Tjena,

Köpte 2 ganska stora askplank (europeisk) för ett tag sedan, ljusa o fina precis som jag föredrar. Jag är inget proffs på brädgården men ask har jag byggt så mycket av nu att jag tycker mig ha en känsla för om plankorna är fina eller ej.

Så, dom här är ljusa på båda synliga sidor, klyver man är de mörka i mitten. Det är stor skillnad vilket är svårt att visa på bild, tycker dock limfogbilden (som i mina ögon ser för j_vlig ut) visar det ganska tydligt.

Jag kan köpa att en planka är mörkare på ena sidan och mot centrum, typ som vänster i första bilden, kärnveden i ask är ofta mörkare. Men dessa plank är ljus-mörk-ljus som till höger i första bilden och jag får inte ihop det. Likadant om jag är nära centrum eller mot ytveden vilket också talar mot teorin om kärnveden. Kan ytorna ha blekts i torkningen? Det är ca 7-10mm som är ljusare.

Handritad skiss som visar tvärsnitt och sidovy av askplank med mörk kärn och ljusare ytved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Askplanka med ljus yta och synlig mörk kärnved i mitten på en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en mörk kärna i en uppklyvd ljus askplanka mot en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ljusa askplankor med synlig ådring och färgvariation på arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kan du fota ändträet på limfogen? Jag tror inte att det bruna är kärnvirke, det brukar vara brunare och framförallt mer markerad övergång. Jag tror du helt enkelt har mkt av de brunare stråk som ibland förekommer i ytveden.
 
Du kan få en bild på ändträet innan klyvning så länge. Där syns inte detta fenomen. Limfogen kommer nog inte heller visa det på ändträet.

Det är 2 plank och de uppvisar exakt samma ljusare ytor och mörkare inre, har svårt att tro det är träets naturliga variation.

Två plank fastklämda i en verkstad med synbart ljusare ytor och mörkare inre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte heller det är kärnvirke eftersom mönstret inte stämmer. Exempel nedan!


Träyta på en handtillverkad möbel med synlig limfog och färgnyanser, inte kärnvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För övrigt tycker jag din limfog ser helt OK ut med lite färgnyanser.
 
Det ser ju inte så roligt ut! Sitter vid mitt soffbord precis som är en asklimfog jag gjort. Den är väldigt ljus och homogen men har ett parti (längst ned i bilden) som är mörkare. Det är kärnträ.
Asklimfogad yta på soffbord med ett mörkare kärnträsparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hjälper väl inte dig så mycket. Men ändå!
 
Ola C Ola C skrev:
Du kan få en bild på ändträet innan klyvning så länge. Där syns inte detta fenomen. Limfogen kommer nog inte heller visa det på ändträet.

Det är 2 plank och de uppvisar exakt samma ljusare ytor och mörkare inre, har svårt att tro det är träets naturliga variation.

[bild]
Din bild gör det ju åtminstone klart att det inte är kärnvirke det handlar om. Har varit med om bruna stråk, men aldrig att det har varit ljus i den sågade ytan o sen mörkt i mitten.
 
I och med att det är väldigt jämntjocka ljusare skikt på ytorna är jag inne på nåt processrelaterat.
 
Mysteriet tätnar. Planka från helt annan batch än föregående, dock samma leverantör. Här syns det tydligt att det inte är nån kärnvedseffekt.

Ingen som har en aning om varför yttersta 10mm är vad jag skulle kalla normalljusa medan resten är mörkt?

Träplanka med ljusare 10mm kant och resten mörkare, ingen kärnvedseffekt synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker det ser ut som vanliga årsringar? Sådant påverkas av trädets växtplats, ljus, vattentillgång, markbeskaffenhet osv.
 
Jag har lite skog på amatörbasis. Vid något tillfälle har jag varit med att veden haft liknande avvikelser som de på bilden. En gammal timmerman förklarade att det kan bero på sjukdom / skada i ytveden (lokalt) som till slut ger dessa avvikelser.
 
Jo
Fotografen Fotografen skrev:
Tycker det ser ut som vanliga årsringar? Sådant påverkas av trädets växtplats, ljus, vattentillgång, markbeskaffenhet osv.
Om hela trädet skulle se ut så här i genomskärning skulle det se ut som en teglad mur. Plankan bredvid ljus mörk ljus osv. Sådär växer inga träd.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Jag har lite skog på amatörbasis. Vid något tillfälle har jag varit med att veden haft liknande avvikelser som de på bilden. En gammal timmerman förklarade att det kan bero på sjukdom / skada i ytveden (lokalt) som till slut ger dessa avvikelser.
Har försökt läsa på om alla sorters sjukdomar som kan missfärga ask. Det konstiga här är att det snarare är mitten på plankan än ytskikten som är missfärgad.

...Edit...och att färgskillnaden är på sågad planka, inte på stocknivå.
 
Redigerat:
Att nyansskilnad är på planknivå är ju skumt. Däremot är det väl just kärnveden som kan bli missfärgad om ytveden är skadad / sjuk och slutar "fungera" som den ska.
 
Ok, här verkar ytveden slutat fungera efter planken sågades upp... kanske är något på spåren.
 

Bästa svaret

Hej alla "träskallar" har följt forumet länge har en möbelverkstad med tillhörande tork.

Färgfelet på askplankan är torkningsrelaterat har själv varit med om det när torkat ask.

Har för mig att torkningsförloppet gick lite för snabbt och att asken blev yt-torr dvs jag torkade skorpa på yttersta skiktet på plankan.detta betyder i sin tur att fukten inne i plankan ej kunde komma ut.
Sen med ökande temperatur i torken så uppstår detta torkningsfelet.

Om hela plankan (dvs både yta och kärna) varit mer åt det bruntonade hållet i färg så hade det berott på att stocken legat över en säsong innan den sågats upp till plankor.

Din virkesleverantör kommer att säga att färgen kan skilja mellan olika träd/plankor och försöka glida ur detta problem.

Mvh

Jonas
 
  • Gilla
GertD och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.