om jag frågar såhär: Är det svårt och dyrt att slipa en platta som inte glättats vid gjutningen utan bara fått stelna? Är det lätt att göra fel? Och blir resultatet mycket sämre om man slipar i efterhand jämfört med om det glättats direkt? Tänker på ifall det blir porer i betongen?

Jag tänker att gjutgubbarna vid gjutning kanske kostar upp till 10kkr. Men då har jag ändå 20kkr kvar att hyra slipmaskin för, och slipa på vårkanten.

Kan man behandla ytan så den inte dammar först när garaget är byggt på plattan?

Vänliga hälsningar
Glättat med helikopter har jag gjort många gånger och det är inte överdrivet svårt. Går ju att hyra och göra själv med i samband med gjutningen.

Glättning är ju inte alls i närheten av en riktig slipning när det kommer till slutresultatet. Har lämnat bort slipning till proffs en gång med (inte mitt garage och inte min faktura) och det blev jättefint och jättedyrt, runt 300kr/m2 kostade det.
 
Mikael_L
Vill du ha fall på plattan? Det är ju lite trixigare att gjuta ett fall, där brukar proffsen visa var skåpet ska stå.

Om du vibrerar och sen bara slodar plattan så fint som möjligt så blir det ett ganska bra grundresultat, men inte slätt som ifall man glättat. Det är också en massa betonghud.

Denna är inte så svår att slipa, men då ska man gå på med slipen så snabbt som möjligt, redan dagen efter om det inte är väldigt kallt ute. Väntar man så härdar betongen så mycket att det blir jobbigt och drygt att slipa av, och verktygsslitaget kommer kosta mycket.
Men man slipar bara ytan jämn, och får bort betonghud samtidigt. Det blir väldigt fin yta.
Man slipar inte fram något fall.

Ett annat sätt att fixa fall, eller öht slippa slipning är att flytspackla. Men det kostar nog några tiotusen kr för en 200m2 platta.
 
Hej! Nej inget fall i min platta, så plan som möjligt.

En betongslip verkar inte kosta mer än 500kr om dagen ungefär, sen tillkommer väl en hel del slipmaterial antar jag. Men om jag går på och slipar med en sådan dygnet efter gjutning ungefär så borde jag kunna få ett ganska bra resultat?

Jag vågar nog inte mig på att glätta själv första gången, jag har läst att det är risk att man förstör mer än om man väntar och slipar i efterhand.

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.