Jag har älskat ä-hus ända tills jag hittade hit. Då känns det som om det är epa på nåt vis... Jag har hittills känt att jag skulle vara stolt att bo i ett sånt hus, och nu börjar jag fundera... Oj, tänk om dom åker förbi mig och tänker.. hahhaa... hon har sånt där billigt hus!

Larvigt jag vet"
 
Som jag ser det är Ä-hus husindustrins motsvarighet till IKEA. Känns kanske inte riktigt lika exklusivt som ett designat matsalsbord i massiv ek från den lokala möbelsnickaren, men är definitivt inget att skämmas över. I stort sett alla mina möbler kommer från IKEA f.ö. :)
 
Nej inget b-hus
Ja du e larvig
 
Jag tycker definitvt inte du ska fundera på detta.
alla har olika smak å tycke. Man letar efter olika saker.
Jag tycker det är bra när man anpassar sig efter sin egen smak, plånbok m.m.
 
Men jag förstår ändå var Paddington menar. I en annan tråd diskuterades "att alla bara talar priser", vilket jag inte höll med om.

Och detta är väl ett bra exempel. Jag, som Paddington, var också för några år sedan helt överförtjust i Älvsby - i princip bara pga att det SÅG UT att vara hyggliga hus till bra priser.

Sedan, bland annat, efter att ha läst många kloka och informativa inlägg i detta forum - inser man ju att det faktiskt finns något som heter "value for money".

Jag fixar inte längre Älvsby pga dels pga att man är tvingad till krypgrund och dels pga av deras långa byggtider.

Men jag vill trots allt avråda Paddington från att bry sig om vad andra tycker om epa och sån't trams. Känner man sig komfortabel med vad Älvsby erbjuder - så är det ju onekligen bra priser.

Och Paddington - du kommer säkert känna dig jättestolt över ditt hus till slut, vad du än väljer.

Lycka till!
 
Tror att många retar sig på ä-hus för att det är sån låg standard, fast det är ju det som är själva poängen.... då kan man byta ut med tiden. Huvudsaken är på något vis att själva huset i sig/stommen är bra och att det inte är ett fuskbygge. Det ser inte ut att vara det om man kikar på deras produktion (fast jag är ju novis)...

Att det är plastmatta och tråkiga luckor har ju egentligen inte riktigt med kvaliteten att göra i sig....

Jag vill bara att huset ska ha kvalitet, själva bygget. Våra vänner har byggt ä-hus i Sigtuna och jag har alltid varit så "avundsjuk" på att de bor så fint. De har ju kaklat badrummet, har klinkers i hallen, superfin inredning och möbler, nytt kök mm..., byggt altan och så. Riktigt fint. Men om huset i sig är av dålig kvalitet så spelar det ju ingen roll hur fint man gör inuti....

Det är det jag försöker reda ut. Är själva huset ok eller inte??
 
Ja jag tror att huset i sig är bra kvalitet det som är sparat på är ju att det är låg standard.. plastmattor, våtrumsmatta,mm. Men vi resonerade som du att det känns bättre att byta ut med tiden vart efter man får råd... Å det där med priser.. Vi begärde in offert från flera olika firmor älvsbyhus va billigast! Men som sagt lägst standard så det är svårt å jämföra rakt av.. För oss är det iaf väldigt viktigt med hur mycket lån vi har.. Nu kan jag sova lugnt å veta att vi har jättebra marginaler å klarar oss även om räntan stiger mycket... Med den vetskapen går vi gärna omkring på plastmattor i vårat nya hus... :)
 
Paddington, Jag gillar din envishet för att hitta den yttersta sanningen! ;)

Jag förstår dig och kan bara råda dig att ta in leveransbeskrivningar och byggnadstekniska data från varje firma/hus du tittar på. Vill de inte ge dig informationen så lägg ner dem som leverantör, de är oseriöst att inte vilja lämna ut beskrivningar på vad man säljer!

Kanske inte så upphetsande, men det enda sättet att VERKLIGEN kunna göra en jämförelse.

Du kan börja med att läsa ett examensarbete från KTH på följande länk som jämför kvalitet hos olika trähusleverantörer.

http://www.infra.kth.se/BYFA/publikationer/examensarbeten/2003/222.pdf

Det är inte en fullständig jämförelse, men du kommer i alla fall en bit på väg. Och får i vissa fall en vägledning om vad som egentligen är rekommenderat god kvalitet.

Som någon skrev tidigare gör man sedan "jordens största" Excel-ark och lägger in sina egna jämförelseparametrar. Såväl kvalitet som pris naturligtvis.

Visst, det är ett hästjobb. Men vill man vara perfekt upplyst konsument så kräver det lite insats!

När du är färdig får du gärna lägga ut jämförelsen på forumet ;)

Igen - Lycka till!
 
hehe här har vi en färsking till som inte gillar ä-hus ;). Vi har byggt ÄH och känner oss väldigt nöjda. Badrummet ska vi kakla om i framtiden, vi har byggt till ett V21garage som vi har inrett som boyta med vattenburen golvvärme, klinkergolv, bastu mm. Själva huset är jättefint inuti! Vi är helnöjda ;D
Jag är glad att ÄH finns, annars hade vi inte velat bygga nytt. Det är kul att göra annat än att bo. ::)
/Ulle-Bella
 
Du är verkligen löjlig. Det handlar väl inte vad andra tycker om ditt hus, utan vad du tycker. :D

Jag kan bara säga att jag är idag glad över att vårt första husbygge gick i graven och vi hittade ny tomt där vi kunde bygga vad vi vill. Vårt första bygge skulle sluta på en bra bit över 2 miljoner och lägg sedan till allt annat som tillkommer när man bygger nytt. :-X

Nu bygger vi med Älvsbyhus och kommer hamna på en slutsumma under 1,3 miljoner kanske till och med närmre 1,2. ;D

Tack vare en kontantinsats på 400k så behöver vi inte oroa os för några räntor eller så. Vi klarar oss på en inkomst om så kräver, utan att behöva svälta. Så låt folk få skratta när dom går förbi mitt hus. Skratta bäst som skratta sist, eller hur var det? ;)
 
Strixx,
Jag tror ingen skrattar. Däremot skulle vi alla le om tidningarna vore fulla av annonser som denna -


Villamarknaden
Säljes

Sjödalshus från 1979

Utgångsbud 6,5 Mkr. Omritad planlösning med många läckra tillval. Påkostat avocadogrönt kök. Toa och bad med originalkaklade väggar och ljuvliga kranar. 182 kvm, 4 sovrum och stort vardagsrum med jättedyr parkett i körsbär och valnöt. En finslipad pärla. Ligger på 2.000 kvm strandtomt i Täby.
Telefon mäklaren direkt 08-0000000
 
Strixx skrev:
Du är verkligen löjlig. Det handlar väl inte vad andra tycker om ditt hus, utan vad du tycker.  :D
Så låt folk få skratta när dom går förbi mitt hus. Skratta bäst som skratta sist, eller hur var det?  ;)
Kan inte göra annat än att hålla med..
Hela grejen verkar lite löjlig.. antar att vissa aldrig satt sin fot i ett ä-hus och kollat.
 
Paddington:

Kör runt bland villakvarter (byggda före år 2000) och kika på husen där och du kommer snart upptäcka 100-tals hus som ser ut som kartonger och med sämre standard än vad Ä-hus erbjuder.

Det är de låga räntorna som gör att många tittar på mer exklusiva varianter av hus.
Visst tusan blir jag också sugen på det ena och det andra huset som finns på marknaden, men herre jävlar. Ett hus är ett nog stort steg och hittar man ett trivsamt hus oavsett vilken leverantör det är så skall du inte bry dig om vad andra tycker om just ditt hus. Ni bygger väl inte för att fasaden skall vara snygg och imponera på grannarna?

Nej någonstans kommer denna hysteri i exklusivitet att få tråkiga konsekvenser för många av dagens byggare.

Bygg smart och efter vad du själv anser du har råd med och har du sådan tur att du tycker Ä.hus har vackra hus så är det inget att snacka om. De har byggt hus i 60 år så nog fasen vet de hur man slår upp ett hus utan att det ramlar ner.
 
bra! Visste jag bara att deras grunder "höll" utan att mögla (som risken är med krypgrund har jag förstått) så skulle jag nog slå till direkt. Min kompis har byggt och det är så fint så!
 
Tycker att det är lite tråkigt att vissa människor "ser ner" på Älvsbyhus. Vi flyttar in i vårat TYR om 2,5 veckor, och det känns som rena rama drömmen!!!
Vi vill bo bra men ha pengar över till annat. Just därför passar Älvsbyhus oss väldigt bra. Månadkostnaden som vi har idag på vår villa vi hyr kommer bli ganska lika den utgiften vi kommer att ha i vårat nybyggda hus. Skillnaden är ju att vi betalar till oss själva, ingen har bott där förut, allt är sprillans!

Visst kan jag hålla med att det är lite tråkigt att de har våtrumsmattor. Men det är ju aldrig försent att göra något åt. Vi kommer att ha tillvalstapeter med en del fondväggar, spegeldörrar, kakel ovan diskbänk, klinkers i hall, rostfria vitvaror, göra en öppnare lösning för kyl o frys. och kommer långt under en kostnad än t ex Eksjöhus.

Hörde föresten att Älvsbyhus har sålt slut på alla -06 hus. De är inne på -07 nu.
Sälja kan dom ju ialla fall ;D

Lycka Till med ditt tänkande...

Bo billigt o bra gör man i alla fall i ett Ä-hus (som någon annan skrev, tror inte att taket kommer att rasa)

/Gammelmormor

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.